Německo chce, aby Google zveřejnil svůj algoritmus

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2f/Maas_Heiko.jpg/92px-Maas_Heiko.jpg
Heiko Maas

Německý ministr spravedlnosti Heiko Maas si podle rozhovoru ve Financial Times přeje více transparentnosti, a proto by prý měl Google zveřejnit svůj algoritmus. Google to pochopitelně odmítá, protože jejich algoritmus byla vždy věc neveřejná, a to z mnoha, zejména konkurenčních, důvodů. Nevím, jestli evropští státníci mají tak zoufale malé povědomí o fungování internetu nebo jsou naivní nebo prostě hloupí. Tento požadavek je stejně nesmyslný, jako chtít po Coca-Cole recept na její výrobu, říká Greg Sterling. Všechny ty evropské pokusy omezovat Google mi přijdou zoufale špatné, od práva být zapomenut až po španělskofrancouzské pokusy o ovlivňování Googlu. Podle mého názoru je Google nezávislá firma a vyhledávání je jeho produkt a nikdo nemá právo mu do něj kecat. Ovšem evropští státníci mají zjevně jiný názor.

Ačkoliv jako SEO konzultant bych moc rád věděl, jaké faktory hodnocení Google zvažuje a jakou mají váhu, moc dobře si uvědomuji, že jakýmkoliv zveřejněním dochází k jejich devalvaci. Poslední případ HTTPS to jasně ukazuje. Začaly vznikat nabídky na prodej HTTPS odkazů, ačkoliv průzkumy ukazovaly, že efekt zatím není měřitelný, a často s přechodem vzniklo mnohem více problémů než výhod. To samé s odkazy. Odkazy jsou moc prospěšný signál, ale od té doby, co se o tom ví, tak je hojně zneužíván. To logicky vedlo k tvrdým změnám, jako je aktualizace Penguin. Jinými slovy, každá zveřejněná informace vede k devalvaci daného signálu ve vyhledávání a ten se pak stává téměř nepoužitelným. Spameři velice rychle zahltí internet nesmyslným nadužíváním tohoto signálu, a proto by tyto informace měly být neveřejné. To potvrzuje i přístup Seznam.cz, kde nesdělují penalizaci právě z důvodu, aby různí spameři nenašli hranici, kde penalizace vzniká, a nedokázali ji obejít.

Čtěte k tématu Google by měl odhalit svůj algoritmus kvůli transparentnosti.

5953 shlédnutí (celkově) 27 shlédnutí (dnes)
Sdílením buduješ SEO!Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Share on LinkedIn0Buffer this page
Pavel Ungr
Věnuji se SEO již 10 let od roku 2004. Z Et netery jsem nastoupil do Ataxa a následně do H1.cz. Od roku 2009 pracuji jako SEO konzultant. Vedu školení o SEO. Pravidelně publikuji zejména o internetovém marketingu a přednáším. Krom SEO se aktivně zajímám o UX, obsahový marketing, sociální sítě a jejich využití z pohledu inbound marketingu. Baví mě experimenty ve stylu práce Randyho Fishkina z Mozu a propaguji SEO jako tvorbu zajímavého a kvalitního obsahového webu.

komentářů 10

  1. Ty konkrétní pokusy, které zmiňuješ, jsou opravdu hloupé až trapné.

    Na druhou stranu ale občas zvednout směrem ke Google varovný prst a vyslat signál, že není bohem všemohoucím, který si prosadí cokoliv, je asi taky zdrávo.

    Začít by se IMHO mělo s větším začleněním věcí internetových do národního i evropského práva a trochu zvýšit povědomí o tom, co jak funguje. Než se bude cokoliv regulovat 🙂
    Lukáš Pítra napsal článek Změřte social metriky snadno a rychleMy Profile

  2. Je dobře, že se někdo snaží vměstnat gůgl do nějakých mantinelů. Spousty lidí používá jeho služby a sotva si uvědomují, že tu je primárně proto, aby generoval zisk. Kvalita a hlavně pravdivost obsahu (který namnoze vykrádá) mu jsou šumafuk. A to je nebezpečné.
    Maminka nad plačícím dítětem nejdříve hledá (gůglem) radu na internetu. Houbaři tam určují houby podle fotek. Zaměstnavatel „gůgluje“ nového zaměstnance atd.
    Dr.

  3. Nějak nechápu to že se vůbec toto projednává, přece ti nikdo nepřikazuje používej Google. Je to stejně trapně jako přikázání Microsoftu aby do Windows aplikoval i jiné prohlížeče než jen Explorer (nejsem zastánce Exploreru ani zdaleka ne). Mám svůj produktu a někdo mi bude diktovat co s ním mám dělat? Maximální absurdita.

  4. Dr. Ozdi: Co je konkrétně špatně na tom provozovat úspěšný a kvalitní produkt pro zisk? Vyhledávač nemá říkat který z výsledků je nebo není pravdivý, to není jeho práce. Má umět vyhledávat a poskytovat výsledky.

  5. Pavle, tvrdit o čemkoliv, co nemá konkurenci, že je kvalitní, je přinejmenším zavádějící.
    Vyhledávač má vyhledávat, ne zobrazovat ukradený obsah. Neměl by ve výsledcích protěžovat uživatele svých služeb, například. Gůgl není nezávislý.
    Dr.

  6. Dr.Ozdi: Nemá konkurenci? Seznam.cz, Bing, Naver, Yandex nebo Baidu jsou přeci také vyhledávače. A to, že většinou vyhrává Google právě říká něco o kvalitě. Vykrádání to podle mne není, každý kdo nechce, aby mu Google indexoval obsah si může přístup zakázat v robots.txt.
    Nevidím důvod, proč by si soukromá firma na svém soukromém produktu nemohla propagovat své další služby. Seznam.cz to dělá taky a nikomu to nevadí.
    A ano Google není nezávislý, ani to myslím nikde netvrdí. Jen je podle mě nejkvalitnější vyhledávač na světě a má největší index.

  7. Ano, souhlasím s tím, že je Google nejkvalitnější v současné době. Ono ani na české poměry není z čeho vybírat, přece jen, kdo z běžných uživatelů internetu slyšel o jiných vyhledávačích než Seznam a Google? Málokdo…
    A Seznam je i díky svému poslednímu updatu katastrofální. I když se výsledky docela srovnaly, tak doba seznamáckého výsměchu byla dlouhá.
    Abychom byli upřímní, tyto kroky jsou vážně směšné. Nic dobrého by to nepřineslo. Jen novou honbu za dobrými pozicemi, a dopadlo by to možná ještě hůř než mánie „optimalizátorů“ slintajících nad katalogy s „vysokým“ S-rankem…
    Spíše mi trochu nahání hrůzu informace, které Google shromažďuje.

  8. To je úplné absúrdne tvrdenie niečo také požadovať. Buď je ten ministr absolútne mimo čo sa týka podobných internetových znalostí alebo proste iba chcel spropagocať svojú osobu tak vypustil takúto kačicu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

CommentLuv badge