Problém relevance navigačního dotazu pricemania.cz

Michal Král z pricemania.cz řeší problém na českém Seznam.cz. Proč na navigační dotaz pricemania.cz nezobrazuje Seznam.cz úvodní stránku jeho webu pricemania.cz?

Dotaz Zdeněk Dvořák přeposlal do SEO komunity v ČR na Google+ a zároveň jsme na něj narazil také na LinkedIn, kde můžete najít strašidelnou komunikaci s online podporou fulltextu:

Komunikace pricemania.cz a podpory Seznam.cz fulltextu
Komunikace pricemania.cz a podpory Seznam.cz fulltextu

Pojďme se podívat, o co jde. „Pricemania.cz“ je navigační dotaz, takový navigační dotaz zobrazuje s ohledem na relevanci dotazu jako první výsledek úvodní stránku webu. Je to možné vidět u mého webu, u Alzy nebo H1.cz. Ne však u pricemania.cz, kde úvodní stránku nenajdeme ani na prvních 10 stranách výpisu operátoru site:.

Pricemania.cz na Seznam.cz
Pricemania.cz na Seznam.cz

Pojďme si udělat pětiminutovou analýzu:

  • Úvodní stránka je indexovaná.
  • Fráze je obsažená v titulku.
  • Fráze je jako atribut alt u loga.
  • Fráze je 3x umístěná v textu úvodní stránky.
  • Stránka není zakázaná k indexaci.
  • Stránka je v sitemap.xml.
  • Podle Majestic SEO vede na úvodní stránku 109 odkazů z 21 domén. Podle Ahrefs 57 odkazů z 23 domén. Na stránku, kterou Seznam vypisuje místo úvodní stránky, tedy na http://www.pricemania.cz/krbova-kamna/ vede podle Majestic  SEO 1 odkaz z 1 domény a dle Ahrefs 9 odkazů z jedné domény.
  • Jediné doporučení (a to ještě se zdviženým obočím), které bych měl, by bylo dát pricemania.cz do nadpisu H1 protože vím, že to občas na Seznam.cz funguje.
  • Podle obyčejného selského rozumu bych jako uživatel na dotaz pricemania.cz chtěl raději úvodní stránku než stránku s krbovými kamny.

Shrnutí

Pokud to shrnu, tak podle mne neexistuje důvod, proč by Seznam.cz neměl na navigační dotaz pricemania.cz vypisovat úvodní stránku. Podle mě se jedná o jednoznačnou chybu algoritmu fulltextu. Samozřejmě pokud by se pracovník zákaznické podpory Lukáš Kadlec trochu zamyslel, jistě by neradil takové nesmysly, jako zakázat k indexaci ostatní stránky webu, které jsou dle chybového algoritmu relevantnější – v tom to případě by to byla minimálně stovka stránek (!!!). Stejně si nedokážu představit na základě jaké logiky si pan Kadlec myslí, že stránka s krbovými kamny je relevantnější na dotaz „pricemania.cz“ než úvodní stránka Pricemania.cz.

Prostě podle mě je to celé chyba Seznamu, od chybného výpočtu relevance pro tuto stránku až po komunikační a odborné selhání online podpory. Nebo vás napadá důvod a vysvětlení, kdy by toto chování Seznamu bylo smysluplné?

PS: Pricemania není můj klient:-)

Aktualizace – reakce od Seznam.cz

2548 shlédnutí (celkově) 8 shlédnutí (dnes)
Sdílením buduješ SEO!Share on Facebook92Tweet about this on TwitterShare on Google+9Share on LinkedIn35Buffer this page
Pavel Ungr
Věnuji se SEO již 10 let od roku 2004. Z Et netery jsem nastoupil do Ataxa a následně do H1.cz. Od roku 2009 pracuji jako SEO konzultant. Vedu školení o SEO. Pravidelně publikuji zejména o internetovém marketingu a přednáším. Krom SEO se aktivně zajímám o UX, obsahový marketing, sociální sítě a jejich využití z pohledu inbound marketingu. Baví mě experimenty ve stylu práce Randyho Fishkina z Mozu a propaguji SEO jako tvorbu zajímavého a kvalitního obsahového webu.

