Trvalé přesměrování 301

Při  každé změně URL, nepovedeném redesignu nebo přesunu webu správný konzultant řeší přesměrování. Ačkoliv je více druhů přesměrování, pokud je naším cílem přesun hodnocení (ranku), dává smysl pouze přesměrování 301. Proč vlastně? 301 přesměrování je „Moved pernamently“. Trvalé přesměrování. Říkáte tím, že ta původní URL už neexistuje, tu klidně zapomeň milý vyhledávači a zapamatuj si tu novou. A moc prosím, buď tak hodný, přesuň hodnocení z té staré na tu novou. Takže teoreticky vám převede, řekněme, GTPR 4/10 na novou URL. Super. Takže budeme používat 301 vždy a všude a ono to bude fungovat. A nebo ne?

Kdy používat 301?

Když to dává smysl. Zamyslete se nad tím, co 301 symbolizuje. Trvalé přesměrování. To znamená, že 301 dává smysl nejčastěji v těchto případech:

  • Měním URL například z /index.php?page=365 na /lednicky/. Obě URL zobrazují jednu stránku.
  • Řeším duplicitu například přesměrování z http://bloxxter.cz na http://www.bloxxter.cz.
  • Přesouvám web například z http://bloxxter.info na http://blog.bloxxter.cz
  • Ruším stránku X a vytvářím stránku Y, která sice není zcela totožná, ale je obsahově velice blízká stránce X. Tedy stránka X i Y jsou odpovědí na stejnou otázku.

Obecně řečeno, v každém přesměrování 1:1, pokud nová stránka, na kterou přesměrovávám, je obsahově stejná nebo velmi podobná původní stránce. Kdy to naopak smysl nedává:

  • Koupím si doménu s vysokým rankem a přesměruji na svůj web.
  • Ruším URL/kategorii/sekci a přesměrovávám ji na úvodní stránku.
  • Všechny neexistující URL – chybové stránky 404 přesměrovávám na úvodní stránku.
  • Smazaná stránka nemá vhodnou alternativu.

Podobných nevhodných příkladů bychom našli více.

Dochází k převodu hodnocení URL?

Ano i ne. Dle mých zkušeností téměř nikdy nedává smysl měnit zavedené, zaindexované a nějak hodnocené URL a věřit, že 301 vše vyřeší. Typický špatný příklad je změna na tzv. „pretty URL“. Nedělejte to jen kvůli hezkým URL. Nikdy. Pokud už musíte URL měnit, vždy přesměrujete všechny URL 1:1 a zejména počítejte s tím, že k nějakému poklesu dojde. Pokud řešíte nějakou takovou změnu a chcete co nejvíc omezit negativní dopad, posilte web v tomto období co nejvíce linkbuildingem, ideálně se pokuste získat odkazy ze silných a autoritativních domén.

Google

Google je nám v tomto ohledu nakloněn. Opravdu se snaží převádět hodnocení a rychle indexovat nové URL. Ovšem převod hodnocení provádí pouze v případě, že je sám přesvědčen, že se jedná o přesměrování obsahově stejných nebo výrazně podobných stránek. Více se o tom dozvíte ve videu Matta Cuttse. Google je poměrně rychlý a reaguje v řádu dnů.

Seznam

Seznam je výrazně pomalejší. To víme a je to bohužel známá věc. To, co Google trvá hodiny nebo dny, Seznamu trvá měsíce. Jeho přístup k 301 přesměrování je jiný než Google. Google vezme hodnotu URL a přenese ji na novou URL, jako by to byla ta samá stránka. Seznam hodnotu převádí, ale se samotnou stránkou pracuje jako s úplně novou, a její hodnotu dopočítává zcela znovu. Díky tomu tam může k jistým propadům – zejména z pohledu času – docházet.

Co s tím?

  1. Přesměrování 301 dává smysl při každé změně URL, pokud je to přesměrování 1:1.
  2. Neměňte URL, pokud opravdu nemusíte. A nemusíte téměř nikdy.
  3. I při správném 301 přesměrování počítejte s propadem. U Google méně – pouze pokud Google s vámi nebude souhlasit, že se jedná o přesměrování 1:1, u Seznamu více – než to Seznam „schroustá“ bude to trvat. Kompenzujte to linkbuildingem.

Nástroj k tématu:

Články k tématu:

17993 shlédnutí (celkově) 51 shlédnutí (dnes)
Sdílením buduješ SEO!Share on Facebook25Tweet about this on TwitterShare on Google+5Share on LinkedIn0Buffer this page
Pavel Ungr
Věnuji se SEO již 10 let od roku 2004. Z Et netery jsem nastoupil do Ataxa a následně do H1.cz. Od roku 2009 pracuji jako SEO konzultant. Vedu školení o SEO. Pravidelně publikuji zejména o internetovém marketingu a přednáším. Krom SEO se aktivně zajímám o UX, obsahový marketing, sociální sítě a jejich využití z pohledu inbound marketingu. Baví mě experimenty ve stylu práce Randyho Fishkina z Mozu a propaguji SEO jako tvorbu zajímavého a kvalitního obsahového webu.

komentářů 24

  1. Super popis, zatím jsem měl povědomí pouze o rozdílu 301 a 302, s tím že vždy použít 301 bez pořádného vysvětlení. Tohle aspoň dává smysl a vnáší trošku světla na konci tunelu.

