Využívejte trendu, svezte se na vlně

Na mnoha zahraničních webinářích jsem slyšel opakovat výše zmíněnou větu. Je to ultimátní pravda, kterou by stálo za to v oblasti internetového marketingu tesat do dřeva. Ale co je to vlastně trend a jak ho využívat, či dokonce vytvořit, je již otázka složitější. Podívejme se na tuto tématiku zblízka.

Trend

Trend (angl.) znamená směřování, tendenci spíše dlouhodbého procesu změny. Užívá se v běžné řeči i ve vědách o současně probíhajících a těžko předvídatelných změnách, zejména v hospodářské a kulturní oblasti.

Odtud trendy (angl.), něco, co odpovídá současnému trendu, případně módě.

Wikipedie

Toto není trend, tohle je úpadek” – Austin Osman Spare

Co je to tedy trend z hlediska internetového marketingu? Je to téma nebo událost ,o které se mluví. Ta, která upoutává pozornost jak laické, tak odborné veřejnosti. Něco kontraverzního, ale i obdivovaného. Tyto trendy je třeba sledovat a je-li nějaký relavantní, rozuměj – můžu se na něj tématicky nenásilně navázat, využít ho – svézt se na trendové vlně stejně, jako surfaři využívají vlny na moři.

Nevyužité trendy

Existuje spousta trendů, které proběhnou společností a marketingově je nikdo nevyužije. A při tom to jsou příležitosti, které vám mohou, dobře uchopené, přivést mnoho návštěvníků vašeho webu, tedy i potenciálních zákazníků.

Jeden příklad za všechny. Před časem proběhla společností kauza “Aragorn vs. Karkulka”. Pro neznalé: Konflikt dlouhovlasého řidiče s mečem (Aragorn) vezoucí těhotnou manželku s řidičem taxíku Speed Cars v červených teplácích (Karkulka). Tato kauza zajímal média dlouhé týdny, lidé vytvářeli fake videa, vznikaly Facebook stránky na podporu zúčastněných (zpravidla Aragorna) atd. Shrnu-li – ideální případ pro využití. Bohužel se toho nikdo nechopil, a tak tato vcelku virální událost zůstala bez povšimnutí.

Typické využití – je jasným faktem, že pan taxikář a ani Speed Cars krizovou komunikaci vůbec nezvládali. Jejich veřejná image je na cestě do obchodního hřbitova, oproti tomu tzv. Aragorn komunikoval velmi dobře, upřímně a chytře (místy až mazaně). Dokáži si představit kampaň nějaké reklamní agentury či agentury na internetový marketing, která ukáže, jak to nedělat a jak to šlo udělat lépe. Věřím, že konverzní poměr by mohl být velice zajímavý.

Využité trendy

Velmi dobře se snažil trend Fakta o Chucku Norrisovi (Chuck Norris Facts) využít T-Mobile svými vánočními reklamami. Skvělý reklamní tah. Videa se sdílejí, lidé o nich diskutují. Podívejme se na jedno z těch zdařilejších:

Bohužel, jak zmínil Martin Hassman, T-Mobile sice dostal do Čech Chucka Norrise, ale Vodafone umí dělat reklamy. Tedy toto využití trendu částečně zafungovalo (špatná reklama, taky reklama), ale ukázalo se, že je to dvousečná zbraň, jak vás může zviditelnit, tak se tím můžete shodit. Myslím, že právě od Dana Dočekala zaznělo, že T-Mobile zabil Chucka Norrise. Lemonade to dokonce formuloval tak, že se jednalo o promarněnou šanci roku. A nedá se jim než dát za pravdu.

Takže další upozornění – dejte si pozor, jak trendy využíváte, aby se neobrátili proti vám.

Na druhou stranu, jsou firmy, které na této “týmobajlí” vlně se svezli. Například Ataxo vytvořilo článek, který humornou formou převádí známé Chuck Norris Facts do prostředí SEO a vypublikovali 7 tipů jak na SEO od Chucka Norrise. Výsledek?

Odstartujte trend!

Pokud se vhodný trend momentálně nevyskytuje, není vůbec špatné ho vytvořit. Nicméně je třeba mít notnou dávku kretivity a navázat trend na něco, co lidé znají. Můžeme vytvářet “trendy” akce, které jsou šokující, kontraverzní, zábavné či vyloženě falešné. Před nějakou dobou jsme odstartovali jeden zábavný hoax ohledně Google Analytics.

