Rozlučte se nástrojem pro návrh klíčových slov AdWords, přichází Plánovač

Plánovač klíčových slov

Pokud se aktivně věnujete SEO, asi vás neminulo oznámení Google, že spouští nový nástroj pro analýzy klíčových slov Keyword Planner (česky Plánovač klíčových slov). Pokud se kromě SEO věnujete i PPC, tak rozhodně doporučuji český článek od Větrovky, který se tomuto nástroji letmo věnuje. Protože ale já tento nástroj roky používám pro SEO (návrhy, srovnání klíčových slov, analýzy klíčových slov), tak mě zajímalo, jestli to bude změna k horšímu, k lepšímu a zda nový Plánovač umí to samé, co stávající Návrh klíčových slov. Toto srovnání je aktuální, protože Google oznámil, že stávající nástroj pro návrh klíčových slov chce brzy vypnout 26. srpna Návrh klíčových slov vypnul, a proto je třeba být na toto vypnutí připraven.

To, že to vypnutí myslí Google vážně, je vidět i na stávajícím použíti Nástroje pro návrh klíčových slov AdWords. Pokud si ho totiž otevřete, Google vás přesměruje rovnou na Plánovač s informací, že Nástroj pro návrh klíčových slov bude vypnut a že ho nahrazuje Plánovač. Kliknutím na tlačítko zpět se zatím můžete vrátit na současný Nástroj pro návrh klíčových slov.

Varování na vypnutí Návrhu klíčových slov
Varování na vypnutí Návrhu klíčových slov

Pro mne jako SEO konzultanta je důležité, abych v novém nástroji dokázal udělat několik věcí:

  1. Vložení většího množství klíčových slov po dávkách.
  2. Návrhy dalších klíčových slov na základě zmíněných dávek.
  3. Možné nastavení volné nebo přesné shody.
  4. Označování vybraných klíčových slov.
  5. Zjištění lokální i globální hledanosti.
  6. Zjištění konkurence v PPC.
  7. Nastavení země i jazyka.
  8. Export všech těchto dat do nějakého běžného formátu (csv, xls, ods aj.).

Podívejme se tedy na jednotlivé body.

Vložení klíčových slov

Pokud vkládáme manuálně a chceme zjistit hledanost, máme možnost Zadejte nebo nahrajte klíčová slova podívejte se na jejich výkon, kde je omezení na 1 000 frází. Pokud pro nahrání použijete import z txt nebo csv souboru, můžete se dostat až na několik tisíc frází(při testování jsem se dostal až k cca 6 000 a nenarazil jsem na omezení). Použil jsem CSV soubor v UTF-8, který měl na prvním řádku „Keyword“ a poté, co řádek, to klíčové slovo. Pokud na první řádek nenapíšete Keyword, obdržíte následující nesmyslnou chybu.

Chyba při nahrání
Chyba při nahrání

Stačí však na první řádek napsat Keyword a import proběhne v pořádku. Pak již stačí kliknout na tlačítko Získat údaje o objemu vyhledávání a obdržíte informace o hledanosti.

Získání návrhů

Pro získání návrhu je možné použít hned první možnost Vyhledat návrhy klíčových slov a reklamních sestav. Bohužel zde máme omezení na maximum 50 klíčových slov. Můžete si bez problémů nastavit oblast, jazyk a nově i jestli má hledání probíhat jen na Google nebo i na partnerských sítích. Jakou další novou funkci najdeme i vylučující klíčová slova, což je rozhodně zajímavé vylepšení.

Volná nebo přesná shoda

U každého seznamu klíčových slov si můžeme zvolit, zda chceme zobrazovat volnou nebo přesnou shodu. Jedná se ikonu tužky vpravo nahoře.

 

Přesná nebo volná shoda
Přesná nebo volná shoda

S jakou shodou bude Plánovač pracovat, můžeme nastavit také hned při zadání ohraničením fráze hranatými závorkami.

Označování vybraných klíčových slov

To jsem bohužel nenašel. Zdá se, že jediný způsob, jak s nimi detailněji pracovat, je přidat vše ikonkou vpravo nahoře. Poté se vám vpravo, vedle tabulky s návrhy, objeví položka Mé návrhy klíčových slov. Tu můžete otevřít a nevhodné výrazy odstranit. No, ale je to drbání levou rukou,  za zády na hlavě, při stojce. 🙁 Naštěsti mi Zdeněk Hejl poradil:

Klíčová slova lze označovat kliknutím na dvojitou šipku na konci řádku u každého klíčového slova. Takto označená klíčová slova se umístí do některé reklamní sestavy vypsané vpravo – dá se s tím pracovat jako s tematickými seznamy klíčových slov.

Takže ano, i toto lze.

Zjištění lokální i globální hledanost

Podle nastavení hledání se vám zobrazí lokální hledanost a podobnou změnou nastavení lze zjistit i globální (vypnutím geografického cílení). Ale je to opět nesmyslně komplikované.

 Zjištění konkurence v PPC

V každém výsledku hledání klíčových slov se zobrazuje konkurenčnost frází.

