Vše, co jste chtěli vědět o tom, jak napsat titulek, a báli jste se zeptat

HTML tag <title> patří mezi nejdůležitější on-page prvky stránky z pohledu SEO. Titulek by měl být o tom, o čem je daná stránka, na které je umístěn. Proto musí být unikátní (nesmí se na dalších stránkách opakovat), popisný (vystihuje obsah stránky) a zajímavý (dokáže potenciální návštěníky nalákat ke kliknutí). V článku proto najdete, krom jiného, 12 tipů jak napsat titulek lépe.

12 tipů jak napsat titulek lépe.

Co je titulek?

Titulek je řádek v hlavičce zdrojového kódu, který vypadá nějak takto <title>Jak správně napsat titulek pro SEO | Pavel Ungr</title>. Běžný návštěvník vašeho webu ho nejspíš neuvidí, zobrazuje se pouze v záložce internetového prohlížeče a také, a to je pro nás velmi důležité, ve výsledcích vyhledávání. To, co je v něm napsané, totiž ovlivňuje algoritmy vyhledávačů, aby poskytly váš web ve výsledcích. Na tomto případě se ukazuje, že stačí relevantní titulek na hodně hledaný dotaz, a dostanete se na 1. místo i bez linkbuildingu (ano na stránku na 1. místě nevede žádný externí odkaz).

Titulek stránky

Titulky se také mohou zobrazovat na externích webech, jako jsou například sociální sítě.

V čem je titulek důležitý?

Rád používám přirovnání, že titulek je jako výkladní skříň. Musíte titulkem zaujmout a zároveň do něj vložit důležitá klíčová slova. Tedy je to stejné, jako když chcete výlohou obchodu zaujmout zákazníky na ulici plné dalších obchodů. Tady musíte zaujmout uživatele vyhledávače – musíte použít správná klíčová slova, aby jste nalákali správné zákazníky. A zároveň musíte vaše zákazníky přesvědčit v konkurenci dalších 9 výsledků, že mají kliknout právě na váš web.

Google, slovy Johna Muellera 19. ledna prohlásil, že titulky nejsou kriticky důležitý hodnotící signál.

We do use it for ranking, but it’s not the most critical part of a page. So it’s not worthwhile filling it with keywords to kind of hope that it works that way. In general, we try to recognize when a title tag is stuffed with keywords because that’s also a bad user experience for users in the search results. If they’re looking to understand what these pages are about and they just see a jumble of keywords, then that doesn’t really help.

Myslel tím, že pokud bude tupě tapetovat a spamovat, že jen tím, že to dáte do titulku mám prostě nepomůže. Což není žádná novinka. Víme, že Google používá více než 250 hodnotících faktorů a že titulek je jeden z nich, určitě důležitější než URL, ale stále velmi důležitý. Jen titulky nejsou jediný hodnotící faktor:

Titles are important! They are important for SEO. They are used as a ranking factor. Of course, they are definitely used as a ranking factor but it is not something where I’d say the time you spend on tweaking the title is really the best use of your time.

So that is something where if you are focusing only on titles in SEO, if your SEO agency work is essentially going to people’s sites and say we will strip out all titles and rewrite them to include all the relevant keywords and you will rank ten places higher, that is not going to happen.

Optimalizujeme doleva a nahoru

Tuto nádhernou poučku mám od Lee Odena. Pro vyhledávače je důležitější to, co je ve zdrojovém kódu výše a dříve. Tedy nahoře a vlevo. I proto je tag <title> pro nás velmi důležitý, protože je v hlavičce webu a často je to jeden z prvních řádků kódu, hned po základních definicích HTML dokumentu. Ovšem pozor, není nejdůležitějš jen proto, že je ve zdrojovém kódu nejvýše, velkou roli hraje jeho sémantický význam.

Proto to, co je důležité, pište první, a to co má nižší prioritu až na konec. Z toho vyplývá i doporučení na práci se značkou/brandem:

Brand vkládejte na konec titulku

Dává smysl, aby na podstránkách byl až za popisnou částí, kdežto na úvodní stránce by měl být první. Proč? Když dorazíte na úvodní stránku, musíte vědět, kde jste. Typicky na e-shopu s počítačovou technikou Alza nebo na e-shopu Mall. Kdežto na podstránkách je naopak důležité, že si prohlížíte Žehličku Zeman nebo Notebook Schwarzenberg. To, že je to na webu Alzy nebo Mallu, je naopak podružné.