Vše to začalo výpadkem dat v Google Analytics z 2. listopadu, což je téma a jasný fakt, o který se můžete opřít při tvorbě takového hoaxu.

Pak to již stačí odstartovat sérií informací, které se virálně začnou šířit po českém internetu.

  1. První Tweet “Google překvapivě zpoplatnil některá data z Google Analytics – údaje za 2.11. jsou dostupné only to subscribers” – 2 retweety. Pavučinově se tato informace šířila to tweetsféry. Doplněny kometáře jako “Šok!:-/”, “a je to v prdeli”.
  2. Následně stačilo vypustit screenshot potvrzující zpoplatnění Google Analytics:
  3. Dalším krokem je vytvoření Facebook stránky Nechci, aby Google zpoplatnil data v Google Analytics a přispět k diskusnímu tématu na Webtrhu.
  4. Dva krátké blogspoty na blogu a na posterous. A jedno smazané video na YouTube.

A nyní již stačí sledujte výsledky. Spousta lidí bez ověření informace ihned retweetuje a dokonce přidává vlastní spekulace o tom, že nepůjde o úplné zpoplatnění, ale o o vylepšené informace pro předplatitele. Nebo se dozvídáme, že “ Google sa zblaznil zo dna na den spoplatni analytics WTF”.

Bohužel některé odborníky nenachytáte, takže Pavel Jašek a Milan Kryl nám to trošku pokazili hned od začátku. Ale jsem rád, že informace zaujala i Filipa Hráčka z Českého Google.

Po nějaké době byl tento hoax ukončen informací s odkazem na zásadní pomoc Chucka Norrise.

Úspěch největší, takový sakces [success] neměl ani Cirkus Humberto v Německu. Chuck Norris se dozvěděl o zpopatnění Googlu a tak se rozhodl, že se mu tato skupina líbí 99 992krát. Tím zajistil, že tato skupina má 100.000 členů, takže Google NEBUDE zpoplatňovat Analytics. Ufff, bylo to o fous

Dá se říct, že celá tato kauza, jakkoliv byla vedena humornou formou, ukazuje, jak je možné trendů využít, jak je vytvářet, a to samozřejmě nejen formou hoaxu. Patří sem však i varování – pečlivě si rozmyslete, co děláte, jaké to má rizika a čeho můžete dosáhnout a o co můžete přijít.

Shrnutí

Trendy v internetovém marketingu jsou důležité a vyloženě si říkají o využití. Tzv. svezení se na vlně je mnohem jednodušší než vytváření vlastní marketingové aktivity. Ovšem stejně jako má své výhody, najdeme i nevýhody, Proto dobře zvažujme,  co můžeme získat a zda se to nemůže obrátit proti nám.

Hezké surfování!

5265 shlédnutí (celkově) 18 shlédnutí (dnes)
Sdílením buduješ SEO!Share on Facebook14Tweet about this on TwitterShare on Google+0Share on LinkedIn0Buffer this page
Pavel Ungr
Věnuji se SEO již 10 let od roku 2004. Z Et netery jsem nastoupil do Ataxa a následně do H1.cz. Od roku 2009 pracuji jako SEO konzultant. Vedu školení o SEO. Pravidelně publikuji zejména o internetovém marketingu a přednáším. Krom SEO se aktivně zajímám o UX, obsahový marketing, sociální sítě a jejich využití z pohledu inbound marketingu. Baví mě experimenty ve stylu práce Randyho Fishkina z Mozu a propaguji SEO jako tvorbu zajímavého a kvalitního obsahového webu.

komentářů 8

  1. Ahoj Pavle, díky za hezký článek. Právě proto, že mne zaujal, mám pouze akademickou poznámku pod čarou: zdá se mi – z marketingového hlediska – že vytvářet trend, iniciovat ho a vést se na vlně jsou dvě odlišné věci. A obě chtějí fókus a chytrost jiného druhu. Mám za to, že vytvářet vlnu, spíš než je dohánět, je ale královská disciplína 🙂

  2. Miloši, k tomu můžu jen dodat, že máš určitě pravdu. Jsou to odlišné postupy a přístupy. Jen mi to k tématu přišlo jako zajímavé doplnění. Díky za komentář.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

CommentLuv badge