Trendy v SEO a inbound marketingu na rok 2015

Trendy v SEO a inbound marketingu na rok 2015
Trendy v SEO a inbound marketingu na rok 2015

Loni jsem se zamýšlel podobně a přiznejme si, vyšlo mi to jen částečně:

  • ✅ Obsahový marketing – ano, zde jsme se víceméně trefil, jen poptávka po kvalitním obsahu a inbound marketingu byla výrazně menší, než jsem čekal. Weby většinou chtějí obsahový marketing řešit levně a z nejlepšího možného obsahu se uchylují k jakémukoliv obsahu až spamového charakteru.
  • ☒ Linkbuilding – zde to bylo spíše zbožné přání, než realita. Linkbuilding se v drtivé většině dělá pořád víceméně tupě, kvalitní linkbuilding stále není standardem.
  • ☑ Maticový design – ano, zde trefa, Seznam.cz ho opravdu nespustil.
  • Agentury a freelanceři – zde jsem se netrefil, užší spolupráce na rozdíl od zahraničí u nás nenastala. Oproti tomu se SEO oddělení renomovaných agentur potýkají spíše s existenčními problémy.
  • ✅ Personalizace a testování  – to vyšlo jen částečně, situace je rozhodně lepší, ale stále je co dohánět.
  • ☑ Strukturovaná data – ty myslím vyšly maximálně. Jen to zrušení authorshipu mi trošku zamíchalo karty.
  • ☑ Mobilní hledání – i zde to vyšlo, mobilní hledání se řeší čím dál tím víc.

Jaká je tedy moje úspěšnost?

  • ☒ 2 x jsem se netrefil
  • ☑ 3 x jsem trefil
  • ✅ 2 x jsem se trefil, ale situace není tak dobrá, jak jsem čekal

Úspěšnost není špatná, ale je stále co zlepšovat. Takže co nás podle mne čeká v roce 2015?

1.  Lokální SEO

Google oznámil rozšíření aktualizace Pigeon celosvětově, dá se proto čekat, že české značky budou mnohem více řešit lokální vyhledávání. U nás to zatím příliš rozšířené není, ale věřím, že jako po nástupu Penguina se začal více řešit kvalitní linkbuilding, tak i Pigeon bude způsobovat zájem o lepší optimalizaci lokálního hledání. Chcete to a nevíte, jak na to? Klidně mi napište.

2. Big data a analytika

Hromadný nástup Universal Analytics a větší možnosti měření uživatelů a nejen prohlížečů způsobuje větší zájem o dobré měření a rozhodování se, dle naměřených dat. Některé firmy rozjedou své strategie založené na Big data. Velký problém je ale stále vyhodnocování, a proto bude velký zájem o kvalitní analytiky – pokud je sháníte, zkuste Medio a GetFound.

3. Mobilní marketing

Díky nárůstu používání mobilních zařízení bude pokračovat důraz na mobilní aplikace a mobilní marketing včetně mobilního SEO. Začne se více řešit SEO v App store a Google Play. Tvorba mobilních aplikací a mobilní nebo responzivní weby se budou dobře prodávat.

4. Strukturovaná data

Bude pokračovat rozvoj Knowledge Graphu ve vyhledávání a tím se bude zvyšovat důraz na správnou implementaci strukturovaných dat. Google bude do ostatních zemí implementovat čím dál tím víc věcí a entitní SEO bude důležitou součástí on-page optimalizace. Weby se budou chtít dostávat do answer boxů, a i když authorship už skončil, tak autor ve smyslu entit bude stále důležitý. A nezapomeňme na to, že Publisher stále funguje.

5. UX a personalizace

Čím dál tím více bude důležitý mít použitelné a srozumitelné weby s personalizovaným obsahem pro návštěvníka, což úzce navazuje na bod 2. Google bude dále více tlačit UX ve vyhledávání a to jak posilování mobilních webů, https i celkově srozumitelnost a přehlednost webu jako takového. Pokud chcete dobrého UXáka, zkuste Honzu Kvasničku.

6. Obsahový marketing

Nebude se dít nic objevného, ale obsahový marketing bude stále důležitý a bude pokračovat jeho kultivace a rozšiřování. Lidem dojde, že obsah není jen text. Rozjede se video marketing  a více bude zapojován uživatelský obsah pomocí mobilních zařízení.

7. Penalizace

Algoritmické penalizace budou čím dál tím méně častější a nebudou tak tvrdě zasahovat, protože to vyhledávače nebudou umět správně algoritmicky aktuálně spočítat bez ztráty v kvalitních výsledcích. Negativní SEO bude čím dál tím větší problém.