  2. Tomáši, dobrá připomínka. Až pod publikaci článku mě došlo, že jsem vlastně vůbec nenapsal jak konkrétně na to a to co píšete je jedna z těch věcí, co s tím úzce souvisí.
    Radku, díky, budu se snažit v tomhle trendu pokračovat.

  3. Pavle, výborný článek. Uvítal bych i nějaký ten příklad např. přesměrování pomocí .htaccess. Mohu přiložit do ohýnku.

    Zde je část .htaccess

    RewriteCond %{QUERY_STRING} ^one=([^&]+)$
    RewriteRule ^index.php$ %1/? [R=301,L]

    RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
    RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
    RewriteRule ^([^/]+)/?$ index.php?rw=1&one=$1 [L,QSA]

    Existují v postatě 2 duplicitní adresy:
    index.php?&one=neco
    a
    /neco/

    Proč existují oběstránky? Co tam mám prosím Tě špatně resp. jak by se to dalo napsat, aby to přesměrovávalo.
    Děkuji.

  4. A existuje nějaká jiná alternativa k 301, nebo je při přesunu třeba očekávat nějaký pokles? Mám blog na free hostingu a chtěl bych ho přesunout na vlastní doménu, ale zase bych nechtěl ztratit to co jsem zatím dosáhl. Už o to přemýšlím asi čtvrt roku a toto mne od toho zatím odradilo.

  5. Pavle, děkuji za odpověď. Mám to vyřešeno.
    Čerpal jsem i od Dušana. To snad ani jinak nejde – ukaž mi webmastera, který jakpsatweb.cz nezná.
    Do placu dávám funkční .htaccess, třeba se to někomu hodí nebo to jde napsat efektivněji a někdo „přiloží“.

    RewriteEngine On
    RewriteBase /newaber/

    # přidá na konec lomítka, 3řádky podmínky, 4.ř. je pravidlo co přidá lomítko
    RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
    RewriteCond %{REQUEST_URI} !index.php
    RewriteCond %{REQUEST_URI} !(.*)/$
    RewriteRule ^(.*)$ http://localhost/newaber/$1/ [L,R=301]

    RewriteCond %{QUERY_STRING} ^one=([^&]+)$
    RewriteRule ^index\.php$ %1/? [R=301,L,NE]
    RewriteCond %{QUERY_STRING} ^one=([^&]+)&page=([0-9]+)$
    RewriteRule ^index\.php$ %1/%2/? [R=301,L,NE]

    RewriteCond %{QUERY_STRING} ^one=([^&]+)&two=([^&]+)$
    RewriteRule ^index\.php$ %1/%2/? [R=301,L,NE]
    RewriteCond %{QUERY_STRING} ^one=([^&]+)&two=([^&]+)&page=([0-9]+)$
    RewriteRule ^index\.php$ %1/%2/%3/? [R=301,L,NE]

    #html adresy tajne na puvodni (pridano rw=1, aby se to necyklilo)
    # po přidání pravidla na delete index.php, odmazán text index.php ze 4 pravidel níže např:
    # původně: RewriteRule ^([^/]+)/([0-9]+)/$ index.php?rw=1&one=$1&page=$2 [L] nově je uvedeno níže

    RewriteRule ^([^/]+)/([0-9]+)/$ ?rw=1&one=$1&page=$2 [L]
    RewriteRule ^([^/]+)/([^/]+)/([0-9]+)/$ ?rw=1&one=$1&two=$2&page=$3 [L]

    RewriteRule ^([^/]+)/$ ?rw=1&one=$1 [L,QSA]
    RewriteRule ^([^/]+)/([^/]+)/$ ?rw=1&one=$1&two=$2 [L,QSA]

    # odstraní index.php v homepage
    RewriteRule ^(.*)index\.php$ http://localhost/newaber/$1 [L,R=301]

    Čest

  6. Dobrý den,
    mám trochu složitější dotaz na přesměrování: Mám stránky pod doménu a.cz o které se mi staral někdo jiný, který je bohužel zdá se vlastníkem této domény i účtu webhostingu, kde ty stránky fyzicky jsou. Pak mám druhou doménu b.cz, která je pomocí dns (u provozovatele webhostingu – forpsi.cz) přesměrována na a.cz a vlastníkem této domény (b.cz) jsem já (mám možnost s ní manipulovat – přesměrování atd.). Veškeré zpětné odkazy (reklamy, články atd.) směřují právě na moji b.cz (všude používám právě tuto moji doménu – i na vizitkách atd., tak mám zájem jí dále používat). S člověkem, který mě stránky dělal jsem se nepohodl a udělal jsem si stránky svoje, nové (stejný obsah, nový face – podle pravidel SEO, abych nepřišel o pozice ve vyhledávačích) a mám je v plánu umístit pod novou doménou c.cz a tu moji doménu b.cz, kterou používám na tu c.cz přesměrovat. Ty původní stránky, ke kterým mě ten člověk už nepustí, bych takto odstřihl. Nevím ale co na to budou říkat vyhledávače? Je pro mě důležitá ona doména b.cz, která bude stále stejná a nebo bude problém v tom, že už ty stránky fyzicky nebudou pod domenou a.cz, ale pod c.cz a tím o pozice ve vyhledávačích příjdu? Nebo je jediným řešením nastavení přesměrování na tom a.cz, kde stránky původně byly na ten nový c.cz?