komentářů 35

  1. No, hezký. Jestli ty stránky, který jsou vzor pro strojový účení hodnotěj podobný lidi jako jsou na podpoře, neni se co divit, že ten serp vypadá, tak jak vypadá…

  2. Pavle díky pěkný článek, mám na Tebe dotaz možná to souvisí s tímto tématem a budeš umět poradit. Mám klienta, který poměrně dlouho okupoval se svými preferovanými KW klíčové pozice serpu. Po update seznamu se z top3 pozice propadl na 60+. Když jsem zkoumal podrobněji co se stalo, tak seznam při update změnil landing page pro tyto klíčové slova z hlavní stránky na jednu z podstránek webu, kde se popisuje podrobněji problematika – tato stránka pravděpodobně obsahuje více frází a obsahově bohatší. Na tuto stránku vede ale minimum externích odkazů. Může toto být důvodem uvedeného propadu a existuje nějaká možnost řešení? díky

  3. Tomáši, podle toho co popisuješ Seznamu přišla relevantnější ta podstránka a to mi taky podle popisované situace dává smysl. Počet odkazů asi v tomhle pohledu nemusí hrát tak velkou roli jako relevance. Osobně mě dává smysl, že prov elké mnéžství frází bude správná vstupní stránka podstránka než ta úvodní. Bez znalosti konkrétního webu a klíčových slov těžko radit. Ale aktualizace na Seznamu si ještě „nesedla“ takže bych ještě počkal, můžete se to ještě hýbat. Finální vyhodnocení bych dělal asi na konci týdne.
    Pavel Ungr napsal článek Proč Seznam nepředběhne Google aneb problém relevance navigačního dotazu pricemania.czMy Profile

  4. Pavle díky za info, počkám do konce týdne a pak to budu muset řešit. Pokud se nic nezmění tak mne napadá jediné rešení, doplnit relevantní text na hlavní stránku a nynější podstránku, která je nežádoucí jako landing page na tyto KW přesměrovat přes 301 na homepage. Je to cesta nebo hloupost?

  5. Je to zaujímavá nedokonalosť algoritmu. Výnimka potvrdzuje pravidlo :-).

    Každopádne v reakcii od Lukáša Kadleca nevidím zásadný problém. Naopak, poskytol pár dôležitých info:
    – Chyba v spracovaní stránky nebola.
    – Treba lepšie optimalizovať URL na daný dotaz.
    – S tým, že je podľa algoritmov relevantná iná stránka, podpora nič nenarobí.

    Zákaz indexácie bola špatná rada. No najskôr nevedel, že homepage sa umiestňuje až na >50 mieste. Keď to zistil, zákaz indexácie už neodporúčal.

    Seznam je „trochu“ pomalší. Možno nové odkazy ešte ani nevyhodnotil. Autorita úvodnej stránky zatiaľ nie je dostatočná. O niečom môže svedčiť aj Srank 2/10.

    Ako by som to riešil?
    – Najskôr by som asi pozrel, koľko ľudí takú frázu hľadá a či sa oplatí vrážať energiu do nápravy.
    – Využil PPC.

    SEO:
    – Odkazoval by som viac z Pricemania.sk (hlavne z úvodnej stránky, ktorá má Srank aspoň 4).
    – V rámci Pricemania.cz je síce úvodná stránka prelinkovaná dobre, no ten odkaz moc nezaváži, keď je tam > 250 interných odkazov. Takže by som zmenil technické riešenie menu tak, aby Seznam „nevidel“ odkazy kategórií 2. úrovne. Tým pádom úvodná stránka naberie na sile a krbová kamna budú oslabené. Možno by trochu pomohla aj zmena altu v hlavičke, na „Pricemania.cz“.
    – Skúsil bych zohnať nejaké odkazy čo prinesú dosť odkazovej šťavy. To znamená, že by som hľadal nejaké site-wide odkazy z kvalitných webov.

  6. Na jednom webu jem měl podobný problém a stačilo pár uprav a hned to na seznamu na dotaz domena.cz zobrazilo hl.stranku.

    Pricemania.cz má v kategoriích (nepočítám menu, to robot dokáže rozeznat) jako první slovo právě Pricemania.cz. Na hl. stránce v horní čísti webu Pricemania.cz jednoduše nemají tak robot dá vetší váhu právě kategorii.

