Víte, které pokyny Google můžete vašimi odkazy porušit?

V roce 2012 Google změnil pravidla hry. Ta pravidla říkala, že nikdy nemůžete být potrestán za to, kdo a jak na vás odkazuje. První aktualizace Penguin ukázala, že to už – minimálně u Google – není pravda. A protože se poslední dobou mluví právě o zakázaných technikách vytváření odkazů – odkazová schémata (link schemes), rád bych vás na tento úctyhodný seznam upozornil.

Najdete v něm, všechny postupy umisťování odkazů, které Google penalizuje. V zásadě se jedná o veškeré postupy, které vedou k získávání odkazů jen pro SEO a odkaz tedy není přirozený. Jmenujme pár příkladů:

  • Nákupy a výměny odkazů
  • Advertorials v češtině známé pod názvem PR články (ne, s pravými PR články to nemá nic společného)
  • Tiskové zprávy s optimalizovanými anchor texty
  • Nekvalitní katalogy a záložkovací systémy
  • Odkazy ve „widgetech“
  • Site-wide odkazy v patičkách webů a šablonách webů (tématu se věnuje v samostatném článku Lukáš Pítra)
  • … mnohé další

Mě osobně mě tyhle doporučení přijdou mimo. Fakt. POdle mě Google nedokáže sám vyhodnotit SEO spam a přehazuje tu zodpovědnost na majitelé webů a často na to doplatí lidi neprávem. Přičemž sám Matt Cutts nemá před svým prahem zameteno a dělá to, co Google často penalizuje. Julie Joyce, známá linkbuilderka (kterou mimo jiné můžete vidět na letošním Marketing Festivalu) ve svém článku situaci komentuje tak, že Google zešílel. Cyrus Shephard na Writeboard Friday dokonce doporučuje patičkové odkazy vůbec nepoužívat, pokud chcete mít 100% jistotu, že neděláte nic špatně. Situaci sice zklidňuje svojí analýzou Marie Haynes, ale přiznejme si, nikdy vlastně nevíme co se v Google děje. Moje doporučení je podobné jako Cyrusovo – chcete-li mít jistotu, pečlivě si nastudujte stránku o Link Schemes (v angličtině – v češtině chybí některé zásadní informace) a držte se jí, jakkoliv uhozený nám to přijde (stačí no-follow parametr).

Je čas pro Penguin 3.0?

Jaké novinky o Penguinu víme? Že penalizuje nejen články ale i celou doménu a že jeho penalizace má několik úrovní – jednou z ní je tzv. Mild Case of Penguin. Víme, že velká aktualizace Penguina přichází cca po roce. První byl 24. dubna 2012, druhý 23. května 2013. Také víme, že před každou aktualizací dochází k masivnímu sběru dat  (data refresh). Velkou aktivitu GoogleBota potvrdil ve svém článku Honza Kalianko. Stejně tak změny na stránkách Link Schemes a zvýšená frekvence Google Webmasters videí mohou být dalším signálem. Přichází Penguin 3.0.

Penguin is comming
Penguin is comming
6306 shlédnutí (celkově) 24 shlédnutí (dnes)
Sdílením buduješ SEO!Share on Facebook8Tweet about this on TwitterShare on Google+1Share on LinkedIn2Buffer this page
Pavel Ungr
Věnuji se SEO již 10 let od roku 2004. Z Et netery jsem nastoupil do Ataxa a následně do H1.cz. Od roku 2009 pracuji jako SEO konzultant. Vedu školení o SEO. Pravidelně publikuji zejména o internetovém marketingu a přednáším. Krom SEO se aktivně zajímám o UX, obsahový marketing, sociální sítě a jejich využití z pohledu inbound marketingu. Baví mě experimenty ve stylu práce Randyho Fishkina z Mozu a propaguji SEO jako tvorbu zajímavého a kvalitního obsahového webu.

komentářů 6

  1. Súčasné pravidlá Googlu porušuje (takmer) každý, hoci o tom väčšina ani nevie.

    Nikto si nemôže byť 100% istý, že nedostane penalizáciu. Stačí ak sa nejaký hodnotiteľ Googlu zle vyspí.

    Nie je výmena ako výmena či site-wide ako site-wide. Zatiaľ sa mi osvedčilo riadiť jediným pravidlom: Bude prínosom odkazu len „SEO efekt“? Ak áno, hrozí prúser a treba niečo zmeniť.
    Ján Januška napsal článek Trendy online marketingu na rok 2014, ktoré ovplyvnia SEOMy Profile

  2. Neumím se ztotožnit s větičkou „POdle mě Google nedokáže sám vyhodnotit SEO spam a přehazuje tu zodpovědnost na majitelé webů a často na to doplatí lidi neprávem.“

    SEO spam není problém Google, o který by si aktivně řekl. Je to problém těch, kteří z Google profitují = firem, které z organicu těží prachy a chtějí skrze manipulaci se signály dojít k penězům bez nutnosti investovat přímo. Oni vytváří poptávku po „optimalizaci za hranou zákona“ a tedy i tlak na Google kvalitu vlastního produktu řešit.

    Zadruhé, Google je zdarma. Kvalita ani výsledky tak nemohou být garantované, byť je to tak zásadní služba.

    Těžko lze mít Googlu za zlé, že se brání „extrémními“ prostředky a že při kácení lesa létají třísky.

    Jinak samozřejmě souhlasím s tím, že nové direktivy nedávají leckdy smysl nebo postihují i legitimní snahu o lepší viditelnost na internetu, často bohužel ze strany těch, kteří o SEO nic neví a dělají to intuitivně, mnohdy logicky a správně. Otázka je, jestli to lze technicky řešit lépe.
    Lukáš Pítra napsal článek O site-wide patičkách v SEOMy Profile

  3. Mluvíme o tomtéž, jen z jiných úhlů 🙂 Snažím se říct, že penalizace nevyvolal Google tím, že by navrhl špatnou službu nebo něco zvoral a teď hasil svůj průser, penalizace vyvovalo nečestně chování ze strany uživatelů (SEO průmyslu a jeho klientů).

    Proto myslím, že není úplně fér hudrovat na Google že to bere jak buldozer – prostě se brání vnějšímu tlaku. Jasně, je to nepříjemný, ale ti kdo jsou postižení si za to můžou do značné míry sami.
    Lukáš Pítra napsal článek O site-wide patičkách v SEOMy Profile

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

CommentLuv badge