    Předem, děkuji za odpověď!

  7. tdobrovolny: Tím, že jste přesměrovával b.cz na a.cz (předpokládám přes 301, tak veškeré hodnocení přebírá doména a.cz. Tím, že b.cz změníte přesměrování na c.cz to bude o trochu horší, ale pokles pozic je třeba očekávat. Nejideálnější řešení, je nechat web na b.cz (žádné c.cz – konkeckonců na vizitkách a všude uvádíte b.cz) a pokusit se a.cz přes 301 přesměrovat na b.cz.

  8. Dobrý den, děkuji za povedený článek. Měl bych na Vás jeden dotaz. Když píšete: „Řeším duplicitu například přesměrování z http://bloxxter.cz na http://www.bloxxter.cz….“, tak mě napadlo – je obecně známé, že duplicita je špatná věc a že je potřeba si vybrat např. jestli budeme používat verzi s www nebo bez. Co ale zpětné odkazy? Když na nás lidi přirozeně odkazují a budují nám přirozený odkazový profil, tak oni přece nevědí, že my jsme se támhle někde dohodli, že budeme preferovat verzi bez www. Lidi si na nás odkážou, jak chtěj – a to je v pořádku. A takhle by to podle mě měl i google brát v úvahu, takže můj názor je takovej, že je docela jedno, jakým způsobem na web odkazuju. Nebo se mýlím? Velmi by mě zajímal Váš pohled na tenhle můj dotaz. Díky.

  9. Teďka mě teda ještě napadlo.. Možná to tomu googlu asi jedno opravdu je, ale pouze do tý doby, kdy jedna z verzí (s www nebo bez) odkazuje (resp. se přesměrovává přes 301) na tu preferovavnou verzi. Takhle by to asi taky mohlo být, je to tak?

  10. Roberte, právě kvůli tomu aby se nedrolila síla odkazů je důležité mít 301 přesměrování. Díky tomu ať na vás odkážou na jakoukoliv variantu, vy sílu odkazu získáte. Právě díky 301 přesměrování.

  11. Dobrý den, v nejnovější článku píšete, že seznam již hodnotu stránek při 301 přesměrování přenáší…

    je tedy toto:

    „Seznam hodnotu převádí, ale se samotnou stránkou pracuje jako s úplně novou, a její hodnotu dopočítává zcela znovu. Díky tomu tam může k jistým propadům – zejména z pohledu času – docházet.“ již neplatné?

    Děkuji za vysvětlení, jak je toto nyní aktuálně.

  12. Můžete mne informovat, proč je
    – Ruším URL/kategorii/sekci a přesměrovávám ji na úvodní stránku.
    – Všechny neexistující URL – chybové stránky 404 přesměrovávám na úvodní stránku.
    – Smazaná stránka nemá vhodnou alternativu.

    špatně? Není to lepší, než nechat 404, pokud jsou tyto 404 ve výsledcích vyhledávání, nelze je snadno deaktivovat, protože třeba na tu stránku vedou linky a zároveň nelze vytvořit vhodnou alternativu (např. protože firemní marketing nechce na dané url mít jakýkoliv nový obsah)?

    1. Opes:
      – Ruším URL/kategorii/sekci a přesměrovávám ji na úvodní stránku. // protože úvodní stránka ani nadřazená kategorie není správnou odpovědí
      – Všechny neexistující URL – chybové stránky 404 přesměrovávám na úvodní stránku.// protože odpověď na neexistující stránku není úvodní stránka
      – Smazaná stránka nemá vhodnou alternativu. // viz odpovědi výše

  13. Díky za perfektní článek. Co když používám přesměrování 301 pro maskování affiliate odkazů? Jak se na to bude vyhledávač dívat? Přeci jen nejde o podobné stránky s podobným obsahem. Jak to případně řešit? Je nějaká jiná možnost přesměrování?

  14. Dobré je i poznamenat, že 301 se kešuje, někdy dlouho kešuje, někdy velmi dlouho kešuje. Takže až si zákazník vzpomene (trvalé) přesměrování změnit, ať se nediví, že třeba i po roce jsou klienti přesměrováváni na původní adresu místo nové. Jelikož je to na straně klienta, tak s ním na straně serveru nic neuděláte.
    Není nic krásnějšího, než hladet zacyklené přesměrování ve 2 000 pravidlech a regulárních výrazech. Proto přesměrovávejte s rozumem a testováním.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

CommentLuv badge