Jak by takový titulek úvodní stránky mohl vypadat? Třeba takhle: Červená kantýna – nejlevnější prodej sýrů v Praze (59 znaků). Pro konkrétní podstránku, řekněme s produktem, zase třeba takhle: Nejkvalitnější krájený holandský eidam | Červená kantýna (56 znaků). To, co dát do titulku, vám poradí váš zdravý selský rozum a analýza klíčových slov.

Možná jste si všimli, že odděluji popis stránky a brand znakem „|“ (mimochodem napíšete ho na Windows klávesnici  kombinací pravého altu a klávesy W). Můžete použít jiný? Jasně! Dejte tam pomlčku nebo dvojtečku nebo dvě dvojtečky. Cokoliv chcete. Vyhledávače tyhle znaky budou ignorovat všechny. A  pokud se rozšoupnete, přijdete o cenný prostor. Proto je tenhle znak  | příjemným zvykem, protože zabere jen jeden znak a přitom jasně vizuálně oddělí brand (značku) a popis stránky. Málokdy se totiž stává, že  by byl součástí brandu nebo produktu tenhle znak, ovšem pomlčka mnohem častěji. Seznam.cz bohužel tento znak nezobrazuje a ještě zmenšuje velikosti písmen.

Stop slova

Stop slova jsou taková slova, která vyhledávače ignorují, protože nemají žádný obsahový význam. Dobře je poznejte, a pokud k tomu nemáte nějaký dobrý důvod, do titulku je nevkládejte, jen zabírají místo. To samé platí i pro znaky jako jsou |, – nebo /. Krátký výčet stop slov z webu Michala Janíka (bez diakritiky):

a, aby, aj, ale, anebo, ani, aniz, ano, asi, avsak, az, ba, bez, bude, budem, budes, by, byl, byla, byli, bylo, byt, ci, clanek, clanku, clanky, co, com, coz, cz, dalsi, design, dnes, do, email, ho, i, jak, jake, jako, je, jeho, jej, jeji, jejich, jen, jeste, jenz, ji, jine, jiz, jsem, jses, jsi, jsme, jsou, jste, k, kam, kde, kdo, kdyz, ke, ktera, ktere, kteri, kterou, ktery, ku, ma, mate, me, mezi, mi, mit, mne, mnou, muj, muze, my, na, nad, nam, napiste, nas, nasi, ne, nebo, nebot, necht, nejsou, není, neni, net, nez, ni, nic, nove, novy, nybrz, o, od, ode, on, org, pak, po, pod, podle, pokud, pouze, prave, pred, pres, pri, pro, proc, proto, protoze, prvni, pta, re, s, se, si, sice, spol, strana, sve, svuj, svych, svym, svymi, ta, tak, take, takze, tamhle, tato, tedy, tema, te, ten, tedy, tento, teto, tim , timto, tipy, to, tohle, toho, tohoto, tom, tomto, tomuto, totiz, tu, tudiz, tuto, tvuj, ty, tyto, u, uz, v, vam, vas, vas, vase, ve, vedle, vice, vsak, vsechen, vy, vzdyt, z, za, zda, zde, ze, zpet.

Skloňování, časování, synonyma a jiné

Vyhledávače umí skloňovat, časovat, rozpoznávat synonyma, přidávat a odebírat diakritiku. Takže se nebojte si s titulkem opravdu pohrát. To, že fráze, která vám vylezla z analýzy klíčových slov, je v jiném tvaru, nevadí. Vyhledávače si s tím poradí.

Nicméně vždy bude platit známe přísloví „Bližší košile, nežli kabát„, což v tomto kontextu znamená, že pokud někdo bude optimalizovat svůj web na kostrbaté fráze bez diakritiky a bude mít svůj web zhruba stejně hodnocený, jako ten váš, tak na kostrbatou frázi bez diakritiky ho vyhledávač může nabídnout výše než váš. Takže titulky Prodej červených aut a rudá auta na prodej budou pro vyhledávač zaměnitelná.

Pište úsporně, ale popisně

Dříve platilo, že titulek by se měl vejít do 60-65 znaků. Vyhledávače vám většinou prostě víc nezobrazí. A protože titulek hodně ovlivňuje CTR, nedává smysl, abyste tam měli půlku věty a pak jen … . Takže snažte se vejít do těch 65 55 znaků. Pište tak, aby to lidi oslovilo. Pokud titulek neosloví člověka a on neklikne, pak vám ani 3. pozice nepomůže. Prostě, když ho člověk uvidí, tak ho to musí chytnout tak, že si nemůže pomoct a… klikne.