    Uváděná alza nebo h1 má v horní části webu svou domenu.cz. Ale to se jako ukázka nehodí, jsou to silné weby.

    Jsou tedy dvě řešení.
    1) do horní části hl. stránky dát text Pricemania.cz
    2 získat více odkazů na hl.

  7. Tomáši, já bych to takhle neřešil. Tedy, neznám web ani klíčová slova, ale vycházím z obecných konceptů úvodních stránek a podstránek.
    Úvodní stránka podle mne neslouží jako vstupní stránka pro velké množství slov. Je obecná a není specifická. Jako ideální vstupní stránky jsou právě podstránky. Takže bych, pokud to dává smysl – říkám neznám kontext – spíše vylepšoval a posiloval podstránky, aby obstály v konkurenci stejně jako dříve úvodní stránka.
    Pavel Ungr napsal článek Doporučení: Grafici na grafikuMy Profile

  8. Janko, díky za přínosný komentář. Nesouhlasím jen v tomto:
    1. Více optimalizovat URL IMHO už nejde:-) Na dotaz pricemania.cz je nejlepší URL pricemania.cz.
    2. To, že je to chyba algoritmu je zjevné a to měla poipora říct. Něco ve smyslu, ty jo, to vypadá jako naše chyba, mrkneme na to a prosím nezlobte se na nás:-)
    Pavel Ungr napsal článek Proč Seznam nepředběhne Google aneb problém relevance navigačního dotazu pricemania.czMy Profile

  9. Jan Jánuška: sorry, ale v čem ti přijde rada „lépe optimalizovat URL vzhledem k dotazu“ dobrá, kdy jaksi lépe už upravit URL „pricemania.cz“ na dotaz Pricemania nemůžeš 🙂 Možná měl na mysli optimalizovat stránku, ta ovšem podle všech známých doporučení od vyhledávačů samých už posbírala dostatek signálů k tomu, aby byla nejlepší odpovědí na daný dotaz 🙂

    Jako fakt nevidím jako správný a zdravý postup manipulovat s viditelností ostatních stránek webů (nedejbože čachrovat s indexací) jen abych vyhledávač přesvědčil o zřejmém faktu 🙂
    Lukáš Pítra napsal článek Sociální signály v SEOMy Profile

  10. Pavel, Lukáš: Nemal som na mysli tvar URL :-). Ale jej autoritu, obsah. Keby pozbierala dostatok signálov, tak je prvá :-).

    Odkazovanie na prvú aj druhú úroveň kategórií môže spôsobovať ešte zopár ďalších problémov. Seznam im dáva pravdepodobne rovnakú (či veľmi podobnú) váhu. Tento problém mal v minulosti aj Google, riešil som ho na viacerých projektoch.

    Možno to problém ešte aj robí, ale subjektívne mám pocit, že už si s tým Google dokáže celkom poradiť.

  11. Janko, nemůžu souhlasit. Podle mě skoro všechny mě známé signály má lepší domovská stránka než ta druhá. Janko, co má podle tebe ta podstránka lepší, relevantnější než úvodní stránky? Klíčová slova tam jsou, silnější odkazový profil taky, indexovaná je? Co je tam tedy podle tebe špatně? Podle mě je špatně ten algoritmus.
    Pavel Ungr napsal článek Proč Seznam nepředběhne Google aneb problém relevance navigačního dotazu pricemania.czMy Profile

  12. Seznam to vyhodnotil tak, že signály má lepšie iná stránka. Skrátka to tak je. Algoritmy Seznamu majú ešte ďaleko od dokonalosti, v tom sa myslím zhodneme :-).

    Pricemania.cz je na českom trhu relatívne krátko a Seznamu príliš nepomáha. Ten je pomalší, môže mu dlhšie trvať, než všetky existujúce signály preráta.

    Vyššie som uviedol niekoľko spôsobov, ako posíliť „signály“ úvodnej stránky a urýchliť tak proces, než Seznam zobrazí správnu stránku.

