50 nejlepších SEO pluginů pro WordPress na Wordcampu v Praze

Wordcamp 2014 PrahaKdyž mne organizátoři prvního pražského Wordcampu pozvali přednášet, rozhodl jsem se hovořit o tématu, které už dlouho řeším. Jak vyřešit všechny důležité aspekty on-page SEO ve WordPressu. WordPress toho v základu moc neumí, ale má neuvěřitelné možnosti rozšíření pomocí pluginů. Pokusil jsem se je zmapovat a ukázat ty, které podle mne mají opravdu význam, a je možné pomocí nich pokrýt drtivou většinu SEO faktorů. Ale protože se za 55 minut nedalo stihnout vše, ani nebylo možné jít do hloubky – nabízím krom tohoto shrnujícího článku i praktický workshop pro všechny co chtějí umět SEO na WordPressu.

Workshop SEO pro WordPress

Infografika Nejlepší WordPress pluginy pro SEO

Detailní popis pluginů hledejte pod infografikou. Odkaz na plnou velikost. Infografika ve slovenštině.

Nejlepší WordPress pluginy pro SEO

 Titulky a Meta Description stránek = komplexní SEO pluginy

WordPress ho sám o sobě neumí editovat, proto musíme použít externí plugin. Umí to skvěle asi nejlepší komplexní SEO plugin WordPress SEO by Yoast, který dokáže u konkrétní stránky a článku editovat nejen titulek a Meta Description, ale může měnit i popisek na sdílení na Google a Facebook, stejně jako obrázek ke sdílení na Facebook.

Wordpress SEO Yoast - meta dataYoast - sociální sítě

Podobné nastavení najdete i u konkurenčních stejně komplexních pluginů jako je  All in One SEO PackSEO ultimate nebo Platinum SEO pack.

Pokud potřebujete hromadně editovat titulky a meta description u stávajících stránek, přesto ne zcela automaticky, můžete použít editaci ve výpisu článků u All in One SEO Pack nebo samostatný plugin SEO extended, který je rozšířením WordPress SEO by Yoast.

Tyto komplexní pluginy toho umí mnohem více a rozhodně je doporučuji otestovat. Mně osobně nejvíce vyhovuje WordPress SEO od Yoastu a zdatně mu sekunduje Ultimate SEO. Z dalších ještě nejmenovaných funkcí bych zmínil vzory pro titulky, vzory pro meta description, podpora sitemap.xml, meta robots, kanonizace, 301 přesměrování, analýza stránky, strukturovaná data, podpora Google Webmaster Tools, vylepšení přesměrování a zpětných odkazů, podpora drobečkové navigace, podpora rss, import z jiných pluginů, úprava robots.txt a .htaccess, podpora pro authorship, podpora custom post types, sledování 404, automatické interní prolinkování nebo správa no-follow aj. Abyste se v těchto pluginech vyznali, připravil jsem pro vás srovnávací tabulku, kde zjistíte, který z těchto pluginů vám bude vyhovovat nejvíce.

[table id=1 /]

Jak vidíte, tyto komplexní pluginy mohou ve velké míře nahradit specifické pluginy, ale bohužel ne všechny. Na ideální SEO plugin proto stále čekáme.

Optimalizace stránek kategorií

Protože chceme mít vyladěné i stránky kategorií a WordPress nám to neumožňuje, musíme sáhnout po pluginu. Titulky a Meta Decription nám vyladí WP Custom Category Meta od českého vývojáře Vládi Musílka a nadpis a text na stránce WP Custom Category Pages.

Interní prolinkování

Skvělou práci pro interní prolinkování provádí Automatic SEO links, kde si nastavíte klíčová slova a k nim náležející vstupní stránky a plugin prohledá váš web a automaticky vytvoří takto definované interní odkazy. To samé umí i SEO Smart Links, ale udělá to i s texty komentářů. A když už se čtenáři dostanou na konec článku, proč jim nenabídnout další výživné články pomocí pluginu Yet another related posts plugin nebo jednodušší klasiku Related posts?

Někdy šablona nepodporuje drobečkovou navigaci, tak si ji s pluginem Instant Breadcrumbs můžete nastavit sami.

Přesměrování

Pokud měníte strukturu trvalých odkazů na webu, může vám hodně pomoct Advanced Permalinks, který výrazně rozšiřuje možnosti WordPressu na úpravu této struktury. Například máte strukturu URL /2007/05/02/recenze-ipad a chcete ji změni na /recenze/ipad/. V tomto vám tento plugin pomůže. V případě, že chcete rozsáhlejší přesměrování, tak nejlepší volbou je úžasný plugin Redirection, kde si můžete zadávat konkrétní dvojice URL k přesměrování, importovat větší data z CSV a používat regulární výrazy. Lepší plugin nenajdete. Pokud to chcete řešit na úrovni jednotlivých článků  a stránek, můžete použít jednoduchý Quick Page/Post Redirect Plugin.

