Weby s https/SSL certifikátem jsou lépe hodnocené na Google a nejsou označené „nezabezpečené“ v Chrome

Google 6. srpna 2014 oznámil, že https/SSL weby budou lépe hodnocené ve vyhledávání. Pokud vás zajímá širší SEO pohled na tuto problematiku, doporučuju delší článek Lukáše Pítry a pokud vás zajímá technické pozadí celé problematiky, doporučuji přečíst článek od Kepiho z Igloonetu.

Google se netají tím, že skvělá uživatelská zkušenost je pro ně velmi důležitá. Stejně tak hlasitě vysvětluje, jak je důležitá bezpečnost a soukromí jeho uživatelů. U webů, které poběží na https, se dá, z pohledu Google, očekávat, že dbají na bezpečnost a soukromí uživatelů více, než ostatní weby (očekávat, tedy je to pravděpodobnější a neznamená to, že weby, které nemají https na uživatele kašlou). Je to tedy signál, který je třeba pozitivně ohodnotit. A to je důvod této změny.

HTTPS jako hodnotící signál

Důležité je vědět, že tento hodnotící algoritmus je „realtime“, takže hodnocení provádí okamžitě a nečeká na nějaké nashromáždění dat. Nehodnotí celou doménu, ale jednotlivé URL. Https je jen jeden ze stovek signálů, které Google hodnotí. Nedává smysl přecházet na https ze SEO důvodů, tedy ze strachu, že se vám propadne web, ani se nemusíte bát penalizace pro ne-https weby. Je to prostě něco, co byste měli udělat, je to standardem, a získáte nějaké body navíc. Stejně jako když vytvoříte mobilní verzi, skvělý obsah nebo dobře použitelné stránky.

11_Use-of-HTTPS_line
Korelace http(s) webů a jejich pozic (studie Briana Deana)

Jinými slovy, když budete mít špatný web, tak vás https nespasí. Je to jen jeden z minoritních tzv. modifikátorů (stejně jako rychlost webu), tedy signálů, které Google hodnotí až v případě, že hodnocené stránky mají velmi podobné hodnocení a vyhledávač má problém se rozhodnout v řazení. Pak zohledňuje tyto minoritní signály jako https nebo rychlost webu. Https by měl být standard a měli byste na něj přejít (pokud jste nepřešli), ale ne kvůli SEO, ale kvůli bezpečnosti vašich uživatelů.

Proč přejít na https s jakýmkoliv webem?

Protože to je normální. Je to standard. Protože bezpečný web je normální web. I pokud tam nemáte přihlášení nebo členskou sekci, nákupy či cokoliv podobného. Podle Google za poslední roky se navýšil počet webů s https o 300 %:

a 50 % výsledků na Google je na https. Kolik webů je na https se pokusil spočítat Michal Špaček:

Pár argumentů:

Ostudy českého internetu

Bohužel ani v roce některé zásadní weby jako Česká televize, televize Nova, DPP nebo ministerstva vnitra či zahraničí si neváží bezpečí svých uživatelů, aby přešli na https. Kompletní seznam a seznam vládních webů bez https.

Proč přejít na https teď?! Pokud jste to ještě neudělali …

Not secure

Not secure | www.ceskatelevize.cz/moje-ct/

Dalším argumentem, proč přejít na https je samozřejmě rychlost a také to, že Google začne zobrazovat u webů na http v prohlížeči Google Chrome hlášku „nezabezpečeno“ (not secure). Stane se to díky vypuštění Chromu 68 24. července 2018.

Výsledek obrázku pro https chrome

Asi není třeba připomínat, co to může udělat s důvěryhodností a bounce rate webů, co běží na jen na http. A nemyslete si, Google není první. První byla Mozilla s Firefoxem:

Not Secure warning for HTTP pages

Což bude dohromady 64 % veškeré návštěvnosti na internetu přes prohlížeče. Google sám připravil Q and A (otázky a odpovědi) ohledně přechodu na https.

Co bude dál? Přitvrdíme …

Zde si dovoluji citovat skvělý článek Michal Špačka:

září tohoto roku uvidíte na HTTPS stránkách v Chrome šedý rámeček místo zeleného a zmizí nápis Secure. No a nakonec zmizí i ten šedý zámek.

HTTPS stránky v Chrome 69: 🔒 example.com; finální stav: example.com

Od září zmizí Secure a zámeček zešedne a nakonec zmizí taky (zdroj)

říjnu se v Chrome změní šedé (i) v kroužku před Not secure na červený trojúhelník s vykřičníkem, když uživatel začne na stránce načtené přes nezabezpečený protokol HTTP něco vyplňovat.

