Speed Update – další pozitivní signál zvýhodňující rychlé weby je venku

9. července 2018 Google vypustil aktualizaci s předělaným (od roku 2010 to byl signál jen pro desktop) signál ohledně rychlosti webu. Od 9. července tedy platí víc než dříve, že čím bude váš web rychlejší, tím lepší hodnocení máte – a už to neplatí  pro desktopy jako dříve. Není to ale jen tak.

Google na problémy s rychlostí webu upozornil již 9. ledna a dal tak majitelům webu půl roku na to, aby své weby srovnali do latě. To se stalo opravdu za půl roku a speed update je aktivní najednou a celosvětově. Tato aktualizace má podle Google postihnout jen malé množství dotazů a jen ty nejpomalejší weby a zatím cílí primárně na mobilní weby. Pomalé mobilní weby mohou zaznamenat poklesy v pozicích a návštěvnosti z mobilního vyhledávání na Google. A rychlé weby zase mohou zaznamenat zlepšení. Pro pomalé weby je to velká příležitost, protože zrychlením mohou hodně získat. Zajímavé je, že na desktopu by zrychlení nemělo mít žádný pozitivní vliv. Pokud to můžeme shrnout, tak:

  • Hodně pomalé weby budou mít propad na mobilu, na desktopu se nic nezmění.
  • Pro normálně rychlé weby se nic nezmění ani na desktopu a ani na mobilu.
  • Hodně rychlé weby zaznamenají na mobilu zlepšení, na desktopu se nic nezmění.

I když je rychlost v současnosti velmi důležitá, neznamená to, že kvalitní ale pomalý web skončí. Mobile Speed Ranking Factor je prostě jen jeden z mnoha signálů (stejně jako https). Funguje tak, že zjišťuje určité technologické vzory, jak je web řešen (po technické stránce) a vyhodnocuje tzv. Performance (výkon) pomocí RAIL modelu, který detailně dokumentuje na webu – doporučuji přečíst zejména vývojářům.

The 4 parts of the RAIL performance model: Response, Animation, Idle, and Load.

Jakkoliv je RAIL model zajímavý, kriticky důležité jsou hlavně metriky DCL a FCP, které Google zobrazuje v PageSpeed Insights. To zajímavé a nové je, že rychlost měří dle reálných uživatelů (zapamatujte si sympatickou zkratku RUM – Real User Monitoring). Detailně je hezky česky vysvětluje Martin Michálek na blogu. U větších webů je můžete najít v PageSpeed Insights:

Ačkoliv není možné zjistit, pro který web vám speed update zlepšuje hodnocení a pro který zhoršuje (sám Google říká, že pro to nemá jen jednu metriku), existují nástroje, které nás mohou nasměrovat. Obecně byste se měli umět s webem dostat pod 5 sekund na pomalém 3G a nižším a pod 2 sekundy na rychlém internetovém připojení (4G+). To „dostat“ znamená, že s webem bude možné nějak interagovat.

Each loading metric (First Paint, First Contentful Paint, First Meaningful Paint, Time To Interactive) represents a different phase of the user's perception of the loading experience

Podle analýz Google je průměrná doba načtení na mobilech 15 sekund. Což může negativně ovlivnit obchodní výkon webu:

Mobile Page Speed New Industry Benchmarks 01 21

Nástroje, které vám pomohou web analyzovat:

  • WebPageTest.org a jeho variace, kde si můžete měřit rychlost vašeho webu na různých mobilních připojeních – pomalé a běžné 3G, 4G. U WebPageTest.org je výhoda, že můžete nastavit jako místo měření Prahu, čímž se odstraní potíže s geografickou vzdáleností měření.
  • Chrome User Experience Report – data o chování uživatelů Chromu na konkrétních webech a rychlosti načítání webů v konkrétních uživatelských případech.
  • Nástroj Lighthouse (i jako rozšíření) – návod od Zdeňka Nešpora na blogu Marketing Mineru. Doporučuji používat rozšíření, protože je aktuálnější než Lighthouse v Chrome Developer Tools.
  • Test My Sitewith Google.
  • Puppeteer – porovnání rychlosti vůči SEO konkurenci.
  • PageSpeed insights – obohacený o nová data od Google, zde příklad pro úvodní stránku Seznam.cz. Zde vidíte, že Google hodnotí stránku dvěma metodami  FCP a DCL a u každé z nich Google zjišťuje, kolika procentům uživatelů se načetla stránka rychle, normálně nebo pomalu. Data k tomu získává právě z Chrome User Experience Report.

Co dělat, když máte pomalý web?

Proberte to se svým vývojářem ať on navrhne nejlepší postup na zrychlení mobilního webu na různých zařízeních a na různých rychlostech připojení. Každý web má jiné CMS, jiný hosting, jiné technické řešení a nedá se radit obecně co dělat, aby to mělo absolutní platnost. Pár tipů najdete v prezentaci Michala Vojáka z AW-dev:

Nejčastější obecné příčiny mohou být:

AMP

Nemáte čas a ani znalosti tohle řešit? Zkuste AMP – pro weby na WordPressu formou jednoduchého pluginu. Zvažte ale také všechny nevýhody AMP. A také to, na co upozorňuje Jarda Hlavinka: AMP neřeší spoustu věcí, které jsou pro  speed update důležité – třeba rychlost serveru. Navíc AMP má dopad, který možná každý web nechce – omezení reklamy (mimo Adsense). Navíc to může měnit vzhled oproti mobilní verzi.