Konkurence
Konkurence

Nastavení země i jazyka

V každém hledání je možné poměrně přesně nastavit geografické cílení.

Geografické cílení
Geografické cílení

Export všech dat

Export naštěstí funguje moc hezky kliknutím na ikonku vpravo nahoře. Můžete si zvolit export do CSV pro AdWords editor, nebo CSV pro Excel. Můžete také rozčlenit statistiky dle měsíců. Samotný export je poměrně hezký a přehlednější, než býval, takže tady velmi dobře.

Co se mi ale líbí, jsou nově zpracované trendy hledanosti:

Trendy hledání
Trendy hledání

Shrnutí

Pojďme si nyní jednoduše shrnout nový Plánovač a odpovědi na moje dotazy:

  1. Vložení většího množství klíčových slov po dávkách – ano, ale pouze pro zjištění hledanosti, pro získání návrhů maximálně po 50.
  2. Návrhy dalších klíčových slov na základě zmíněných dávek – viz výše.
  3. Možné nastavení volné nebo přesné shody – ano, funguje stále velmi dobře.
  4. Označování vybraných klíčových slov – lze, pomocí ikonky vpravo do nové reklamní sestavy.
  5. Zjištění lokální i globální hledanosti – velmi komplikovaně, ale ano, funguje.
  6. Zjištění konkurence v PPC – funguje stále bez problémů.
  7. Nastavení země i jazyka – i toto funguje skvěle bez problémů.
  8. Export všech těchto dat do nějakého běžného formátu (csv, xls, ods aj.) – funguje také velmi dobře.

Jaký mám tedy z Plánovače pocit? Z hlediska používání je to katastrofa. Ovládání nedává smysl, často nevím, kde jsem, a proč jsem se tam ocitl. Použitelnost tedy za 5. Většina funkcí z Nástroje pro návrh klíčových slov si Plánovač ponechal, ale často jsou podivně rozsekané a matoucím způsobem rozdělené. Velký důraz je na efektivitu pro AdWords (PPC) a pro SEO je  nástroj velmi špatně použitelný (ale v nouzi se dá). Je to podle mne další krok Google, jak přihodit pár klacíků pod nohy lidem, co dělají SEO, a jak poslat jasný signál, že prioritou byly a vždy budou AdWords.

Proto budou mít velkou výhodu všechny, i placené, nástroje, které k datům důležitým pro SEO přistupují přes API. V České republice je to třeba Collabim (pokud využije situace a zlepší svoji část pro návrhy klíčových slov včetně zlepšení obchodního modelu, může získat velké množství nových SEO zákaznků).  Samozřejmě je to velký potenciál i pro nové nápady a aplikace.

Z Plánovače jinými slovy nemám radost. Je vidět, že Google UX nerozumí a SEO je pro něj nutné zlo. Plánovač je pro lidi ze SEO trošku pohroma.

PS:  Pokud jsem něco špatně pochopil, nenašel nebo mi něco uniklo – budu velice rád, pokud mě zkušenější lidé s Plánovačem, zejména ti, co se věnují PPC, opraví. Ocenil bych, kdybych se u některých selhání Google mýlil.

4721 shlédnutí (celkově) 15 shlédnutí (dnes)
Sdílením buduješ SEO!Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+17Share on LinkedIn4Buffer this page
Pavel Ungr
Věnuji se SEO již 10 let od roku 2004. Z Et netery jsem nastoupil do Ataxa a následně do H1.cz. Od roku 2009 pracuji jako SEO konzultant. Vedu školení o SEO. Pravidelně publikuji zejména o internetovém marketingu a přednáším. Krom SEO se aktivně zajímám o UX, obsahový marketing, sociální sítě a jejich využití z pohledu inbound marketingu. Baví mě experimenty ve stylu práce Randyho Fishkina z Mozu a propaguji SEO jako tvorbu zajímavého a kvalitního obsahového webu.

komentářů 21

  1. Pavle, vidím to dost podobně. Některé věci budou pravděpodobně jen otázkou zvyku, jiná omezení a pachutě asi jen tak nezmizí.

    Druhou stranou očekávám, že se dříve či později někdo chytí příležitosti a napíše přívětivější nástroj, který vše potřebné vytahá „UX hezky“.

    Koneckonců, on je ten nástroj potřeba pomaličku stále méně a méně a spíše než o jednotlivých slovech je to o analýze témat a širším pohledu na celou tu komunikační skládačku 🙂

  2. Mám z toho přesně stejný pocit – prvních několik desítek minut jsem se totálně ztrácel, nesmyslně vracel a hledal, kde vlastně jsem. Tahat data přes nějakou API bude brzy asi nutností. Nicméně s Collabimem moc spokojený nejsem – zejména jeho výsledky měsíční hledanosti na Google se od Adwords liší klidně o řád – a v tomhle jsem vždycky věřil spíš adwords…

  3. Mě dost štve omezení vložení max 50 KW pro návrh. Byl jsem zvyklý zaškrtnout si relevantní KW a všechny několikrát znova vložit pro návrh. Jak to vyřešíte teď?

