Mobilní weby mají ode dneška přednost v mobilním vyhledávání

Dnes 21.4.2015 Google spustil avizovaný algoritmus, který má v mobilním vyhledávání zvýhodnit weby, které jsou přizpůsobené mobilům, ať už je to responzivní web nebo nějaká mobilní verze.  Takže mobile ranking signal (mobile-friendly ranking factor) je od dnešního dne přidán do množiny hodnotících faktorů v případě mobilního vyhledávání. Je to POUZE JEDEN Z MNOHA HODNOTÍCÍCH FAKTORŮ a není nejsilnější. Už od listopadu loňského roku můžete vidět v mobilním vyhledávání u mobilních webů označení, že jsou přívětivé pro mobily, což byla předzvěst dnešní aktualizace. Tato aktualizace také navazuje a rozšiřuje na mobilní aktualizaci z roku 2013 a na experiment z roku 2014.

Mobilní weby mají ode dneška na Google přednost v mobilním vyhledávání
Mobilní weby mají ode dneška na Google přednost v mobilním vyhledávání #mobilegeddon

Větší, než jste čekali

Na SMX v Mnichově zazněla důležitá informace. Avizovaný update bude mít větší zásah, než měly antispamové algoritmy Panda (12% anglických frází) nebo Penguin (4% mezinárodně), a to až na 40% mobilního hledání. Slovy Google, konkrétně Zineb Ait Bahajji řekl, že to bude „significant impact“. Bude také mnohem silnější, než https signál. Jaký konkrétní dopad to bude mít u nás, zatím nevíme, a proto dnes s Lukášem Pítrou startujeme měření na webech, které jsou mobilní, ale i na těch, které nejsou, a budeme sledovat, jak to dopadne. Výsledek si začátkem června budete moct přečíst na Lupě.

5 věci, které byste o novém algoritmu měli vědět

  1. Celosvětové nasazení algoritmu potrvá několik týdnů (Gary Illyes, Google).
  2. Algoritmus poběží v reálném čase, nebude třeba tedy čekat na data refresh, jako v případě Pandy a Penguina (Gary Illyes, Google).
  3. Algoritmus bude hodnotit každou URL samostatně, nemusíte se tedy bát, že by vám jedna URL zkazila výsledky celé domény (Gary Illyes, Google).
  4. Neblokujte v robots.txt přístup k JavaScriptu a CSS. Google by nedokázal posoudit, zda váš web je nebo není mobilní (Gary Illyes, Google).
  5. Google zatím nemá oddělený mobilní index, ale pracuje na něm (Gary Illyes, Google).

Co můžeme od algoritmu očekávat?

  • Ovlivní pouze mobilní vyhledávání a to bez Google News, videí a lokálních výsledků. Také neovlivní brandové a navigační dotazy,
  • ovlivní pouze vyhledávání z mobilů, nikoliv z tabletů a desktopů (přesněji ta zařízení, jejichž user-agent se označuje jako mobile a viewport není větší než 6,3 palce),
  • weby, které budou mobile-friendly, mají větší šanci, že se budou v mobilním vyhledávání lépe umisťovat,
  • neznamená to ale, že ten, kdo nebude 21.4. připraven na mobily, skončí. Jakmile si web upraví, roboti si tuto informaci stáhnou a aktualizují hodnocení. Od doby kdy vás navštíví robot vyhledávače, by to nemělo trvat déle než 72 hodin.

Pokud chcete měřit pozice v mobilním vyhledávání, umí to balík SEO programů SEO Power Suite.

Jak je na tom mobilní návštěvnost v ČR?

Celosvětově je to již jasné. Mobilní návštěvnost předstihla desktop (alespoň dle ComScore).

Statistics on mobile usage ComScore 2015

Podle NetMonitoru polovina uživatelů v ČR navštěvuje web z mobilních zařízení. Mně ale výsledky NetMonitoru nestačily, a proto jsem se podíval do statistik 111 českých webů, abych porovnal data za březen 2014/2015 a zjistil, jestli to potvrzuje data z NetMonitoru. Co jsem zjistil?

  • průměrný podíl mobilní návštěvnosti z celkové návštěvnosti je 27,44%
  • oproti roku 2014 se jedná o nárůst návštěvnosti z mobilních zařízení o 201,554%
Podíl mobilní návštěvnosti 2014-2015
Podíl mobilní návštěvnosti 2014-2015

Kdy to řešit a kdy ne?

Ze statistik NetMonitoru a mého grafu je myslím víc než jasné, že mobilní web ani mobilní marketing nemůžeme v online podnikání zanedbávat. Na základě čeho byste se měli rozhodovat?

  • Jak velký je podíl a dlouhodobý trend mobilní návštěvnosti?

