Jak vypadá Google SERP a další sociální směry největšího vyhledávače na světě

Minulý týden jsme s Eliškou Hutníkovou psali v Mediáři tom, jak Google před časem spustil funkcionalitu +1 (plus one) a také tom co je přátelství z pohledu Google. Téměř ihned po článku Bing přišel se zobrazováním oblíbenosti pomocí “Like” tlačítka přímo v SERPu. Nic nového, že Bing opisuje a díky tomu, že má k dispozici přístup do databází Facebooku, to může využit jako konkurenční výhodu před Googlem. Včera se mi ale stalo něco, díky čemu jsem si myslel, že má přístup k datům Facebooku i Google.

Vyhledával jsme frázi “Patrick Dunn Chaos magie” a objevilo se mi toto:

Nejdříve jsem si myslel, že tam Google zobrazuje výsledky z Facebooku, což mě dost vyděsilo. Po chvíli zkoumání, jsme zjistil, že se jedná o výsledky z Google Buzz a objevují se tam doporučení a sdílení přátel, které jsou v mém Social Circle. Po nějaké době testování jsem zjistil, že se mi tam zobrazují hezky výsledky i od mých twitter followerů a followaných na twitteru. Dokonce si mě Google potvrzuje:

A výsledkem jsou pak třeba takové hezké výsledky SERPu:

Takže nejenže vím, že Tomáš Vomáčka zmiňovaný článek na Lupě sdílel, ale vím i že svůj článek sdílel i Ivan Kutil, se kterým nemám primární vazbu, ale sekundární přes Elišku Hutníkovou, která má Ivana v kontaktech.

Chápu, že pro uzavřené a  možná paranoidní lidi to může být děsivé, ale mě se to líbí. Zdá se, že se prostě Google nemůže zbavit chutí být čím dál tím víc sociální.

Google sociální … už zase?

Ano, po nepříliš povedeném Orkutu, Hláškách Google (Google Buzz) a pár dalších drobných testech sociálnosti se tímto krokem Google snaží protlačit do oboru, kde mu jednoznačně ujel vlak. Je myslím neoddiskutovatelné, že již zmiňovaná +1 je další pokus o vložení sociálního prvku do nejlepšího produktu, který Google má a tím je hledání na internetu.

Pokud mu totiž experiment s +1 vyjde, bude Google už jen malý krůček od toho, aby spustil vlastní sociální síť (Bude to Google.me?).

Ano, netřeba si to nalhávat, Google má možnosti, dostatek peněz, dostatek dat od uživatelů i chuť tohle udělat. Bohužel se mu to zatím moc nedařilo.

Ale všechno co poslední dobou dělá, nasvědčuje tomu, že tímto směrem jde. Ať už hovoříme o fiasku s Google Wave, které bylo první vlaštovkou, nebo již zmiňované Hlášky Google, ale i nedávno redesignované a upravené Google Profiles (podobnost s profily na sociálních sítích je patrně čistě náhodná).

Mimo jiné – aktuální propojení Google účtu (profilu) s kalendářem, emailem, Google mapami, Google hláškami a Google Latitude u systému Android je už nyní fascinující. V tu chvíli, kdy se toto propojení podaří plně realizovat i v rámci plnohodnotné Google sociální sítě na nemobilním internetu, pak už bude role Skynetu u Google kompletní.

Ale sociální aspekt +1 není jediný, který Google sleduje.

Další faktor hodnocení výsledků

Víme, že Google bojuje i s kvalitním hodnocením výsledků. Mohli jsme zaznamenat tzv. „Panda Update“ známý i jako „Google’s farmer update“, který byl zaměřený na odfiltrování obsahových farem z výsledků. A právě +1, výsledky z twitteru, hlášek Google a dalšího zmínek ze social circle mají pomoc Mattu Cuttsovi, jako šéfovi oddělení webového antispamu, k odhalení těch kvalitnějších stránek.
Protože ano, stránka, kterou lidé doporučují musí být zajímavá jak pro samotné uživatele, tak i pro vyhledávače. S tím pochopitelně souvisí i problém zneužívání této funkce. Stejně jako se dnes prodávají balíčky tisíců „Facebook Like“, tak je pravděpodobné, že stejné riziko zneužívání hrozí i +1 od Google. To je věc, na kterou musí být a jistě bude Google připraven.

A pochopitelně, není daleko doba, kdy se budeme moci s tlačítkem +1 setkávat napříč internetem stejně jako s tlačítkem „Líbí se mi“. Ovšem opět za jedné podmínky, Google se experiment +1 vydaří, bude šířen masově. Momentálně si zatím můžete s vaším webem o tlačítko +1 na váš web pouze požádat nebo se pokusit o nestandardní postup jak ho na web dostat už nyní.

Ovšem za zmínku stojí jedna věc a tou je otázka ventilace vašich zájmů, hledání bezpečnosti. Můžete totiž používáním +1 bezostyšně ukazovat nejen co se vám líbí jako u Facebookového tlačítka, ale i co přesně hledáte.

Takže tohle jsou dvě strany mince nového vyhledávání od Google. A záleží jen na vás co mu dovolíte realizovat. Zda budete voayer a nebo spíše uzavřený paranoik. A nebo něco mezi tím?

14795 zhlédnutí (celkově) 6 zhlédnutí (dnes)
Ohodnoťte článek

Sdílením buduješ SEO!Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Buffer this page
Buffer
Pavel Ungr
Věnuji se SEO již 13 let od roku 2004. Z Et netery jsem nastoupil do Ataxa a následně do H1.cz. Od roku 2009 pracuji jako profesionální SEO konzultant a od roku 2013 jsem na volné noze. Vedu SEO školení a pravidelně publikuji zejména o internetovém marketingu a přednáším.Baví mě SEO experimenty a propaguji SEO jako tvorbu zajímavého a kvalitního obsahového webu který je primárně prospěšný pro uživatele a technicky přístupný.. Krom SEO se aktivně zajímá o UX, obsahový marketing, sociální sítě a jejich využití z pohledu online marketingu.

1 komentář

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

CommentLuv badge