HTTP stránky finální stav: ⚠ Not secure | example.com

Ve finále budou všechny stránky na HTTP označené červeným ⚠ Not secure (zdroj)

Finální stav, zatím bez konkrétního datumu, bude takový, že stránky načtené přes HTTPS nebudou mít žádné extra označení, zatímco ty načtené po HTTP budou mít Not secure s červeným trojúhelníkem. A tak to má být, HTTPS je normální a je potřeba všude, i na obyčejném statickém webu.

Celý článek najdete na Not secure: Chrome a weby na HTTP.

Jak přejít na https

Pokud chcete přejít na https a nevíte jak, doporučuji obsáhlý seznam toho, na co nezapomenout od Jardy Hlavinky a od Dušana Janovského (Seznam.cz už je pár let v pohodě). Zde se můžete také podívat na případovou studii z přechodu na https bez propadu:

 

Pokud vám to nestačí (mělo by, řeší to totiž i Seznam narozdíl od zahraničních návodů) tak doporučuji i další návody ze zahraničí:

Může se vám také hodit seznam hostingů, které poskytují bezplatný SSL certifikát.

Po přechodu se vám může stát, že se vám namíchá zabezpečený a nezabezpečený obsah tzv.mixed content. Vyřešit vám to pomůže SSL Check
scan your website for non-secure content od JitBitu nebo Why no Padlock. Eventuálně fandové desktopových aplikací  Mixed HTTPS Content Checker in WebSite Auditor nebo Screaming Frog.

Mohlo by se vám hodit:

Díky za pomoc se zdroji k článku Michalu Špačkovi.

10245 zhlédnutí (celkově) 26 zhlédnutí (dnes)
Sdílením buduješ SEO!Share on Facebook
Facebook
39Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Google+
Google+
0Share on LinkedIn
Linkedin
Buffer this page
Buffer
Pavel Ungr
Věnuji se SEO již 13 let od roku 2004. Z Et netery jsem nastoupil do Ataxa a následně do H1.cz. Od roku 2009 pracuji jako profesionální SEO konzultant a od roku 2013 jsem na volné noze. Vedu SEO školení a pravidelně publikuji zejména o internetovém marketingu a přednáším.Baví mě SEO experimenty a propaguji SEO jako tvorbu zajímavého a kvalitního obsahového webu který je primárně prospěšný pro uživatele a technicky přístupný.. Krom SEO se aktivně zajímá o UX, obsahový marketing, sociální sítě a jejich využití z pohledu online marketingu.

komentářů 11

  1. Já jsem to tušil už cca před půl rokem, že něco takového by mohlo mít na hodnocení webu vliv. Stejně ale žádný web s SSL nemám, protože je to pořád imho slabý faktor v porovnání s tím, kolik práce a času by mě to stálo, takže radši někde seženu pár odkazů 🙂
    Radek napsal článek Perfect Money – diskuze a zkušenostiMy Profile

  2. Wladass: Nevšiml jsem si, že bych tvrdil, jsem expertem na SSL. Naopak odkazuju na článek z Igloonetu, kde tomu rozumí mnohem víc. Reaguji pouze na tu část, kde si jsem jistý a to je aspekt SEO. Za relevantní odkaz dekuji. Díky.

  3. Parádní článek proti takové té „hysterii“ kolem SSL. Díky za něj, moc se mi líbí přirovnání jednoho ze signálů k signálu jako optimalizovaný web pro mobil. Krásný příklad toho, co taky nepotřebují všichni a spousta webů bez toho může dál fungovat.

  4. Myslel jsem, že rychlost webu je silnějším faktorem pro Google, než jenom minoritní. Každého frustruje pomalu se načítající webové prezentace.

  5. 2 Zdenek: Podle mě má rychlost určitě nemalý vliv a je podstatná. Prováděl jsem nedávno u jednoho z mých „větších“ webů (cca 30k návštěv měsíčně) optimalizaci a návštěvnost nastoupla zhruba o 10-20 %. Dělal jsem sice i další úpravy, lehkou změnu struktury a trochu nového obsahu, ale myslím, že dostatečné snížení rychlosti mělo určitě taky vliv.

  6. Je to tak stále i k aktuálnímu datu? Pořád je to jedna z možností jak získat body navíc nebo již Google přidal https větší váhu?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

CommentLuv badge