Chybová stránka 404

Pokud se na vašem webu vygeneruje chyba 404, musí být srozumitelně zpracována. Třeba jako má Mall.cz. Pokud to vaše šablona neumožňuje, situaci řeší 404 Silent Salesman (ale nezapomeňte si ji vyřadit z menu). Sledování 404 vzniklých na vašem webu zase sleduje Broken Link Checker a 404 vzniklé na externích webech, na které odkazujte zase Automatic Link Checker.

Indexace

Pokud se bojíte duplicit, plugin SEO No Duplicate vám je pomůže označit stránky jako kanonické, což umí i WordPress SEO od Yoastu nebo Ultimate SEO. Stalion WordPress plugin vylepšuje zase  průchodnost stránek a a odstraňuje duplicity kanonizací. Indexaci samozřejmě pomáhají i mapy stránek. Pokud nechcete využít řešení komplexních pluginů jako je WordPress SEO by Yoast, můžete si vygenerovat sitemap.xml pomocí Google XML Sitemaps, nebo v případě videí užitím WP Video SEO. Klasickou HTML mapu vygenerujete za pomoci HTML page sitemap.

Práce s obsahem

Zajímavě dokáže pomáhat SEO plugin by Squirrly, který vám na základě klíčové slova vyhledává obrázky, tweety, články a spoustu dalšího obsahu, který si klikem můžete vložit do stránek, a zároveň kontroluje přítomnost klíčového slova v důležitých prvcích stránky. Je třeba dodat, že vyžaduje registraci na server squirrly a neplacená verze má jistá omezení a českých informací přeci jen najdete málo. Pokud ale píšete o obecnějších nebo globálnějších tématech, je to super pomocník. Podobným pomocníkem je Scribe, který umí pomoci s průzkumem informací, analyzuje úspěšnost článků a pomáhá hledat partnery a guestbloggery. Je vděčným pomocníkem autorů, copywriterů i linkbuilderů.

Když chcete nějak monetizovat hodně zajímavý obsah, proč přístup nevyměnit za Like, +1 nebo Tweet pomocí pluginu OnePress Social Locker? Nebo můžete čtenáře vyskakovacím okýnkem přes Simple Popup Manager upozorňovat na důležité věci na vašich stránkách.

Pokud chcete optimalizovat atributy ALT všech obrázků podle nějakého vzoru,vyzkoušejte SEO friendly images, a jestliže chcete hromadně upravovat atributy již vložených obrázků, tak použijte SEO image renamer.

Každopádně nebuďte anonymní admin. Uživatelé musí vědět, že to jste vy, kdo je autor, a jak ho mohou kontaktovat. Proto by pod článkem měl být blok s informací o autorovi a odkazy na různé profily na internetu. To skvěle zvládnete s pluginem Social Author Bio. a pokud potřebujete svyladěnou stránku obohacenou o mikrodata, použijte Local Search SEO Contact Page.

Jestliže chcete uživatelům zpříjemnit práci s obsahem a jeho vyhledáváním, určitě nahraďte standardní hledání WordPressu pluginem Relevanssi – a better search. Srovnání funkcí pluginu a standardního hledání ve WordPressu.

Když chcete být s čtenáři v ještě větším a užším kontaktu a povaha vašeho webu to umožňuje, nainstalujte si ClickDesk Live Support – Live Chat – Help Desk Plugin for Websites, což je vlastně chatovací okno na webu, kdy vám zprávy mohou chodit na váš gTalk nebo Skype a vy můžete rovnou odpovídat.

Strukturovaná data

Vaše články můžete obohatit o malé kusy kódu, které pak ve webových aplikacích váš obsah výrazně vylepší. Ať už mluvíme o Google autorství, mikrodatech, mikroformátech, nebo RDF pro Google nebo Open Graphu pro Facebook. Všechny tyto úpravy zdrojového kódu vám dokáže zařídit WP Social SEO Booster – Knowledge Graph Social Signals SEO. Pokud máte raději jednotlivé pluginy, doporučuji Twitter Cards pro vylepšení sdílení na Twitteru, Microdata for SEO by Optimum7.com pro vložení strukturovaných dat.

Sdílení obsahu

Možnost aktivního sdílení na sociální sítě patří už k nutnosti každého obsahového webu a dobré sdílení podpoří správná výzva k akci (call to action – CTA). Obojí si můžete jednoduše nastavit v pluginu Socialize. Další sdílecí plugin, které bych doporučil, je opravdu hezký Shareaholic, který má obrovské možnosti nastavení i doplňkových funkcí, a Digg digg, který má zase známý boční plovoucí blok, který je uživateli stále viditelný. Pokud si nevyberete ani z jednoho z nich, doporučuji jednodušší ShareThis: Share Buttons and Social Analytics.

