Jak správně na stránkování z pohledu SEO

Špatně řešené stránkování je velmi častá a přitom zanedbávaná chyba v SEO. Přiznejme si, že to není žádný mega problém, nicméně je třeba si říct, jaké řešení je z pohledu SEO správné.

Jak vypadá stránkování na Mall.cz
Jak vypadá stránkování Mall.cz

Teoretický úvod do problému

Je třeba tu důležitou část zmínit hned na začátku, protože toto východisko budeme potřebovat později pro pochopení celého problému. Stránkování není nic jiného než rozdělení jedné stránky s velkým množstvím produktů na více stránek z důvodu přehlednosti.  Z pohledu získávání návštěvnosti jsou stránky jako Lednice stránka 2, Lednice stránka 3, Lednice stránka 4 … až třeba Lednice stránka 42 pro nás nezajímavé. Co nás zajímá, je dostávat lidi z vyhledávačů na stránku Lednice, tedy stránku kategorie, což je tedy 1. stránka stránkování. Ostatní stránky jsou jen velmi podobné obsahem a v mnoha případech navíc nestálé obsahem. Takže opravdu stránky se stránkováním z pohledu SEO nepotřebujeme.

 

Řešení 1 – rel=“next/prev“

První řešení je jednoduché, ale podporuje ho jen Google. Proto je ideální pro zahraniční projekty nebo tam, kde stránkování pro Seznam.cz není priorita. Do zdrojového kódu přidáte  <link rel="next" href="clanek2.html> v HTML hlavičce nebo obdobně v HTTP hlavičce:
Link: <www.example.com/clanek-cast2; rel="next">
Link: <www.example.com/clanek-cast2; rel="prev">

Stránkování pomocí rel prev/next
Stránkování pomocí rel prev/next

Můžete použít i  k odkazu <a href="URL"> na další stránku přidáte parametr rel="next" k odkazu na předcházející stránku parametr rel="prev".

Je to jednoznačně nejlepší řešení, ale jak jsem zmínil, tohle řešení funguje jen pro Google, Bing ale ne pro Seznam a Yandex. Zachovává nám hodnocení stránek.

Řešení 2 – kanonizace

Druhý způsob, který můžete využít, je že vytvoříte speciální stránku, kde bude výpis všech produktů z kategorie a na ni nasměrujete canonical tag všech stránek stránkování včetně první. Funguje pro všechny vyhledávače včetně Seznamu a Yandexu. Zachová nám hodnocení stránek.

Zdroj: https://www.ayima.com/blog/conquering-pagination-guide.html

Tuto variantu nemám rád, nedoporučuji a pro své klienty neimplementuji. Je to řešení jen pro roboty, výsledná stránka se načítá dlouho, je pomalá a nepřehledná. Navíc se v ní často chybuje a canonical vývojáři nastavují špatně z druhé a všech následujících na 1. stránku stránkování.

Nevýhoda tohoto řešení je, že se může třískat se self-canonicalem a nemusí fungovat vždy, protože canonical je jen doporučení a uživatelská přívětivost jde do háje.

Řešení 3 – noindex,follow

Posledním řešením je na 2. a všechny další stránky ve stránkování dát do HTML hlavičky do meta robots direktivu noindex,follow. Funguje ve všech vyhledávačích.

Nevýhoda tohoto řešení je, že pokud vaše stránkovací stránky měly nějaké zásadní hodnocení, přijdou o ně. Co se týče přenášení linkjuice na podstránky (produkty), tam by to mělo být v pořádku.

Vícefunkční řešení

Jak jste si asi všimli, neexistuje dobré řešení, který by fungovalo jak na Google, tak i Seznamu. Na druhou stranu Google řekl, že by se různé metody neměly kombinovat. Tak tu máme plně funkční white hat metodu s několika puntíky světle šedivé :-):

  1. Implementujte rel=next/prev.
  2. Na stránkách s rel=next/prev odstraňte noindex a podobné protichůdné pokyny pro vyhledávače.
  3. Na 2. a další následující stránky vložte meta robots s noindex,follow a zároveň programátorsky zařiďte, aby se zobrazoval jen SeznamBotovi.
  4. Dejte si dobrý rum po dobře odvedené práci 🥃.

3195 zhlédnutí (celkově) 3 zhlédnutí (dnes)
Jak správně na stránkování z pohledu SEO
Ohodnoťte článek

Sdílením buduješ SEO!Share on Facebook
Facebook
40Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Google+
Google+
0Share on LinkedIn
Linkedin
Buffer this page
Buffer
Pavel Ungr
Věnuji se SEO již 13 let od roku 2004. Z Et netery jsem nastoupil do Ataxa a následně do H1.cz. Od roku 2009 pracuji jako profesionální SEO konzultant a od roku 2013 jsem na volné noze. Vedu SEO školení a pravidelně publikuji zejména o internetovém marketingu a přednáším.Baví mě SEO experimenty a propaguji SEO jako tvorbu zajímavého a kvalitního obsahového webu který je primárně prospěšný pro uživatele a technicky přístupný.. Krom SEO se aktivně zajímá o UX, obsahový marketing, sociální sítě a jejich využití z pohledu online marketingu.

komentářů 13

  1. Vdaka za clanok. Mozem sa opytat – je rozdiel medzi pouzitim link href=“…“ rel=“prev“ v hlavicke stranky, verzus pouzitim priamo na „a“ tagoch, tj a href=“…“ rel=“prev v zdrojovom kode? Myslim samozrejme z pohladu google bota. ospravedlnujem sa za neprehladnu otazku, ale nie je povolene vkladat sem < ani >

      1. Dakujem za odpoved, prave, v oficialnej dokumentacii som nasiel len variant s hlavickou, aj ked dokumentacia k „a“ tagu, konkretne „rel“ atributu hovori jasne.

  2. Ahoj!

    Co se prosim stane v pripade, ze tedy pro SeznamBota oznacim 2. a dalsi stranku jako noindex, nofollow – zaindexuji se mi na Seznam.cz vyrobky na ktere vedou odkazy prave z techto stranek? (predpokladejme ze na ty vyrobky jiz nevede zadny jiny odkaz v ramci daneho webu).

    Predem diky moc!

    1. Ano, proto se to dělá. Nejenomže se zaindexují, ale zároveň se na ně přenáší hodnocení z odkazů.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

CommentLuv badge