Obsah
Špatně řešené stránkování je velmi častá a přitom zanedbávaná chyba v SEO. Přiznejme si, že to není žádný mega problém, nicméně je třeba si říct, jaké řešení je z pohledu SEO správné.

Teoretický úvod do problému
Je třeba tu důležitou část zmínit hned na začátku, protože toto východisko budeme potřebovat později pro pochopení celého problému. Stránkování není nic jiného než rozdělení jedné stránky s velkým množstvím produktů na více stránek z důvodu přehlednosti. Z pohledu získávání návštěvnosti jsou stránky jako Lednice stránka 2, Lednice stránka 3, Lednice stránka 4 … až třeba Lednice stránka 42 pro nás nezajímavé. Co nás zajímá, je dostávat lidi z vyhledávačů na stránku Lednice, tedy stránku kategorie, což je tedy 1. stránka stránkování. Ostatní stránky jsou jen velmi podobné obsahem a v mnoha případech navíc nestálé obsahem. Takže opravdu stránky se stránkováním z pohledu SEO nepotřebujeme.
Řešení 1 – rel=“next/prev“
První řešení je jednoduché, ale podporuje ho jen Google. Proto je ideální pro zahraniční projekty nebo tam, kde stránkování pro Seznam.cz není priorita. Do zdrojového kódu přidáte <link rel="next" href="clanek2.html>
v HTML hlavičce nebo obdobně v HTTP hlavičce:Link: <www.example.com/clanek-cast2; rel="next">
Link: <www.example.com/clanek-cast2; rel="prev">

Můžete použít i k odkazu <a href="URL">
na další stránku přidáte parametr rel="next"
k odkazu na předcházející stránku parametr rel="prev".
Je to jednoznačně nejlepší řešení, ale jak jsem zmínil, tohle řešení funguje jen pro Google, Bing ale ne pro Seznam a Yandex. Zachovává nám hodnocení stránek.
Řešení 2 – kanonizace
Druhý způsob, který můžete využít, je že vytvoříte speciální stránku, kde bude výpis všech produktů z kategorie a na ni nasměrujete canonical tag všech stránek stránkování včetně první. Funguje pro všechny vyhledávače včetně Seznamu a Yandexu. Zachová nám hodnocení stránek.

Tuto variantu nemám rád, nedoporučuji a pro své klienty neimplementuji. Je to řešení jen pro roboty, výsledná stránka se načítá dlouho, je pomalá a nepřehledná. Navíc se v ní často chybuje a canonical vývojáři nastavují špatně z druhé a všech následujících na 1. stránku stránkování.
Nevýhoda tohoto řešení je, že se může třískat se self-canonicalem a nemusí fungovat vždy, protože canonical je jen doporučení a uživatelská přívětivost jde do háje.
Řešení 3 – noindex,follow
Posledním řešením je na 2. a všechny další stránky ve stránkování dát do HTML hlavičky do meta robots direktivu noindex,follow. Funguje ve všech vyhledávačích.
Nevýhoda tohoto řešení je, že pokud vaše stránkovací stránky měly nějaké zásadní hodnocení, přijdou o ně. Co se týče přenášení linkjuice na podstránky (produkty), tam by to mělo být v pořádku.
Vícefunkční řešení
Jak jste si asi všimli, neexistuje dobré řešení, který by fungovalo jak na Google, tak i Seznamu. Na druhou stranu Google řekl, že by se různé metody neměly kombinovat. Tak tu máme plně funkční white hat metodu s několika puntíky světle šedivé :-):
- Implementujte rel=next/prev.
- Na stránkách s rel=next/prev odstraňte noindex a podobné protichůdné pokyny pro vyhledávače.
- Na 2. a další následující stránky vložte meta robots s noindex,follow a zároveň programátorsky zařiďte, aby se zobrazoval jen SeznamBotovi.
- Dejte si dobrý rum po dobře odvedené práci 🥃.

Skvělý článek, díky!
Nedoplnil by někdo, jak to podstrčit jen Seznamu?
meta name=“SeznamBot“ content=“noindex, follow“ se dle jejich nápovědy (https://napoveda.seznam.cz/cz/fulltext-hledani-v-internetu/meta-tag-robots/) nedoporučuje, nic jiného mě nenapadá. Děkuji!
Programátorsky: pokud je user-agent a jehoho IP shodná se Seznam botem, vypsat do hlavičky noindex,follow.
Díky!
Jen aby pak jeden z vyhledávačů nevyhodnotil bod 3 jako tmavě šedou. 🙂 Jinak díky za shrnutí.
Díky za podnětnou informaci. 🙂
Ano, ale je je to ve prospěch uživatele i vyhledávače. Seznam s tím zjevně problém nemá.
Vdaka za clanok. Mozem sa opytat – je rozdiel medzi pouzitim link href=“…“ rel=“prev“ v hlavicke stranky, verzus pouzitim priamo na „a“ tagoch, tj a href=“…“ rel=“prev v zdrojovom kode? Myslim samozrejme z pohladu google bota. ospravedlnujem sa za neprehladnu otazku, ale nie je povolene vkladat sem < ani >
Myslím, že by mělo fungovat obojí, jen link v html hlavičce je přímo v dokumentaci Google.
Dakujem za odpoved, prave, v oficialnej dokumentacii som nasiel len variant s hlavickou, aj ked dokumentacia k „a“ tagu, konkretne „rel“ atributu hovori jasne.
Ahoj!
Co se prosim stane v pripade, ze tedy pro SeznamBota oznacim 2. a dalsi stranku jako noindex, nofollow – zaindexuji se mi na Seznam.cz vyrobky na ktere vedou odkazy prave z techto stranek? (predpokladejme ze na ty vyrobky jiz nevede zadny jiny odkaz v ramci daneho webu).
Predem diky moc!
Ano, proto se to dělá. Nejenomže se zaindexují, ale zároveň se na ně přenáší hodnocení z odkazů.
Zdravím,
aktuálně zrovna řeším jednu PPC a začínám na google merchant tak děkuji za cenné info.
Zaujimalo by ma este ci pre riesenie 3 je vhodne dat vsetkym strankam rovnaku canonical adresu (na prvu stranku), alebo nie? Co si myslite o tomto rieseni?
Je to častá chyba, a toto řešení je špatně 1 stránka není nikdy kanonická vůči ostatním. Obecně stačí postupovat dle dokumentace vyhledávačů a nevymýšlet něco jiného 🙂
Zdravím,
k řešení 1. Pokud je aktuální stránka 3, je možné nedávat rel=“next“ a rel=“prev“ do odkazu u čísel 2 a 4, ale jen do okrajových odkazů (tedy předchozí a další) ?
Bylo by to dost jednodušší úprava (používám prestashop).
Pokud by tam nebyly už odkazy na 2 a 4 tak ano, jinak bych se přimlouval za všechny.
Mám eshop s 7 000 URL (většinou produkty a kategorie)
Robot mi (dle searchconsole) ale zaindexoval cca 100 000 url se stránkováním (typicky kategorie-strana-2, kategorie-strana-3 až kategorie-strana-560 a to pro každou kategorii).
Přitom URL stránek s produkty v searchconsoli nevidím
Mám implementováno rel/prev/start u každého odkazu v listování
Opravdu je indexování všech stránek v listování to co chci?? 🙂
Ještě doplním:
vždycky jsem měl za to, že /kategorie/ a /kategorie-strana-2/ musí robot brát jako duplicitu (přece pro každou z 560 stránek nemůžu vyplnit jiný popis)
A výpis produktů asi nemá tak velkou informační hodnotu (je tam obrázek produktu, název, cena…)