Marketing Miner – další pomocník nejen pro SEO konzultanty

Před 2 týdny Filip Podstavec oznámil spuštění svého nového nástroje Marketing Miner, který jsme někteří z nás už nějakou dobu testovali. Jedná se o jednoduchou sadu online nástrojů, které mají vlastní API, a dají se tak využívat ve vašich skriptech či nástrojích, které to podporují, jako je například OpenRefine. Filip tímto nahrazuje a vylepšuje původní sadu skriptů, která byla k dispozici účastníkům workshopu analýzy klíčových slov a OpenRefinu pro začátečníky. Nejedná se o komplexní nástroj, spíše o sadu osamocených pomocníčků, které vám mohou usnadnit a automatizovat vaši práci, když víte, jak a na co je použít.

Marketing Miner
Marketing Miner je sada jednoduchých nástrojů s vlastním API, která vám pomůže s online marketingem.

Marketing Miner www.marketingminer.cz (dále již MM) vám umí pomoci v mnoha oblastech:

  • SEO – analýzy klíčových slov – hledanost, data z našeptávačů, sběr dat z neobvyklých zdrojů (entity a našeptávače), automatická klasifikace a zjištění vstupních stránek
  • SEO – on-page – informace o zadaných URL ve stylu URL profiler
  • SEO – off-page (linkbuilding) – informace o kontaktu, broken linkbuilding, kategorizace domén, analýza odkazů
  • Copywriting, PPC a e-mailing – skloňování, analýza inzerátů konkurence, analýza výsledků SERPu na dotaz

Jak je vidět, je to docela hodně praktických nástrojů. Pokud sami nevíte, k čemu nástroj slouží a s čím může pomoci, nejspíše vám to moc nepomůže, protože nápověda a UX je u MM … jako u začátků každého nástroje –  ve vývoji.:-) Proto bych vám byl rád nápomocen alespoň s pár ukázkami, na kterých pochopíte vnitřní logiku tohoto nástroje. Pro mě jsou nejzajímavější nástroje pomáhající s analýzami klíčových slov.

Každý nástroj můžete použít dvěma způsoby:

  1. Přes webové rozhraní – na mě zatím docela kostrbaté a pro velké data pomalé, ale o to víte jednoduché a rychlé pro rychlé kontroly
  2. Přes API – Here comes the magic!

Pro testovací účely máte každý den nějaké kredity zdarma, které můžete proměňovat v dotazy (výsledky). Pokud chcete využívat víc, pro testování napište Filipovi, nebo si zaplaťte prémium účet.

Sběr dat z našeptávačů (keyword suggest)

Ukázka práce přes webové rozhraní

Pro potřeby analýzy klíčových slov vám pomůže tento nástroj, který vám na základě zadaných frází navrhne fráze z našeptávačů. Ukážeme si, jak se s ním pracuje přes webové rozhraní.

Nejdříve potřebujete sadu klíčových slov:

Jak vložit fráze a úvodní nastavení - Marketing iner
Jak vložit fráze a úvodní nastavení

Marketing Miner pak postupně stahuje fráze ze zvolených našeptávačů:

Stahování dat z našeptávačů - Marketing Miner
Stahování dat z našeptávačů

Výsledkem je zajímavý wordcloud,

WordCloud - Marketing Miner
WordCloud

ale hlavně výpis frází (pro 5 frází nástroj zjistil 94 našeptaných frází),

Získané fráze z našeptávače - Marketing Miner
Získané fráze z našeptávače

u kterých si jedním klikem zjistíte hledanost:

Zjištění hledanosti pro stažené fráze - Marketing Miner
Zjištění hledanosti pro stažené fráze

Vše si pak sympaticky můžete stáhnout do CSV nebo XLS a dále s tím pracovat.

Stažení výsledku do CSV či XLS - Marketing Miner
Stažení výsledku do CSV či XLS

Jak výstup vypadá, si můžete ověřit zde:

Získání vstupních stránek (pages finder aka Lapi)

Ukázka práce přes API a Open Refine

Tento nástroj využíváme opět pro potřeby analýzy klíčových slov – pro zjištění vstupních stránek pro zjištěné fráze. Začneme opět podobně, v Open Refinu si připravíme projekt se seznamem frází:

mm-or-projekt

Poté si zjistíme náš vlastní API klíč:

Zjištění API klíče - Marketing Miner
Zjištění API klíče

Ten vypadá jako nějaká takováhle sekvence znaků aa85714abcdbe9bf16396xyzew29912e0c a ten zkopírujeme a pomocí GRELu zkonstruujeme dotaz pro zjištění vstupních stránek k daným frázím:

"https://www.marketingminer.cz/api/landing-pages.php?keyword=" + escape(value, "url") + "&domain=pavelungr.cz&api_key=aa85714abcdbe9bf16396xyzew29912e0c&seznam=on"

Pak už stačí jen v Open Refinu kliknout na šipku nad seznamem frází a zvolit Edit column -> Add column by fetching URLs… .

mm-or-fetch

V následujícím okně už jen vložíme náš kód v GRELu, sloupeček pojmenujeme a throttle delay nastavíme na cca 1 000 a klikneme na OK a čekáme.

mm-or-grel

Výstupem je JSON jako například {"google_lp":null,"seznam_lp":"http:\/\/www.pavelungr.cz\/sluzby\/analyza-klicovych-slov\/"}

mm-or-json

Tento JSON výraz jen vyčistíme následujícím postupem:

Kliknout šipku nad seznamem získaných URL v JSON a zvolit Edit cells -> Transform . V okně do položky Expression pak jen vložíte value.parseJson()["google_lp"] + "," +value.parseJson()["seznam_lp"] a kliknete na OK. Zkušenější „refajnáři“ si opět pomocí transformace value.replace("null,","") dočistí výstup a výsledek pak vypadá takto:

mm-or-final

S daným výsledkem pak můžete pracovat dále v Open Refinu nebo vyexportovat do Excelu a hrát si dál.