Mobile-first indexing

Co je mobile-first indexing? Google bude hodnotit váš web primárně dle mobilní, a ne dle desktopové verze. Jak to souvisí se Speed updatem? Podle mě moc, zároveň i s AMP.

Co Google chce? Co nejrychlejší a nejefektivnější přístup k webům. Zároveň by to rád měl všechno dobře strukturované, aby nemusel tolik dopočítávat složité signály, řešit crawling (ano, čím rychlejší web, tím lepší crawling a větší bonus pro crawl budget) a rendering. Zároveň chce uživatelům co nejlépe a nejrelevantněji poskytovat reklamu, pardon, výsledky vyhledávání.

Svět je mobilní, o tom není pochyb. Weby jsou ale často kurevsky pomalé. To je problém pro Google i pro uživatele. A optimalizace rychlosti je technologicky složitý proces závislý na mnoha proměnných. Takže tu máme jasný plán:

  1. Protože je web mobilní a bude čím dál tím víc (desktop zůstane jen pro specialisty), hodnocení dává smysl dělat tam, kde je více návštěvníků – tedy na mobilu > mobile-first indexing.
  2. Aby Google mohl rychle procházet a indexovat weby, potřebuje, aby byly rychlé > pomocí speed updatu přidá nějaký bodíky a ono se to časem zlepší. Stejně jako https.
  3. No, a protože každý neumí dobře optimalizovat na rychlost, předem připraví AMP platformu, kde poskytujete obsah Google a dodáváte ho v hezky strukturované podobě, kterou Google potřebuje.
  4. Profit!

Shrnutí – není se čeho bát

Tato aktualizace negativně postihne jen opravdu malé procento webů a dotazů. Navíc pokud máte skvělý a relevantní obsah dotazu a máte pomalý web, nemusíte se ničeho bát, váš web na tom stále bude dobře.

Na druhou stranu, pro opravdu pomalé weby je to příležitost jak si pomoci. I postupně, nemusíte udělat vše najednou. Nikdo z nás nechce pomalé weby 🙂

Pokud se chcete o rychlosti webů a SEO více dozvědět, klidně zkuste naše společné školení technického SEO, které máme s Jardou Hlavinkou.

Přeji příjemnou optimalizaci a rychlejší weby!

Zdroje:

Poděkování

Děkuji za zpětnou vazbu k článku váženým kolegům Jardovi Hlavinkovi, Michalu Vojákovi z AW-dev a Martinovi Michálkovi.

6967 zhlédnutí (celkově) 6 zhlédnutí (dnes)
Sdílením buduješ SEO!Share on Facebook
Facebook
21Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Google+
Google+
0Share on LinkedIn
Linkedin
Buffer this page
Buffer
Pavel Ungr
Věnuji se SEO již 13 let od roku 2004. Z Et netery jsem nastoupil do Ataxa a následně do H1.cz. Od roku 2009 pracuji jako profesionální SEO konzultant a od roku 2013 jsem na volné noze. Vedu SEO školení a pravidelně publikuji zejména o internetovém marketingu a přednáším.Baví mě SEO experimenty a propaguji SEO jako tvorbu zajímavého a kvalitního obsahového webu který je primárně prospěšný pro uživatele a technicky přístupný.. Krom SEO se aktivně zajímá o UX, obsahový marketing, sociální sítě a jejich využití z pohledu online marketingu.

komentářů 6

  1. „Hodně rychlé weby zaznamenají na mobilu zlepšení“. Čo si pod tým predstaviť?
    Nespomínal nedávno John Mueller, že jediný, kto to pocíti, sú pomalé weby? A ak bude rýchlosť „normálna“ alebo „vysoká“, nijak sa to neprejaví?

    Ďakujem.

    1. Jak já jsme to pochopil, pokud máte extra pomalý web a extra ho zrychlíte tak vám to extra pomůže. A pochopil jsem, že hodně rychlé weby (pod jednu sekundu) zaznamenají mírné zlepšení.

  2. Nezávisle na googlu by měl být zájem každého mít web načtený co nejrychleji. Zvlᚍ s řadou externích prvků na webu, různých knihoven apod., to ale není vůbec sranda…

  3. Ahoj Pavle.

    já bych měl taky jeden dotaz. Osobně se snažím weby stavět již tak, aby byl již od počátku kladen důraz na jejich rychlost. Nicméně mě zajímá, jestli je metrika pro 3G a nižší globální. Konkrétně u nás používá 3G a nižší kolik, 0,5%? Navíc, když se 3G vypne do pár let, bude jakákoliv metrika pod 4G irelevantní? Nicméně se možná pletu a nebo se na to dívám ze špatného úhlu. Nejsem si totiž jistý, jestli úplně platí poměr čím rychlejší na „klasickém internetu“, tím rychlejší i na 3G a níže. Děkuji za jakoukoliv odpověď a přeji hezký zbytek dne.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

CommentLuv badge