Jak vám affiliate může rozbít web

Mei Lan
Valerie via Compfight

Affiliate pro mě představuje cestu, jak motivovat lidi vytvářet obsahové farmy a obsahovým spamem zahlcovat internet bez valného užitku. Ano, určitě existují affiliate programy, které jsou skvěle nastavené a fungují správně. A určitě existují affiliate partneři, kteří vytvářejí skvělý obsah a přivydělávají si zajímavým a tématickým affiliate programem. – Doporučte je v komentářích –  Bohužel však narážím spíše na jejich pravý opak. Na lidi, kteří se specializují na tvorbu čistokrevných affiliate webů, které jsou jednoznačné Made for Ad. MFA weby. Tedy weby, které nejsou vytvářeny z důvody potřeby prezentace skvělého obsahu, ale pouze coby chovná stanice pro affiliate odkazy, banery aj. A zde vzniká obrovské nebezpečí pro domovské weby, na které tyto affiliate weby odkazují. Kvůli nesprávně nastavenému affiliate programu může dojít k penalizaci odkazovaného webu.

Never say no to Panda (…and Penguin too)

Ano, weby tohoto typu jsou přesně to, kvůli čemu vznikla aktualizace Panda. Odkazové profily, které tyto weby vytvářejí, jsou ty, které s chutí smete Penguin. V čem může být problém takto nebezpečně nastaveného affiliate programu?

  1. Velké množství odkazů vede na jednu stránku – často na domovskou stránku nebo stránku s produktem/y, službami.
  2. Velké množství odkazů má jeden anchor text – typicky název produktu, URL nebo brand.
  3. Odkazy vedou z velmi nekvalitních webů. Často to jsou weby o jednotkách stránek s minimem obsahu, který je zkopírovaný nebo neuměle přepsané informace z Wikipedie. Nejsou výjimkou desítky kopií (domén) jednoho webu pod různými šablonami na nějakém jednoduchém CMS zdarma (WordPress, Joomla..aj.)

Pokud máte nevhodně nastavený affiliate program, který zmíněné faktory nemá ošetřené, a sami důsledně nekontrolujete kvalitu lidí, kteří se vám do affiliate programu hlásí, může váš web být zásadně postižen automatickou penalizací algoritmu Penguin (weby samotných affiliate partnerů zase Pandou). Výsledkem je výrazné snížení pozic ve vyhledávačích a s tím související nižší návštěvnost i zisk.

Jak mít tedy správně nastavené podmínky affiliate programu z pohledu SEO?

  1. Dbejte na hodně diverzifikované anchor texty.
  2. Necilte pouze na jednu stránku webu. Personalizujte podmínky dle partnera a jeho cílovky.
  3. Schvalujte weby vaši partnerů a důsledně kontrolujte kvalitu. Kontrolujte, jestli neexistují duplicity těchto webů.
  4. Pokud vám jde čistě o konvertující návštěvníky a ne SEO, nastavte do podmínek parametr rel=“nofollow“ u affiliate odkazů.

A pravidelně – cca jednou měsíčně – provádějte kontrolu odkazového profilu pomocí Majestic SEO nebo Ahrefs.

SEO zdar a smrt obsahovému spamu!

 

3096 shlédnutí (celkově) 9 shlédnutí (dnes)
Sdílením buduješ SEO!Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+13Share on LinkedIn5Buffer this page
Pavel Ungr
Věnuji se SEO již 10 let od roku 2004. Z Et netery jsem nastoupil do Ataxa a následně do H1.cz. Od roku 2009 pracuji jako SEO konzultant. Vedu školení o SEO. Pravidelně publikuji zejména o internetovém marketingu a přednáším. Krom SEO se aktivně zajímám o UX, obsahový marketing, sociální sítě a jejich využití z pohledu inbound marketingu. Baví mě experimenty ve stylu práce Randyho Fishkina z Mozu a propaguji SEO jako tvorbu zajímavého a kvalitního obsahového webu.

komentářů 29

  1. Nejdříve jsem chtěl napsat cosi o kvalitě 95% českých „affiliate webů“ i cosi o kvalitě, pověsti a reálných výdělcích jejich majitelů. Ale pak jsem si řekl Ne!, na český affiliate už bylo nakydáno dosti lejna a smrdí pořád hezky a po právu.