Získání hledanosti frází (bulk keyword search volume)

Ukázka práce přes API a Open Refine

Zde to bude velmi podobné. API klíč už máme z předchozího návodu, a tak si můžeme poté, co pro analýzu klíčových sesbíráme fráze, u nich zjistit hledanost u Google i Seznamu.

Nejdříve si vytvořte projekt v Open Refinu, kde budete mít sesbírané fráze. Můžeme použít ten, co už máme,

mm-or-projekt2

a připravíme si dotaz na API Marketing Mineru v GRELu s vaším API klíčem:

"https://www.marketingminer.cz/api/search_count.php?keyword=" + escape(value, "url") + "&api_key=aa85714abcdbe9bf16396xyzew29912e0c&seznam=on&google=on&getAllData=true"

Zkušenější si jistě všimli parametrů &seznam=on&google=on, ty samozřejmě můžete vypínat i zapínat podle toho, jestli vám budou stačit data jen z jednoho vyhledávače, třeba takto například pro dotaz bez dat z Google &seznam=on&google=off.

Pak už stačí jen v Open Refinu kliknout na šipku nad seznamem frází a opět zvolit Edit column -> Add column by fetching URLs…

mm-or-fetch2

a vložit zmiňovaný GREL příkaz.

mm-or-grel2

Výsledkem je zase JSON,

mm-or-json-search-volume

který si rozdělíme do dvou sloupečků tím, že výsledný sloupeček zduplikujeme Edit column -> Add column based on this column… a pak stačí každý sloupeček vyfiltrovat opět funkcí Transform a GRELem value.parseJson()["seznam"]["search_count"] pro Seznam a value.parseJson()["google"]["search_count"] pro Google.

mm-or-search-volume

S výsledkem můžeme opět pracovat přímo v Refinu nebo exportovat do Excelu.

Shrnutí – jaký je Marketing Miner?

Marketing Miner je nástroj pro odborníky. Pro ty, kteří vědí, co potřebují. Začátečník nebo středně pokročilý se v něm aktuálně rychle ztratí. UX je totiž oblast, v které má MM co dohánět. Ovšem k tomu slouží aktuální testovací období a Filip sbírá zpětnou vazbu a aktivně připomínky zpracovává – což mohu z vlastní zkušenosti potvrdit.

Na hraní je verze zdarma, která ale není vhodná pro větší weby/klienty. Placená verze je fajn na průběžné testy a i na velké analýzy je Filip připraven. Často pracuji s tisícemi frází či URL a na to by standardní režim byl omezený. Naštěstí vám Filip dokáže v případě premium účtu přidělit vše, co potřebujete, cituji:

Potřebujete více kreditů v jeden den?

Napište nám a mi, já vám je přidělíme, a poté postupně odečteme z nevyužitých v následujících dnech v měsíci! (*platí pouze pro premium účty)

Zapojte se proto do testování a pomozte nám udělat Marketing Miner lepší a použitelnější.

Nástroj se mi moc líbí, používám ho a používat ho chci i do budoucna, takže se těším na další vývoj a nové funkce. Zejména propojení přes API do Open Refine je pro mne velmi praktické a placená verze se rozhodně vyplatí. Takže na závěr veliké díky Filipovi za skvělý nástroj pro komunitu a doufám, že nás čekají zajímavé věci!

Další články s návody a názory na Marketing Miner:

A co vy? Už jste testovali? Jak se vám nástroj líbí?

PS: Tato recenze si rozhodně nečiní nárok na to, být komplexní. Ukázali jsem funkčnost MM jen u pár nástrojů a spousta funkcí pro linkbuildery, copywritery a PPC konzultanty jsem úmyslně nechal stranou. Věřím, že další kolegové se se svými recenzemi pokrývající zbytek připojí. Navíc Filip nástroj dále rozvíjí, takže se to co zde popisuji může dále měnit.

3665 shlédnutí (celkově) 9 shlédnutí (dnes)
Sdílením buduješ SEO!Share on Facebook38Tweet about this on TwitterShare on Google+12Share on LinkedIn21Buffer this page
Pavel Ungr
Věnuji se SEO již 10 let od roku 2004. Z Et netery jsem nastoupil do Ataxa a následně do H1.cz. Od roku 2009 pracuji jako SEO konzultant. Vedu školení o SEO. Pravidelně publikuji zejména o internetovém marketingu a přednáším. Krom SEO se aktivně zajímám o UX, obsahový marketing, sociální sítě a jejich využití z pohledu inbound marketingu. Baví mě experimenty ve stylu práce Randyho Fishkina z Mozu a propaguji SEO jako tvorbu zajímavého a kvalitního obsahového webu.

komentáře 4

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

CommentLuv badge