Jestliže si chcete otestovat, jak takový titulek může vypadat, tak doporučuji nástroj Google SERP Snippet Optimization Tool. Výsledek pak může vypadat třeba takhle:

Google SERP Snippet Optimization Tool

55 znaků je standard, ale nemusí platit

Psal jsem, že to s 65 znaky platilo dříve. Ano, teď už to tak úplně není omezené na počet znaků. Každý znak je totiž různě široký. Porovnete 3 M: MMM a 3 L: lll. Proto vyhledávače definují šířku bloku do které se titulek může vejít a ten může mít různý počet znaků. Třeba 100 znaků „llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll“ nebo 34 znaků „MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM“. Otestovat si váš titulek podle těchto nových metrik můžete pomocí nástroje Title tag preview tool (2014 edition). Obecně platí, že pokud udržíte titulek do 55 znaků, tak máte 95% šanci, že ať obsahuje jakékoliv znaky, tak se zobrazí celý (to platí i pro český Seznam, který už také nepočítá délku titulku podle znaků).

Podle Jennifer Slegg Google mění šířku hlavního sloupce s výsledky. To vede k tomu, že prostor pro titulek je od května 2016 větší a budeme mít prostor pro delší texty v zmíněných prvcích. Zmíněná úprava je zřejmě nasazená v USA, v Evropě/ČR zatím nefunguje na 100%.

Změna zatím není oficiálně Google potvrzena.

Potvrzení je jen experimentálně právě Jennifer Sleggovou, Jonathanem Jonesem a Andreou Pernici. Změna titulků je tedy takováto 55-60  → 70 znaků.

Co to pro nás znamená? U Google budeme mít (pokud se nejedná pouze o rozsáhlý test a tato změna bude rozšířena celosvětově) větší prostor pro titulky. Mimo jiné to znamená další rozevírání nůžek v optimalizaci CTR ve vyhledávačích mezi Seznamem a Googlem. Google nám zobrazí mnohem obsahu více než Seznam.

Kdy vám vyhledávače váš titulek nezobrazí?

Matt Cutts v jednom ze svých videí popsal případy, kdy vám Google titulek přepíše nebo zobrazí jinak:

  • Pokud není dostatečně krátký
  • Pokud neobsahuje vhodný popis stránky
  • Pokud není relevantní k dotazu (tuto funkci najdeme i u českého Seznamu)

Nástroje na odhalení duplicity titulků

Už jsem zmiňoval, že není dobré mít duplicitní titulky. U obsáhlého webu ale není úplně jednoduché je odhalit. K tomu vám pomohou níže zmíněné nástroje:

12 tipů jak vylepšit titulek

Hlavní úkol titulku v SEO je, aby zasáhl uživatele, odlišil vás od konkurence a nalákal ke kliknutí. Samozřejmě přítomnost klíčového slova je také důležitá. Pojďme se ale podívat na pár konkrétních tipů, jak titulek vylepšit (díky za inspiraci Honzovi Ambrožovi a Pavlovi Janíčkovi):

  1. Vložte jasnou výzvu k akci (call to action).
  2. Vkládejte dynamická slovesa.
  3. Vkládejte prodejní argumenty a konkurenční výhody. Např. Největší nabídka tabletů s androidem pro školy Aneb pište seznamy! (5 nejlepších aplikací, 10 nejhorších selhání, 20 wallpaperů zdarma)
  4. Nebojte se vkládat číslice. Např. 10 nejlepší bot na běhání
  5. Nebo si pohrát s interpunkcí a speciálními znaky. Např. ★ Pokud ♥ jen zmáčknout ► a sledovat nejlepší filmy, tak u nás!
  6. Nebojte se být kontroverzní.
  7. Vyřešte problém – víte, co lidi často řeší? Napovězte jim a nalákejte je v titulku.
  8. Buďte aktuální.
  9. Přemýšlejte nad vaší cílovou skupinou – je titulek vhodný pro vaši cílovku (cílovky)? Nepomůžou vám scénaře persón?
  10. Pomůže titulek při šíření na sociálních sítích, má virální potenciál?
  11. Neparazitujte na abstraktním jménu konkurence (např. Slevomat) zejména pokud má na svůj název ochrannou známku.
  12. NIKDY nepište NEPRAVDIVÉ a ZAVÁDĚJÍCÍ titulky.

Jak říká Terry Pratchett: „Pero je silnější meče. Ale jen pokud je meč velmi malý a pero velmi ostré.“ Psát dobré titulky není žádná legrace. Pokud nezvládáte velmi dobře jazyk, nejste kreativní a zároveň nemáte zkušenosti ze SEO, tak se do toho nehrňte. Vůbec se nestyďte tuhle práci nechat na copywritera. On je ten, který mistrně ovládá jazyk a patrně napíše titulky lépe než vy.