    Kde zjistit trend návštěvnosti z mobilmích zařízení
    Kde zjistit trend návštěvnosti z mobilmích zařízení
  • Dokážete využít specifické funkce mobilního vyhledávání, jako například click to call?
  • Mají pro vás mobilní uživatelé přínos? Nemají příliš (nepřirozeně) velký bounce rate?

Obecně, ano. Každý (ovšem určitě výjimky existují) web bude potřebovat podporu mobilních zařízení. Pokud ho nemáte nyní, rozhodně doporučuju na ni zapracovat, nebo ji minimálně naplánovat.

Nejčastější chyby

  • Používáte nekompatibilní pluginy jako Flash nebo Silverlight
  • Příliš malé písmo, které nejde jednoduše zvětšit
  • Prvky jsou příliš blízko sobě (zejména odkazy)
  • Stránka je širší než displej mobilu
  • Není definován rozměr „viewportu“
  • Blokujete Google kaskádové styly a/nebo JavaScript
  • Web je příliš velký a díky tomu pomalý

    Určitě nechcete, aby váš web byl označen jako pomalý.

Google posílal všem, kdo mají Google Webmaster Tools a nemají mobile-friendly web v posledních týdnech zprávu:

Zpráva z GWT o nepřipravenosti na mobilní update

Návod, jak opravit tyto nejčastější chyby, najdete na Oprava chyb použitelnosti v mobilních zařízeních nebo anglicky v 25,000 Reasons Why You Don’t Have a Mobile-Friendly Tag či doporučení přímo od Google.

Které velké weby nejsou připraveny?

Překvapivě třeba Alfa Comp nebo Tesco.

Jak upravit web

Na internetu najdete množství doporučení, jak upravit web. Google sám doporučuje responsivní design, ale to neznamená, že Google responsive v hodnocení upřednostňuje oproti jiným mobilním řešením. Také si dejte pozor, aby jste nevytvořili responsivní design přímo proti SEO. Nejsem vývojář, ale smysl podle mne dávají tato doporučení od Google a Distilled:

Otestujte se

Nevíte-li, jestli váš upravený web splňuje požadavky Google, otestujte se:

Pokud vše provedete správně, tak ve výsledcích vyhledávání se u vašeho webu objeví štítek „optimalizováno pro mobily“. Pardoxně včera to Google nějak přestalo fungovat, nejspíše se jedná o krátkodobý problém.

Jsou doporučení Google v pořádku? Jaký je názor vývojáře na tento update?

Zeptal jsem se Martina Henycha, majitele vývojářské firmy AW-dev:

Optimalizovat weby pro přístupy z mobilních zařízení (tedy dělat tzv. mobile friendly web) dává smysl a to, že Google tlačí na provozovatele webů, je dobrá cesta, jak uvést věci do pohybu.
Když chcete optimalizovat web pro přístup z mobilních zařízení, máte na výběr ze tří přístupů. Můžete vytvořit samostatnou mobilní verzi, detekovat zařízení a poskytovat přizpůsobený obsah, nebo vytvořit responzivní web.
Našim zákazníkům doporučujeme vytvořit respoznivní web, tedy takový, který se přizpůsobuje velikosti zařízení. Díky tomu lze zajistit, že bude web přístupný na jakékoliv velikosti zařízení. Do šablony je možné také zahrnout některé prvky zvyšující komfort uživatele. Například odkaz s adresou, který po rozkliknutí otevře navigaci, nebo přímé tlačítko pro volání, což při hledání, jak se k vám dostat, nebo kde je telefonní číslo, může pomoci.
U nově vznikajících webů je rozhodování snadné a vytvořit responzivní šablonu obvykle dává smysl. Problém nastává u starších, ale přesto dobře funkčních webů, kde může být úprava šablony velký problém. Možným řešením by pak mohlo být vytvoření mobilní verze na vlastní URL, ale i tam,je třeba myslet na mnoho problémů a správně je ošetřit. Rozhodně doporučení nelze generalizovat a je třeba projít všechny klady a zápory.
Co vidím jako největší problém, je, že Google poskytuje velmi zjednodušený test, kde ohodnotí, zda je web pro přístup z mobilních zařízení v pořádku (PageSpeed Insights). Bohužel jako všechny podobné nástroje, hodnocení není zcela správné. Může se tak stát, že web, který je špatný a například načítá při přístupu z mobilního zařízení zbytečně veliké obrázky, bude získávat vysoké hodnocení a naopak. Vyhodnocení uživatelského dojmu na základě velikosti textu a ovládacích tlačítek je také spekulativní. Automatizované vyhodnocení toho, že se zbytečně obsah načítá a skrývá přes kaskádový styl i tam, kde to nedává smysl (display:none), je také prakticky nemožné. Snad nás tedy v budoucnu nečeká něco jako optimalizace pro dosažení vyššího skóre v Google testu.

