Klíčové slovo vs. vyhledávací dotaz – znáte rozdíl?

Víte co je to klíčové slovo? Fakt? Možná, že to není tak jednoznačné jak si myslíte. PPC to mají jasné, existují ustálené termíny jako (vyhledávací) dotazy a klíčová slova. V angličtině je to taky poměrně jednoznačné – query a keyword. Takže pojďme do definice:


Vyhledávací dotaz, anglicky „query“

To je přesně to, co lidé zadávají do vyhledávačů. Mohou to být překlepy, nesmysly, bláboly i podivné gramaticky nesprávné formulace. Třeba „vyrlpůl„, „pračky virlpool„, „bílé pračky whirlpool kolín 2“  nebo „balící papír“ atp.

Klíčové slovo, anglicky „keyword“

To je ideálně správná formulace (málokdy se vyskytující), sousloví na které naše stránky cílit jako např. „pračky whirlpool“ nebo „balicí papír„.  Zacílení vstupní stránky může obsahovat více klíčových slov a množství dotazů.

  • Klíčové slovo je to, na co lidi od SEO a PPC cílí.
  • Vyhledávací dotaz je to, co uživatelé píší.

Krásnou ukázku najdeme v článku Elisy Gilbert z Wordstreamu:

Rozdíl mezi klíčovými slovy a vyhledávacími dotazy
Rozdíl mezi klíčovými slovy a vyhledávacími dotazy

Myslím, že je prostě na čase, abychom s kamarády z PPC užívali stejnou terminologii.

Samozřejmě, pak zjistíme, že neděláme analýzu klíčových slov, ale i vyhledávacích dotazů.

PS: Zkratku AKW pro analýzu klíčových slov může použít jen anglikotrouba, i v angličtině je to totiž keyword research (KR).

Zdroj:

14233 shlédnutí (celkově) 9 shlédnutí (dnes)
Sdílením buduješ SEO!Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Share on LinkedIn8Buffer this page
Pavel Ungr
Věnuji se SEO již 10 let od roku 2004. Z Et netery jsem nastoupil do Ataxa a následně do H1.cz. Od roku 2009 pracuji jako SEO konzultant. Vedu školení o SEO. Pravidelně publikuji zejména o internetovém marketingu a přednáším. Krom SEO se aktivně zajímám o UX, obsahový marketing, sociální sítě a jejich využití z pohledu inbound marketingu. Baví mě experimenty ve stylu práce Randyho Fishkina z Mozu a propaguji SEO jako tvorbu zajímavého a kvalitního obsahového webu.

komentářů 8

  1. V angličtině to je keyword reasearch (používá se to o dost častěji než to KA) .

    Btw Sklik má návrh klíčových slov a ne návrh vyhledávacích dotazů. Nechápu proč se tímhle zatěžovat A nazývat troubou někoho kvůli názvosloví je fakt divný, nesnáším slovíčkaření, kterého je v marketingu bohužel moc..

    Nevím kam by člověka měl tenhle post posunout…je to něco jako napsat článek o tom, že napsat SEO optimalizace je blbost…

    Ani ten článek není uplně pravdivej, protože v ideálním světě ba se cílilo na klíčové slova, ale bohužel se mnohdy musí cílit i na dotazy ..nejčastěji jako příspěvek v poradně nebo tak… vyhledáváče nedávají stejné výsledky pro whirpool a virpůl …
    Vašek napsal článek Levné notebooky do 4000KčMy Profile

  2. Vašku, díky za skvělý postřeh, keyword research je opravdu používané častěji než keyword analysis. Článek jsem upravil.
    Myslím, že užívání správné terminologie je v pořádku, Sklik má Nástroj pro návrh klíčových slov a vypisuje vyhledávací dotazy:-) Tento článek (frikulíni mohu říkat post) ukazuje, že lidé nevhdoně užívají některou terminologii nebo i nevhodné zkratky.
    Článek je podle mě pravdivý, je rozdíl mezi cílením a optimalizací. A například na gramaticky nesprávné dotazy cílit nebudete nikdy. Doufám. Maximálně překlepovou stránkou.

    Adame, Honzo, Karle, styďte se!:-)

  3. Terminologie je imho důležitá jen proto, aby člověk se mohl s někým bavit (aby oba věděli o co se jedná). Jestli používají slova správně nebo špatně je věc jiná…já prostě jsem ve škole nesnášel se učit termíny (60% veškeré látky na VŠ – smutné a to jsem byl na informatice, takže na jiných oborech to bylo určo víc), důležitější je totiž umět přemýšlet o daném problému – k tomu termíny potřeba nejsou a také umět daný problém komunikovat – k tomu potřeba jsou, ale když ho všichni používají špatně, tak vlastně problém není.

    Moc nevím, co je špatného na tom optimalizovat dotaz v poradně na překlepovou frázi. Linkbuilding na překlepevou frázi dělat moc nejde (u kvalitních stránek). Jediná možnost je udělat stránku, která se tváří, jakože jí vytvořil návštěvník stránek. Tyto fráze občas přinášej hodně návštěvníků.
    Vašek napsal článek Jak v Google AdWords používat filtry?My Profile

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

CommentLuv badge