8. SEO

Hranice mezi SEO a dalšími kanály online marketingu budou ještě více nejasné a s tím se bude zhoršovat i měřitelnost SEO. Obecně různé kanály online marketingu budou čím dál tím více propletené a nebude dávat smysl realizovat osamoceně SEO, PPC nebo affiliate bez integrace do komplexní online strategie. Branding bude také nedílnou součástí online marketingových strategií. Na branding zkuste Karla Novotného.

9. Linkbuilding

Stále bude fungovat nepřirozený linkbuilding, stále se budou nakupovat odkazy, ale tendence k rozšíření linkbaitingových metod a kultivovaného linkbuildingu budou nadále růst. Zmínky (zejména brandové) budou důležitější. Penalizace za nepřirozený linkbuilding bude častěji manuální než algoritmické.

10. Spam

S rozšířením a diverzikací inbound marketingových kanálů přibude více spamu – v SERPu, v obsahu, v newsletterech a uživatelé budou stále obezřetnější. Abyste uspěli, musíte být opravdu výjimeční.

Spekulace

  • Apple nebo Facebook spustí vlastní vyhledávač.
  • Seznamu klesne podíl v českém vyhledávání pod 40%.
  • Začnou se objevovat stránky s výsledky vyhledávání bez organických výsledků.
  • Google vypne Google+.

Souhlasíte? Nebo byste něco doplnili? Jsem zvědavý na další odhady.

Další odhady na trendy v češtině:

2465 shlédnutí (celkově) 8 shlédnutí (dnes)
Sdílením buduješ SEO!Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+14Share on LinkedIn30Buffer this page
Pavel Ungr
Věnuji se SEO již 10 let od roku 2004. Z Et netery jsem nastoupil do Ataxa a následně do H1.cz. Od roku 2009 pracuji jako SEO konzultant. Vedu školení o SEO. Pravidelně publikuji zejména o internetovém marketingu a přednáším. Krom SEO se aktivně zajímám o UX, obsahový marketing, sociální sítě a jejich využití z pohledu inbound marketingu. Baví mě experimenty ve stylu práce Randyho Fishkina z Mozu a propaguji SEO jako tvorbu zajímavého a kvalitního obsahového webu.

komentářů 13

  1. Ad Big Data: Popravdě myslím, že české SEO akutně potřebuje rozhodování na základě „small data“ nebo vůbec jakýchkoliv dat. Big Data je (jsou) podle mně mimo realitu většiny českých ecommerce projektů. Jakoby bylo by zajímavé, kdybys měl pravdu ale je to asi spíš niché záležitost pro pár firem.

    Taky bych úplně nesouhlasil s rozmachem „lokálního SEO“ u nás. Myslím, že miniskulerní rozměry (geografické) trhu nedávají moc možností k lokálnímu cílení pro jiné hráče, než pro které je to nutností už dnes a tam se pravděpodobně sada technik moc nezmění.

    Jinak vcelku souhlas, hlavně co se týče optimalizace pro tržiště aplikací týče, na to se těším 🙂
    Lukáš Pítra napsal článek Seznam má vlastní webový prohlížečMy Profile

  2. Souhlasím s Lukášem – zejména co se týče lokálního SEO.
    Naopak bych lokalizaci zdůrazňoval v obsahu a UX (typicky eshopy, u kterých je nedohledatelná kamenná prodejna).
    Celkově myslím, že rok 2015 bude ve znamení eshopové čistky, protože stávající situace kvantita-kvalita není dlouhodobě udržitelná.

    Nechme se překvapit 🙂

  3. Já mám naopak pocit, že lokální dotazy neřeší skoro nikdo z těch, kteří by to měli mít ošetřené – od téměř všech živnostníků až po firmy s vícero pobočkami. Přitom je to schodnější (levnější a pro většinu lépe pochopitelnější) cesta jak se dostat do SERPu než pomocí „velkého SEO“ nebo nedejbože nákladného obsahového marketingu.

  4. Moc nechápu, co jsi myslel tím „Začnou se objevovat stránky s výsledky vyhledávání bez organických výsledků.“, ale jinak se vším souhlasím. Až na to, že G+ umře.

  5. Otázkou je co je to kvalitní linkbuilding a do jaké míry je k tomu přispěje klient. Jaký je racionální argument pro to, aby google dělal zásahy ručně?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

CommentLuv badge