S copywriterů, se kterými jsem spolupracoval, mohu jednoznačně doporučit Otto Bohuše, Romana Hřebeckého nebo Marcela Kupku. Nezapomínejme ale na ženy, a proto doporučuji Lucku Palkoskovou a Natálku Bartasovou.

Pokud se chcete naučit, jak klíčová slova do titulků správně hledat, rád vám pomůžu na svém workshopu analýzy klíčových slov.

Možná jsem si nevzpomněl na vše, co znám –  takže se neváhejte zeptat v komentářích.

Článkem se inspirovali:

Doporučuji k další četbě

5497 shlédnutí (celkově) 49 shlédnutí (dnes)
Pavel Ungr (184 článků)

Věnuji se SEO již 10 let od roku 2004. Z Et netery jsem nastoupil do Ataxa a následně do H1.cz. Od roku 2009 pracuji jako SEO konzultant. Vedu školení o SEO. Pravidelně publikuji zejména o internetovém marketingu a přednáším. Krom SEO se aktivně zajímám o UX, obsahový marketing, sociální sítě a jejich využití z pohledu inbound marketingu. Baví mě experimenty ve stylu práce Randyho Fishkina z Mozu a propaguji SEO jako tvorbu zajímavého a kvalitního obsahového webu.


Přihlašte se do mého newsletteru o novinkách v SEO. Pokud vás tento článek zaujal zanechte mi komentář nebo se přihlašte k RSS abyste nezmeškali další zajímavý článek.
Pavel Ungr
Věnuji se SEO již 10 let od roku 2004. Z Et netery jsem nastoupil do Ataxa a následně do H1.cz. Od roku 2009 pracuji jako SEO konzultant. Vedu školení o SEO. Pravidelně publikuji zejména o internetovém marketingu a přednáším. Krom SEO se aktivně zajímám o UX, obsahový marketing, sociální sítě a jejich využití z pohledu inbound marketingu. Baví mě experimenty ve stylu práce Randyho Fishkina z Mozu a propaguji SEO jako tvorbu zajímavého a kvalitního obsahového webu.

Komentáře: 52

  1. Díky za článek. Doplním tipy, co vyzkoušet v titulcích: call to action, dynamické sloveso, USP, číslici, interpunkci – „cokoliv“, co odkaz odliší od konkurence.

  2. Titulek by měl také relevantně informovat o tom, co návštěvník na stránce nalezne. V návaznosti na tvůj článek „vše, co jste….“ bych čekal víc, ale dík aspoň za tenhle krátký článek.

    Jana bych rád ještě doplnil, že odlišení od kokurence je dobré i po stránce obsahové, nejenom po stránce grafické.

    V návaznosti na Pavlův článek, jsem osobně právě předpokládal, že jeho článek je nějaké obsáhlé shrnutí informací o titulcích.

    Ať to píše!

  3. Pavle moc pekne popsáno 🙂 nelze než souhlasit. jo a souhlas s Honzou Ambrozem s tou číslicí, používáme to jako jeden z hlavnich tahaku pro homepage smallcars 🙂 a funguje to

  4. Díky pánové, to co psal Honza Ambrož je právě to, s čím já nemám tolik zkušeností. ale Honza jako copywriter určitě více. Přesně jak jsme psal:-) Bylo by super, kdyby někdo navázal s článkem o těch hrátkách s jazykem:-)

  5. Jako dobrý lamkusový papírek kvality titulků funguje civět dostatečně dlouho do SERPu. Kolik jsem zažil klientů co nevěřícně kroutili hlavou nad tím, jak jsou vlastně na tom Google oproti konkurenci fádní, nepřehlední, nesrozumitelní .. 🙂

    Článek super Pavle, piš častějc chlape!

  6. „Z tohoto důvodu je tag jeden z nejdůležitějších, protože je v hlavičce webu a často je to jeden z prvních řádků kódu hned po základních definicích HTML dokumentu.“
    Buď to blbě chápu, ale přece není nejdůležitější, protože je mezi prvníma v kódu, ale protože je semanticky nejdůležitější. Nebo ne?

  7. To, že speciální znaky, čísla, atp. zvednou CTR je určitě fakt, jen mě napadlo – sežerou vyhledávače různé speciální znaky – jako ★ ► ♥…?

