K 15. výročí Google oznámil update Hummingbird – kontext, lokace, konverzace a srovnávání

Google HummingbirdGoogle včera oznámil spuštění nového vyhledávácí algoritmu pod kódovým označením Hummingbird (kolibřík, protože má být precizní a rychlý). Podle Google tato aktualizace přinese lepší výsledky hledání a zase lepší odpovědi na naše dotazy. Součástí aktualizace je samozřejmě PageRank (pozor nezaměňovat s Google Toolbar Page Rank) a stejně dalších cca 200 signálů, pomocí kterých Google hodnotí stránky. Samotný Hummingbird byl spuštěn už cca před měsícem, včera to Google pouze oznámil. Hummingbird je tedy nový algoritmus hodnotící výsledky vyhledávání. Jedná se tedy o nový motor pod kapotou Google. Poslední taková změna proběhla v roce 2010, kdy si možná vzpomínáte na Google Caffeine, který byl ale zaměřený pouze na zlepšení indexace než na řazení a hodnocení jako Hummingbird. Zdá se ovšem, že zatím nefunguje v českém vyhledávání, ale pouze v USA. Ovšem jako u všech aktualizací Google, je jen otázkou času kdy bude nasazen celosvětově.

Co nového v Hummingbirdu?

Conversation search – můžete hledat hlasovým zadáním a Google vám hlasově odpovídá. Dále poté co si necháte vyhledat „Johny Depp“ a jako další hledání zadáte „Jak je starý“, tak Google bude vědět, že myslíte Johnyho Deppa.

Converastion search
Conversation search v akci

Lokační dotazy – Google bude lépe rozumět dotazům, které obsahují nějakou pozici i když ji nazvete hodně subjektivně. Například podle fráze „Pizzeri blízko u mě doma“ a vašeho častého pobytu „doma“ vám Google najde pizzerie blízko adresy vašeho domova. Samozřejmě je to úzce navázané na funkce mobilních aplikací a operační systém Android.

Kontext – Hummingbird se snaží mnohem více porozumět tomu, co hledáte a ne jen jednotlivým frázím.

Srovnávání – přímo v SERPu uvidíte výsledky srovnání dvou frází. Víno nebo pivo? Google vám poradí:

Srovnání frází
Srovnání frázi v Hummingbirdu

 Další rozšíření Knowledge Graph – Google jde ještě mnohem dál v enycklopedických informacích vypisovaných rovnou v SERPu. Co byste třeba chtěli vědět o víně?

Vyhledávání vína v Hummingbirdu
Vyhledávání vína

Co to znamená pro SEO?

Obsahové encyklopedické weby webu typu Wikipedie tím mohou ztratit návštěvnost z Google. Lidé spoustu věcí najdou přímo v SERPu. To se týká i rúzných srovnávacích recenzí na jiných webech.

Pravděpodobně dojde i přehodnocení CTR výsledků v SERPu, protože například srovnávací výsledek dost odsune organické výsledky dolů.

Na některé dotazy, kterým dokáže Google lépe porozumět, přijdete o návštěvnost, ale díky té samé funkci k vám přijdou další návštěvníci.

Kvůli konverzačnímu hledání k vám lidé budou chodit na hodně podivné fráze, ale protože je neuvidíte, nemusí vás to asi příliš trápit.

Za mě je to pozitivní posun vpřed. A už se těším až bude aktivní u v českém hledání.

Další zdroje k tématu:

2501 shlédnutí (celkově) 9 shlédnutí (dnes)
Sdílením buduješ SEO!Share on Facebook20Tweet about this on TwitterShare on Google+13Share on LinkedIn2Buffer this page
Pavel Ungr
Věnuji se SEO již 10 let od roku 2004. Z Et netery jsem nastoupil do Ataxa a následně do H1.cz. Od roku 2009 pracuji jako SEO konzultant. Vedu školení o SEO. Pravidelně publikuji zejména o internetovém marketingu a přednáším. Krom SEO se aktivně zajímám o UX, obsahový marketing, sociální sítě a jejich využití z pohledu inbound marketingu. Baví mě experimenty ve stylu práce Randyho Fishkina z Mozu a propaguji SEO jako tvorbu zajímavého a kvalitního obsahového webu.

komentářů 15

  1. Google bude očividně čím dál více informací zobrazovat přímo na SERP a uživatelé budou tak z organického vyhledávání stálé méně chodit na konkrétní weby.

    Bude to ještě zajímavé.

  2. Jako majitel webu si určitě nebudu chrochtat blahem, že Google uspokojí hledajícího tím, že mu můj obsah nabídne přímo v SERP. Chápu, proč to dělají, ale ve vztahu G-webmaster si budou někteří lidi připadat jako to hnědý na toaletním papíře.

  3. Jako uživatel to vítám. A počítám, že obrana některých obsahově zajímavých webů bude v tom, že přístup k informacím bude jednoduše za poplatek, tak jak se tomu již mnohdy děje.

  4. Máme se na co těšit 🙂 Jsem zvědavý, kam až Google zajde. Každopádně zde vidím velký potenciál pro PPC, jelikož uživatel bude čím dál více používat jen Google a lidi z AdWords určitě připraví další možnosti pro placenou reklamu.

  5. :D, som veľmi zvedavý čo to spraví na slovenskom a českom trhu. Táto zmena vyzerá veľmi dobre, len môže znamenať nižšiu organickú návštevnosť pre niektoré weby.

  6. Čistě hypoteticky, pokud by google zobrazoval značné množství vašeho obsahu z webu přímo ve vyhledávači, zakázali byste přístup na stránky google botovi a zaměřili byste se na seznam, nebo byste prostě šli bez povšimnutí dále?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

CommentLuv badge