  4. mne osobne sa oveľa lepšie pracovalo v starom adwords návrhu pre kľučové slová, ale asi budem musieť iba zviknúť na ten nový plánovač

  5. Nový plánovač je pro mě taky zklamáním. Omezení na max 50 navržených slov je na pytel, stejně tak nemožnost si slova označit. Už dříve mě naštvalo, že zmizela možnost si slova označit hvězdičkou a uchovat je tak i při zavření prohlížeče…

    Jinak negativní slova šla/jdou zadávat i ve starém Keyword Toolu – stačilo před slovo v textarea dát znak mínus „-„.

    Postup při analýzách bude teď už pravděpodobně ve většině případů prvně Sklik a potom import do AdWords pro zjištění dat už vybraných slov.

  6. Klíčová slova lze označovat kliknutím na dvojitou šipku na konci řádku u každého klíčového slova. Takto označená klíčová slova se umístí do některé reklamní sestavy vypsané vpravo – dá se s tím pracovat jako s tematickými seznamy klíčových slov.

    Pokud je v nastavení zvoleno „Skrýt klíčová slova v mém plánu“, tak se klíčové slovo po kliknutí na dvojitou šipku odebere ze seznamu návrhů a nezavazí tam.

    A zahrnutí a vyloučení konkrétních klíčových slov bylo součástí rozhraní i starého Keyword Tool.

  7. A já jsem pořád nemohl objevit to tlačítka, kde se odlišuje volná, přesná a frázová shoda. Díky screen 😉

    Re Martin: Imho data z Skliku a KW tools jsou dost odlišná, u Skliku najdeš mnohem víc longtailových spojení, ale podle mě je velká část z nich hledaná jen na Seznamu.

  8. Při návrhu klíčových slov je možno použít několik online nástrojů, které nám usnadní volbu klíčových slov. Tyto nástroje nám dokážou zprostředkovat informace o míře hledanosti slov, ročním trendu hledanosti nebo míru konkurence. Dokážou také navrhovat slovní spojení, která uživatelé také používají při hledání webové stránky s danou problematikou. V českých podmínkách se vyplatí používat statistiky hledanosti nabízené vyhledávačem Seznam a dále užitečný nástroj pro návrh klíčových slov Sklik.cz. Společnost Google nabízí nástroj pro návrh klíčových slov, který je součástí systému Adwords. Tento nástroj byl primárně navržen tak, aby pomohl inzerentům dobře propagovat stránky. Dalším nástrojem je Wordtracker, který je užitečný pokud vyvíjíme web v angličtině a zaměřujeme se pouze na vyhledávání v AJ.

  9. Zdravím všechny, dovolím si využít diskuse abych se zeptal.

    Za boha nemůžu přijít na to, jak vygenerovaný seznam klíčových slov z plánovače přidám do již existující sestavy, aniž bych musel exportovat a opět importovat. Co neustále přehlížím? Nebo to není možné?

    Relativně dlouho se přemlouvám k pocitu, že se v novém nástroji vyznám a že je práce v něm intuitivní, přijde mi, že opak je pravdou.

  10. Prosím vás robila som v starom Ad words keď som vyberala kľúčové slová ale ako to zmenili tak dám si Nástroje a analýza, otvorím Plánovač kľúčových slov, načítama mi ti a prázdna stránka. Nepochopila som to s tým účtom, najskôr to treba zaplatiť alebo ako? Z tej stránky sa neviem akosi vymotať. Nefunguje to preto lebo to nie je zaplatené? Predtým to bolo zadarmo. Ďakujem za odpovede.

  11. Dobrý den,

    chtěl bych se zeptat, zda se zabýváte také nastavením kampaně v rámci google adwords. Máme tam nastevenu propagaci ubytovny, ale máme s tím nějaké problémy (hlavně klíčová slova, automaticky se tam vkládají nová klíčová slova googlem, která ale pro nás nemají moc smysl).

    Děkuji a jsem s pozdravem

    Petr Hanzal

  12. Zdravím, podobně jako uživatelka Ada #comment-2613 jsem chtěl vyzkoušet Google Plánovač, ale stále nedá jinak a nutí mě nastavit rozpočet. To není zdarma? Na ytb jsem našel jedno video, které radí založit si nový účet: https://www.youtube.com/watch?v=kUi_OaW1eag
    Je to opravdu nutné nejde to jinak? Děkuji

    1. Děkuji za odpověď. Včera v noci jsem se po více jak 2 hodinách googlení v angličtině, dogooglil k řešení. Ano, Plánovač nutí k „základním krokům“ (zadání bankovního účtu, vytvoření 1. kampaně) a samozřejmě nabízí „pozastavení“. Jde to i JINAK! Na AdWords fóru (http://bit.ly/1RsN9gI) jsem nakonec našel vysvětlení i řešení! Jde údajně o „chybu-past“ a developeři ji napraví (nicméně slib nápravy je ze září 2014;)… Řešením je – stojíc přihlášen do AdWords, na stránce s výzvou „vytvořit 1. kampaň“ – zadat adresu >http://g.co/etoaw<. Rázem to člověka posune kam chce;)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

CommentLuv badge