    Jinak díky za shrnutí, Pavle, určitě se přidávám k hlasům, ať píšete častěji!!! 🙂

  8. Pavle, víš, kolik znaků má titulek tohoto článku? 😉 Jinak pro psaní titulků bych použil podobná doporučení jako u psaní textů inzerátů v PPC systémech jen s tím rozdílem, že u titulků bývá často míň víc.

  9. Netuším. Já na to tady totiž kašlu. Bavím mě psát a tak píšu a na SEO dlabu. U komerčních projektů si to musím hlídat, tak mě baví ta svoboda kašlat na to:-) Ale zase ta 7. pozice na Google mě těší, na to, že jsme to napsal včera:-)

  10. 7 pozice na frázi „Vše, co jste chtěli vědět o tom, jak napsat titulek, a báli jste se zeptat“ při přihlášení na Google účet? 🙂

    Pavle, kolikátý si myslíš, že bude tento článek při stejných podmínkách za měsíc? Můj tip je, že bude na horší pozici, protože už nebude aktuální. Jinak řečeno, myslím si, že sedmý je právě proto, že jsi ho psal včera.

    Super je, že článek inspiruje další lidi k psaní dalších článků.

  11. 7. na frázi „jak napsat titulek“. Jo, myslím, že je nahoře hlavně kvůli tomu, že je nový – freshness algoritmus:-) Ale jak jsem říkal, pozice těší, ale není prioritou. Navíc se bude dynamicky měnit.

  12. S těmi speciálními znaky je problém nejenom ve vyhledávači, ale třeba i v mobilních prohlížečích. Pravidelně mám místo nich hromadu obdélníčků.

  13. Seznam sice skousne různé „grafické“ znaky v titulku, ale třeba svislítko změní na čárku, možná to dělá i pro více znaků.

  14. Zdravím, zajímavý článek, jenom bych doplnil, že cca 2 pozoruji změnu titulků i u seznamu a to tak, že výsledek v serpu != obsah . Titulek u stejné stránky se liší dle hledaného keywordu, zřejmě se bere v potaz i obsah na stránce (nepotvrzeno).

    Prozatím jsem ale k tomu nenašel žádné oficiální informace.

    Nevíte více?

    VM

  15. Nejlepší cesta naučit se psát krátce výstižně titulky. Je si založit twitter a snažit se 3 řádkový nadpis článku nacpat do tweetu včetně odkazu, fotky a 2ks hashtagu.
    Pak už jen stačí udělat malou redukci a máte 55-65 znaků 😀 a titulek, co stojí zato.
    Další dobrou radou je psát titulek jako poslední, tedy až po napsaní článku, aby opravdu vystihoval obsah a ne původní představu obsahu 😉 .

  16. Ahoj Pavlíku,

    oprav si bod č.4 „Nebojte se vkládat číslice. Např. 10 nejlepší bot na běhání“ – „10 nejlepších…“ – vyhledávače umí skloňovat.

    Btw. u tohoto výroku bych byl značně opatrný, protože vyhledávače pracují na principu statistiky spolu s lidskými opravami. Takže ne vše dokáží sklonit (zejména v oblasti málo známých a nových slov). Ale pokud to bereme na principu známých a obecně používaných výrazů, pak máš pravdu.

    Upřímně ti přeji hodně štěstí, přesto mi dovol jedno malé přátelské rýpnutí:

    podpis: „[…] zadní český SEO konzultant Petr Drahokoupil […]“ 😀

  17. Pavle, to je dost možné 🙂 Já totiž (tím, že neovládám html) nepíšu titulky a nadpisy v kódu, ale vkládám je v běžné editaci ve WP, píšu-li např. nový příspěvek – zadám nejdřív název příspěvku – a z toho se vygeneruje základní url – je to titulek, nebo H1?
    Ten samý název článku potom (díky pluginu Metadata) zadám do kolonky Title (title tag). A nakonec ještě jednou (díky pluginu All in one SEO) do kolonky Title (title tag pro this page). Zkoušel jsem googlit, jestli je tato problematika (i ve spojení se SEO pluginy) vysvětlená polopatě, ale úplně blbúvzdorné vysvětlení jsem nenašel… Jediné, co mi z toho logicky vyplývá je, že to, co uvedu jako nadpis příspěvku (stránky) ve WP, se objeví jako titulek ve vyhledávání. A to, co uvedu jako nadpis (uvnitř článku) a rozkliknu k tomu kolonku H1, je nadpis H1. Jen nevím, co z toho je důležitější. Vám to musí připadat úplně triviální, ale laik tápe.. 🙂

Leave a Comment

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

CommentLuv badge