    Takže jen díky Pavle za odkazovatelný článek, který s radostí pošlu všem méně edukovaným klientům bažícím po slepých uličkách 🙂

  2. Proč tolik negace, třeba Smartmania.cz má uživatelsky hodnotný obsah a používá affil Heuréky. Je to sice kapka v moři, ale každý marketingový kanál má své dno, ať to byly weby pro AdSence (PPC), farmy pro SEO, nebo brak pro affil.

  3. Takovouhle argumentaci potřebuji na příští týden. Díky za ní.
    Ještě související otázka. Z druhého pohledu, pokud bude chtít někdo takto záměrně poškodit konkurenční web. Lze se proti tomu nějak rychle a jednoduše bránit (kromě disavow – seznam)?

  4. Pavle, máš pravdu určité techniky nevoňajú už ani seznamu. Majiteľ sa musí rozhodnúť, či mu to za to riziko stojí. Affil prináša aj temné stránky, ktoré sa ustrážiť dajú len určitej miery.

  5. Zdendo, Miroslave, díky za zajímavé tipy. Projdu si to jako zajímavou inspiraci. Jak jsem řekl, věřím v dobrý affiliate, jen ho nevidím příliš často.
    Marku, shrnul jsi to skvěle, je to určité riziko a je na každém, zda ho chce podstoupit.

  6. Pavle, já jsem tuším kdysi slyšel na SEO školení od Marka Prokopa o tom, jak vyhledávače přistupují k affiliate odkazům, něco jiného. A sice že poznají, že jde o affiliate odkaz (např. podle partner ID v URL) a že takové odkazy ignorují. Nebo jsem to pochopil špatně?

    Jinak já na svém lyžařském webu taky občas nasadím nějaké affil reklamy, ale spíš jako vyplnění volných reklamních ploch. Tímto způsobem podle mě affil občas využívá více obsahově hodnotných webů.

  7. Martine, přiznám se, že tohle je pro mne novinka. Zejména proto, že jsem reálně řešil penaliozaci na základě affiliate programu. Takže je možné, že to tak někdy je, ale zjevně to neplatí vždy. Marka se na to příležitostně zeptám.

  8. Začátkem roku jsem začal provozovat Kuchyňské roboty čistě jako affil – čili chovnou stanici. A protože se dívám na to obdobně, nemám rád různě postahované texty, texty o ničem a podobně, šel jsem na to jinak. S kolegy píšeme recenze + nabízíme další věci. Z mého pohledu – je to sice dřina, ale eshop dostává pravidelný přísun potencionálních zákazníků

  9. Body 1 a 2 nemusí být vždy pravda. A i kdyby, tak přesně takto vznikají i přirozené odkazy z diskuzí atd.
    A affiláci je ani příliš nevyužívají.

    Spíš to vypadá jako negativistický článek plivající špínu na affiliate marketing, což je přirozená součást Inbound marketingu.

  10. Treba web Bandzone.cz. Ma asi nejvetsi databazi kulturnich akci na ceskem internetu a ma affiliate od predprodejcu vstupenek. Podle me perfektni symbioza.

  11. Andre, které 2 body nemusí vždy být pravda? V kterých případech? A proč? Díky za konkrétní argumenty. Přirozené odkazy z diskusí nevznikají nikdy v takovém množství a takto „optimalizované“.

    Pokud by to byl negativistický článek plivající špínu na affiliate – dokážeš tam najít nějakou pomluvu? nepravdu? Nebo v čem se mýlím?