  13. Pavle, shodou okolnosti jsem pred dvema dny resil neco podobneho. Byl jsem presvedceny, ze jde o nejakou penalizaci. Na podpore mi samozrejme nerekli vubec nic a mam pocit, ze podpora je k nicemu (nechci byt zly). U naseho webu navic slo o stehovani z domeny 3 radu na druhy. Presmerovani pres 301- mohlo dojit k chybe, Seznam to mohl spatne pochopit… Mel jsem take strach, ze pri koupi domeny 2 radu mohlo dojit k tomu, ze domena byla kdysi penalizovana a Seznam tu penalizaci prenesl (vim, ze to neni tak jednoduche, byl jsem poucen Filipem P.) A nakonec z toho vyleze chyba algoritmu. Takze diky za skvely clanek.

  14. Pavle, ďakujem veľmi pekne, že ste sa na to pozreli bližšie, chystal som sa to tiež nahodiť na blog, lebo určite to takto nie je v poriadku v záujme relevantných výsledkov pre užívateľov Seznamu.

    Doplním ešte pre porovnanie, na Google.cz všetko absolútne bez problémov a neuveriteľne rýchlo. Nehovoriac o rýchlosti indexácie webu (6 927 naindexovaných stránok na Sezname vs. 214 000 na Google.cz ku 4.8.2014).

    Ďakujem všetkým za názory a vyjadrenia, aj na základe nich sú podľa mňa 3 možné vysvetlenia tohto problému:
    1. Seznam má neuveriteľne zlý algoritmus pre vyhodnocovanie relevancie (ktorý minimálne rešpektuje off-page faktory/signály)
    2. Seznam má dobrý algoritmus, ale s mimoriadne dlhým oneskorením reakcie na off-page faktory rádovo v mesiacoch (toto sa potvrdí alebo vylúči povedzme do konca roka 2014)
    3. Je tam cielená manipulácia zo strany Seznamu s cieľom poškodiť konkurenciu pre ich Zbozi.cz

    Dovolím si ešte odcitovať Zdeňka Hejla a jeho reakciu na LinkedIn-e (dúfam, že sa nenahnevá):
    Michale, já jsem na začátku roku řešil podobný problém pro jeden menší konkurenční srovnávač zboží. Ten se nezobrazoval více jak půl roku ve výsledcích vyhledávání na Seznamu vůbec – ani když se zadal název webu, název domény, nic. A to po technické stránce bylo na webu vše v pořádku, i odkazy na něj směřovaly. Po 3/4 roce se konečně objevil v SERPu, ale homepage se taky ne a ne zobrazit – jen některé z podkategorií. Na Google samozřejmě vše bez problémů. Za tu dobu už se provedla indexace spousty menších webů, s horším technickým zpracováním i s minimem odkazů. Je tedy otázka, jestli si tak Seznam za každou cenu nebrání Zboží.cz před potenciálními konkurenty.

    Žeby to teda predsalen nebola náhoda?

  15. No, tak nikdo není dokonalý. Myslím, Pavle, že trochu ustřeluješ, když z toho, že má Seznam problém s jedním navigačním dotazem, stvoříš titulek, že nepředběhne Google.

    Mimochodem, je tu někdo, kdo kdy dostal odpověď z online podpory fulltextu Googlu?
    Matěj napsal článek RTB ekosystémMy Profile

  16. Áno, nikto nie je dokonalý, ani my nie sme. Ale zo strany Seznamu by bolo minimálne fér priznať možnosť, že chyba je na ich strane, prestať poučovať väčšinou nelogickými a nezmyselnými odporúčaniami.

    A nie poloarogantným spôsobom a neférovo presunúť vinu na stranu webu a ukončiť konverzáciu..

    Online podporu fulltextu Googlu som nikdy nepotreboval kontaktovať, lebo všetko funguje, ako by malo.

    Úprimne, možno ešte viac, ako nerelevantnosť výsledkov vo vyhľadávaní ma viac vytočil ten ich štýl komunikácie s potenciálnym klientom…

  17. Matěji, dokonalost nevyžaduji. Jen fér přístup a přiznání, že když něco nefunguje správně, tak to to říct a nemlžit. a kdy\ž už se někdo zeptá tak se snažit pomoct. S tím titulkem máš pravdu, ale na jádru problému to bohužel nic nemění. Směřuje to k mému sdělení, že pokud bude fulltext stále tak chybový, tak souboj s Google nemůže dopadnout dobře.
    Jinak ano, já si s Google vyměnil několik zpráv přes Google Webmaster Tools, ale něco jako online chat nemají.
    Pavel Ungr napsal článek Authorship v SERPu Google přichází o obrázkyMy Profile

  18. Mojich 10 minút… Michalovi som na FB písal toto:

    – Seznam má problém s indexáciou celého webu Pricemania.cz a môže to súvisieť s tým nedokonalým výsledkom.