Komentáře

Samozřejmě chceme, aby se k nám čtenáři vraceli, a živá diskuse může být tím pravým důvodem. Nenuťme je pravidelně kontrolovat nové komentáře, ale umožněte jim přehledné připomínání nových příspěvků mailem pomocí pluginu Subscribe to comments reloaded. Podle mne je dobré i usnadnit vyplňování jména nebo přihlašování pro snadnější komentování. Tohle vám usnadní buď Disqus, který nahrazuje systém komentářů WordPressu, a kdokoliv může komentovat pod svým účtem na sociálních sítích (Facebook, Google+, Twitter) nebo Comments Evolved for WordPress, který prostě ke klasickému WordPress komentáři přidává další záložky pro komentářové pluginy Facebooku, Google+ a Disqus. Nebo si ponechte původní komentovací systém a umožněte jen přihlášení přes sociální sítě pomocí Social Login, což můžete doplnit pluginem FB comments importer, který importuje komentáře z Facebook stránky do vašeho WordPressu

Dalším pluginem, který bude motivovat k přidávání komentářů je CommentLuv, který přidává odkaz na jakýkoliv článek z blogu komentujícího.

A/B testování

Chcete si vyzkoušet, který text, obrázky nebo zpracování článku funguje líp? Vyzkoušejte WordPress Landing Pages, které vám umožní zajímavé a přitom jednoduché A/B testování včetně přehledného měření. Pokud chcete hrábnout hlouběji do designu nebo kódu, pomocí pluginu SES Theme split test můžete testovat a porovnávat celé šablony.

Měření

Pochopitelně jak jinak, než přes Google Analytics, použijte skvělý plugin Google Analytics for WordPress. Pokud chcete přímo ve WordPressu vidět, jak si které články vedou v návštěvnosti, zkuste Google Analytics Dashboard. To samé, ale v sociálních signálech, vám prozradí Social Metrics a změny Page Ranku (GTPR) zase SEO Rank Reporter. A pokud sledujete celkový nárůst odkazů, je tu Majestic SEO Dashboard Widget.

O tom všem jsem  přednášel na Wordcampu v Praze, přičemž tento článek obsahuje i pluginy, o kterých jsem nemluvil. Slidy k mé přednášce najdete na Slideshare.

Celou přednášku najdete nahranou na na YouTube

Workshop SEO pro WordPress
Další články o SEO pluginech

 Další informace o SEO pluginech v angličtině

A hlavně si nezapomeňte přečíst skvělý článek na Mozu od Dana Shura, který vysvětluje, jak nastavit a přemýšlet o všem potřebném na WordPressu tak, aby to bylo vhodné pro SEO – Are You Setting Up WordPress For SEO Success?

5369 shlédnutí (celkově) 16 shlédnutí (dnes)
Sdílením buduješ SEO!Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+18Share on LinkedIn4Buffer this page
Pavel Ungr
Věnuji se SEO již 10 let od roku 2004. Z Et netery jsem nastoupil do Ataxa a následně do H1.cz. Od roku 2009 pracuji jako SEO konzultant. Vedu školení o SEO. Pravidelně publikuji zejména o internetovém marketingu a přednáším. Krom SEO se aktivně zajímám o UX, obsahový marketing, sociální sítě a jejich využití z pohledu inbound marketingu. Baví mě experimenty ve stylu práce Randyho Fishkina z Mozu a propaguji SEO jako tvorbu zajímavého a kvalitního obsahového webu.

komentářů 17

  1. Ahoj,
    díky za tipy.
    Já jsem řešil převod z Joomly na WordPress, všude se píše o 301 redirectu, ale kupodivu nikoho moc nezajímá, jak zachovat stávající URL, což je podle mě daleko zajímavější řešení.
    Nakonec mi někdo našel Custom Permalinks, který umožňuje udělat výjimku a příspěvku definovat i cestu před lomítkem.

  2. Dobrý plugin pro sport a výdělky na něm: Bet on sports.
    Komentář upraven a odstraněn aktivní odkaz (důvod: komentářový spam) – Pavel U.

  3. Radšej používam Yoas ako all in one SEO … A myslel som že toho o pluginoch pre wp a ioch používanie viem dosť veľa ale tento článok mi radikálne zmenil názor. Ešte mám čo robiť a veľa učenia a skúšania pred sebou. Vďaka za článok.
    Peto napsal článek Ako zazimovať muškáty?My Profile

Leave a Comment

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

CommentLuv badge