    Pokud je negativistické a plivající špínu, tak je to právě tvůj komentář. Zjevně je jeho účelem trolovat. a věř mi, že pokud v tomto stylu budeš pokračovat, tvé komentáře se tu dlouho neohřejí, takže se bavme věcně a konkrétně a diskutujme.

    Ublíženecké komentáře navážející se do někoho a do něčeho tu trpět nebudu.

  12. Možná by bylo ku prospěchu věci napsat článek o „čistých“, prospěšných, dobře udělaných affiliate webech, které mají hlavu a patu – pozitivní příklady táhnou 🙂

    Kdo se toho chopí pánové? Já jich teda moc neznám..

  13. Pavel Ungr: Body:

    1. Velké množství odkazů vede na jednu stránku – často na domovskou stránku nebo stránku s produktem/y, službami.

    2. Velké množství odkazů má jeden anchor text – typicky název produktu, URL nebo brand.

    Takovéto odkazy naprosto běžně vznikají v diskuzích, přehledech e-shopů, partnerských stránkách nákupních center atd.
    Zejména tedy odkaz s anchorem názvu brandu mířící na homepage. Nebo anchor ve tvaru URL.
    A mnohdy jsou to kvalitní odkazy, které přinášejí návšěvnost a ty „konverze“. 🙂

    Jedině snad bod: Odkazy vedou z velmi nekvalitních webů. Často to jsou weby o jednotkách stránek s minimem obsahu, který je zkopírovaný nebo neuměle přepsané informace z Wikipedie. Nejsou výjimkou desítky kopií (domén) jednoho webu pod různými šablonami na nějakém jednoduchém CMS zdarma (WordPress, Joomla..aj.)

    By mohl poškodit web.

  14. Body 1 a 2 může vznikat přirozeně i nepřirozeně, nicméně nepřirozená zejména kombinace stejných anchor textů vedoucích na jednu stránku vede k penalizaci algoritmem Penguin.

  15. Andre, to by ělo být naprosto v pohodě, zejména pokud to jde přes redirectovací skript. Tzn. odkaz je na domena.cz/stranka/ pak se prehodi na domena.cz/redirect/ a nakonec prejde na priklad.cz/produkt. V tu chvíli se link juice zcela ztrácí a problém to není.

  16. Pro koho je ten článek určený? Pro majitele affiliate programu, nebo pro tvůrce obsahu, kteří si do něj přidají link? Nějak se mi ty rady zdají, jako by byly smíchané pro obě skupiny.

  17. Tady si myslím, že ve vztahu k affilu mohou sehrát důležitou roli samotné affiliate programy a vzdělávat své affiláky. Vyloženě je to naučit od A po Z. Pracoval jsem u jedné společnosti, kde si obchodáci mohli sami vytvářet weby a byl to odpad, co tvořili. Museli jsme jim ukázat přesný návod…potom to bylo použitelnější. A většina affil partnerů se o toto ani nezajímá, ani o tom nemá páru.

  18. Pěkný článek pro lidi, co se aktivně zajímají o SEO. Pro klienty… no nevím.

    Možná pracujete s jinými lidmi tam v práglu než mi tady na moravě, ale tomu článku tu nikdo neporozumí. Jen si budou myslet, že trpíme všichni stihomamem.

    Navíc, je nějaký rozdíl mezi affil systémem a sprostou odkazovou farmou? Podle mě moc ne. Jen ten Affiliate zní více vznešeně.

  19. Na našem cashback portálu, který funguje na bázi affiliate, máme všechny odkazy opatřeny redirectem, přesměrováním, atd., nemáme žádný pŕímý odkaz s affiliate id, který by mohl poškodit web inzerentů. V tomhle případě si myslím, že není důvod vnímat affiliate negativně, zvlášť když zákazníkům dáváme opravdovou přidanou hodnotu, kterou cashback je.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

CommentLuv badge