    – Mal podporu kontaktovať ohľadom indexácie, keďže je to pálčivejší problém z pohľadu viditeľnosti vo výsledkoch a problém, ktorý sa dá vyhodnotiť objektívnejšie (sú stránky v indexe alebo nie?).

    – Odpoveď, prečo sa tak deje, sa bude skrývať v tomto: http://fulltext.sblog.cz/2014/07/28/nova-verze-prepisu-dotazu/ odpoveď: Autor: Yuhů | 29.7.2014 | 16:08. „Obsah je spíše na podstránkách a jejich kvalita se nám blbě propaguje na hlavní stránku.“

    Je to chyba Seznamu, ale požiadavka na support mala byť iná – Prečo neindexujete podstránky Pricemania.cz? Až v druhom (možno už nepotrebnom) kroku by som riešil uvedený výsledok.

  19. Michale, s tím souhlasím, ale myslím, že toho člověka na podpoře je třeba brát trochu s rezervou. Prostě je to nejspíš nějakej týpek z podpory všeho, kterej by se halt spíš hodil na podporu přihlašovanání do mailu, ale tyhle lidi halt nejsou nikdy překvalifikovaný.
    Já to nechci omlouvat, taky mi dost často připadá styl lidí ze Seznamu zbytečně arogantní, ale zároveň jsem přesvědčený, že peklo přijde teprve až bude mít Seznam marginální podíl.
    To pak prostě Google řekne, že stovnávače zboží nepřinášejí přidanou hodnotu a vytlačí je v SERPu svojí službou. Viz např. http://searchengineland.com/consumer-watchdog-claims-google-shopping-makes-consumers-pay-higher-prices-more-evidence-of-googles-search-monopoly-178940
    Matěj napsal článek RTB ekosystémMy Profile

  20. Co to je nedokonala indexace? S timto co uvadi Pavel nema problem jen zminovany web. Pokud zadate site:jmenowebu.tld, co by podle vas melo byt mezi prvnimi vysledky, respektive nejrelevantnejsimi vysledky? Jen se ptam zkusenejsich. Treba to konecne pochopim.

  21. Tibor,

    súhlasím, že rovnako veľký problém pre nás je extrémne pomalá indexácia webu na Sezname napriek solídnemu a rastúcemu portfóliu spätných odkazov.

    Vie mi niekto poradiť, ako indexáciu na Seznam-e urýchliť?

    A ešte ma zaujíma aj názor ostatných, či podľa vás môže alebo nemôže ísť o úmyselnú manipuláciu zo strany Seznam-u? Potvrdzovalo by to aj vyjadrenie Zdeňka Hejla (viď vyššie).

  22. Zdravím p. Král,
    o úmysel zrejme nejde. Mám rovnaký problém, na môj dotaz „zahraj.cz“ sa tiež zobrazí podstránka. Na podpore som dostal viac menej rovnakú odpoveď.
    Ono ale nejde len o hlavnú stránku, aj na niektoré podstránky sa objavujú úplne iné časti webu. Napr. na „zahraj.cz big farm“ je úplne iná hra, čo teda nemá s relevantnosťou nič spoločné. (3. výsledok je sk verzia a tá nemá problém)
    Ide o web, ktorý je na sezname roky a doteraz nebol problém. Tento stav trvá cca od začiatku júla.

    Jediné, čo zrejme ešte vyskúšam, je zakázať indexovať sk verziu, ale do teraz s tým nebol problém, tak pochybujem, že to pomôže.

    Dúfam že s tým seznam pohne.
    Martin Mravec napsal článek Ben 10: The Lost WorldMy Profile

  23. Koukám na můj novější webík o cestování a spol. na doméně cestanahoru.cz, že u něj dochází k té samé věci, takže to bude systémový problém.