Můj vlastní názor na update:

Zvýhodňování webů optimalizovaných pro přístup z mobilních zařízení je dvousečné. Jedna věc je použitelnost. To, že ovládací prvky a obsah jsou přizpůsobené, snadno se na webu orientujeme, to je rozhodně plus a chápu, že to Google při vyhledávání z mobilních zařízení preferuje. Druhá věc je ale, že může nastat situace, kdy hodnota obsahu na mobilně neoptimalizovaném webu bude vyšší, ale návštěvník dostane výsledek jiný. Buď tedy váha tohoto signálu bude muset být velmi malá, nebo se skutečně může zcela změnit mobilní a klasické vyhledávání.

První výsledky aktualizace

Advanced Web Ranking, Philip Petrescu – mobilní výsledky o 12% nahoru

"On average, we have seen a 12% increase in ranking visibility for the mobile-friendly websites compared with their visibility on Google Mobile from a week ago."
„On average, we have seen a 12% increase in ranking visibility for the mobile-friendly websites compared with their visibility on Google Mobile from a week ago.“ Zdroj: http://www.advancedwebranking.com/blog/google-mobile-update-study/

Moz, Dr. Pete Meyers

"Although April 21st was quiet, we did see a decent bump around Day 2 (April 22nd), and the divergence continued (although not dramatically) into Day 3. If this pattern of divergence continues and grows over time, we'll know something is happening."
„Although April 21st was quiet, we did see a decent bump around Day 2 (April 22nd), and the divergence continued (although not dramatically) into Day 3. If this pattern of divergence continues and grows over time, we’ll know something is happening.“ Zdroj: http://moz.com/blog/day-after-mobilegeddon

Search Engine Land, Danny Sullivan

Danny Sullivan přináší první seznamy vítězů a poražených:

Vítězové:
  1. http://tvtropes.org/
  2. http://www.etonline.com/
  3. http://www.foreignaffairs.com/
  4. http://www.jcpenney.com/
  5. http://www.wired.com/
Poražení:
  1. http://www.reddit.com/
  2. http://www.nbcsports.com/
  3. http://www.vogue.com/
  4. http://www.songlyrics.com/
  5. http://www.bloomberg.com/
Mobilegeddon přichází už do AdSense
Mobilegeddon přichází už do AdSense, zdroj http://404m.com/2015/04/30/google-mobilegeddon-se-nekona-anebo-teprve-prichazi/

Pokud máte nějaké další zajímavé postřehy, určitě budu rád, když napíšete do komentářů. Pokusil jsem se zahrnout všechny známé informace a rozhodně budu rád, když se budou rozšiřovat.

PS: Tento blog rozhodně není – zatím – přívětivý pro mobily:-) Kovářova kobyla zdraví! Tento blog už je přívětivý pro mobily. Děkuju za pomoc Jakubovi Hamalovi, třeba pomůže i vám:-)

fb_post_blog_optimalizovan

Další zajímavé články k tématu (česky):

Další zajímavé články k tématu (anglicky):

4106 shlédnutí (celkově) 22 shlédnutí (dnes)
Sdílením buduješ SEO!Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+47Share on LinkedIn66Buffer this page
Pavel Ungr
Věnuji se SEO již 10 let od roku 2004. Z Et netery jsem nastoupil do Ataxa a následně do H1.cz. Od roku 2009 pracuji jako SEO konzultant. Vedu školení o SEO. Pravidelně publikuji zejména o internetovém marketingu a přednáším. Krom SEO se aktivně zajímám o UX, obsahový marketing, sociální sítě a jejich využití z pohledu inbound marketingu. Baví mě experimenty ve stylu práce Randyho Fishkina z Mozu a propaguji SEO jako tvorbu zajímavého a kvalitního obsahového webu.

komentářů 12

  1. Zaznamenal už někdo nějaké konkrétní změny v pozicích? Zatím co pozoruju od 21.dubna, nevidím žádné změny

  2. Jak by to fungovalo v tomhle případě:

    Mám responzivní design, ale v konkrétním příspěvku mám vloženo několik videí, kde například video z YouTube se na mobilu zobrazuje správně, ale embed z Vimeo/DailyMotion/whatever už ne.

    Bude to tudíž znamenat, že tahle konkrétní url „mobilní plus“ nedostane, zatímco ostatní příspěvky, ve kterých by byly např. jen správně upravené videa z YouTube by „body navíc“ dostaly?

Leave a Comment

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

CommentLuv badge