    Pravda je, že já zatím dohledatelnost na název domény víceméně neřešil a že odkazy z venku vedou primárně na podstránky. Škoda, že jsem taková wordpress lama, jinak bych si s tím z cvičných důvodů zkusil nějak pohrát 🙂

    Pavle, gratuluji k aktuálnímu 5. místu na dotaz pricemania.cz 🙂

  24. Ahoj, take resim velky propad u stranky http://apartman-cardovi.cz/ubytovani-dolni-morava po zadani „ubytovani dolni morava“ jsem byl prave touto strankou hnedka nahore vzdy mezi prvnimi tremi a tedka jsem nekde az vzadu. Vypnul jsem sklik reklamu a najednou toto, myslel jsem ze je to spojene ale asi nakonec za to muze aktualizace. Cilil jsem na tutp stranku ale nemam tyto klicove slova na uvodni strance co asi bude tedka problem ze, ale moc nechapu jak s toho ven a co mohu udelat? dekuji za rady

  25. Ono to na prvý pohľad vyzerá ako chyba a algorytmus na dotaz pricemania.cz by mal zobrazovať úvodnú stránku ale keď je na tento keyword celkom dobre optimalizovaná iná stránka ako hlavná tak tam proste hádže ju. Možno za to ale môže aj nedávna zmena vyhľadávania u seznamu.

  26. Dobrý deň Pavle, môžem sa pre zaujímavosť opýtať, prečo ste zmenili nadpis článku? 🙂 myslím, že bol dosť výstižný v pôvodnej verzii…

    Ad Marek: viac ako 90 % našich aktuálnych odkazov smeruje na homepage a to s anchor textom, ktorý obsahuje „pricemania“, ani v on-page nie je na to žiadny rozumný dôvod.

  27. Tak koukám, že už se to opravilo. Podle mě tomu pomohl odkaz z tohodle článku, protože web měl samo o sobě docela málo odkazů (nebo žádný?).
    Jinak jsem řešil záhadu několika stránek, který se po update na Seznamu propadly na pozice kolem 200 a přišel jsem na to, že za to asi může S-Panda, připadá mi že je na „čistotu“ linkprofilu mnohem citlivější než Google, kde s podobnejma věcma moc problémy nemam. No, aspoň jsem poučenej do budoucna.

  28. Tak už je to skoro měsíc a 14 dnů a zlepšení u Seznamu žádné. Dost mě pobavil jeden článek, kde zmiňovali vyhledávací dotaz „moderní boty“… jako 3. výsledek se zobrazí web moderniboty.cz, který ovšem nefunguje. Sám jsem zkoušel cca před týdne vyhledat dost konkurenční slovo „parfémy“. Jaké bylo překvapení, když druhý výsledek byl parfem.sk – slovenský eshop se slovenskými texty (naštěstí už není). Ale velcí hráči mimo první stránku. Osobně mám weby s dost konkurenční tématikou nebankovních půjček. Bohužel, ať se ptám kdekoliv, tak přístup podobný tomu, co je uvedeno výše. Nejsmutnější je, že na pozicích před mými weby jsou navíc doorway, které už v samotném náhledu ukazují, že to jsou čisté stránky s milionem textu… po kliknutí přesměrování na jednostránkový web. I když se na to pokusím upozornit, tak mi je sděleno, že až na to robot narazí, tak stránky vyřadí. Tyhle výsledky pozoruji cca půl roku a stále nic. Ani Google není dokonalý a tyhle výsledky má, ale je poznat, že z výsledků mizí rychleji.
    Seznam má oproti Googlu dokonalou výhodu trhu. Někde jsem slyšel, že je ČR jednou ze zemí s nejvíce registrovanými doménami. Ať je to pravda nebo ne, tak je škoda, že Seznam více nekomunikuje s webmastery (žádné nástroje jako webmaster tools). A když už support (který Google nikdy neměl, max pro své služby a ještě omezeně), tak nevyužijí potenciálu správného PR. I webmasteři jsou klienti a pamatuji doby, kdy vás otravoval obchodní zástupce Seznamu a uháněl kvůli zápisu do Firmy.cz
    Článek snad trknul do očí samotný Seznam, když se musel změnit nadpis, ale ten mluvil o budoucnosti s přístupem, který je doteď.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

CommentLuv badge