Jak jsou na tom systémy pro e-shopy se SEO?

Eshopy a SEO
Photo Credit: Ben Heine via Compfight cc

Česká e-shopová řešení. Jsou jich tuny. Které je nejlepší? To vážně netuším. Ale asi bude ideální odpovědí fráze – to záleží … Nedokáži to posoudit, protože zatím žádný e-shop neprovozuji a vyznat se v nich je práce na měsíce, ne-li na roky. Ale mohu se podívat na některé z nich, jak dobře či špatně mají řešené některé on-page SEO faktory. Úmyslně jsem vybral řešení, která jsou hodně daleko od sebe. Prestashop – open source řešení, které je zdarma, a provedení tomu také odpovídá. Složitější na ovládání, hodně komplikované a často bez programátora v Php nedokážete mít vše, jak potřebujete. Na druhou stranu, je zdarma a každý slušnější Phpkář vám upraví, co budete potřebovat. Shoptet – hodně do toho poslední dobou šlape a tváří se jako leader trhu (ne, NetDirect a jim podobné nepovažuji za dobré řešení z pohledu SEO). Je česky a snaží se o maximální pochopitelnost a jednoduchost. Rozhodně není zdarma a zasahovat do systému nemůžete. Pro zákazníky jsou často nejdůležitější zpracování kategorií, filtrů a produktů. Proto jsem se právě na řešení on-page faktorů kategorií a filtrů zaměřil. Porovnávám standardní instalaci bez jakýchkoliv úprav obou řešení. Dívám se jak na administraci, tak na výsledek dostupný zákazníkům a vyhledávačům. Pojďme se tedy podívat, jak oba e-shopy dopadly.

Prestashop 60%.

Můžu si dobře editovat titulek, meta description, nadpis H1, úvodní text i jak má vypadat URL, a to bez toho, aby se to navzájem ovlivňovalo. V praxi je to horší. URL kategorie pak vypadá nějak takto index.php?id_category=3&controller=category nehledě na to, co jsem si v administraci zadal. Ano, vím, že si pretty URL můžu v Prestě nastavit, ale to mě nezajímá. Testoval jsem standardní instalaci bez úprav. Stejně tak považuji za nadbytečné nechat vyplňovat meta keywords, když víme, že je vyhledávače ignorují.

Uvítal bych i možnost změny parametrů (důležitost, frekvenci aj.) pro danou URL do sitemap.xml a možnost úpravy anchor textu v drobečkové navigaci nebo v menu. Při smazání kategorie se mě správně zeptá, co chci udělat s produkty, ale vůbec se mě neptá, zda chci nastavit nějaké 301 přesměrování.

Smazání kategorie

Příjemné je ale přesouvání kategorie v rámci struktury a vložení ilustračního obrázku. Bohužel Presta nijak neřeší sociální pluginy. Ani filtrování, stránkování nebo řazení není řešeno z pohledu SEO správně (kanonizace, zákaz indexace nebo parametry prev/next) a v administraci s ním nedokáži nijak pracovat.

Prestashop: editace kategorie
Prestashop: editace kategorie v administraci

 Shoptet 70%

I Shoptet má poměrně solidně propracované obsahové prvky. Tzn. nadpis H1, text na stránce, URL (která je tady opravdu taková, jakou si nastavím v administraci), anchor text v menu, meta tagy. Příjemnou změnou oproti Prestashopu je přítomnost wysiwygu v popisku kategorie. Co mne naopak nepříjemně překvapilo, je, že nemohu definovat titulek, protože se titulek automaticky kopíruje z nadpisu H1, stejně jako anchor text položky v menu je stejný jako v drobečkové navigaci.  Rovněž zbytečně jako Presta řeší meta tag keywords, který můžete opravdu ignorovat a mít je v administraci považuji za ztrátu času.

I Shoptet trpí problémem neřešení smazaných nebo změněných URL. Když jsem URL /obleceni/ změnil na /obleceni-URL/, čekal bych, že se mi původní URL automaticky přesměruje přes 301 na novou, ale není tomu tak. Stará URL hází chybu 404. Totéž platí pro smazání kategorie nebo produktu. Takže i u placeného produktu, jako je Shoptet, tento systém nemyslí trochu za uživatele v případě mazání kategorií nebo produktů. V podstatě se mě ani nezeptal, co má udělat s produkty, když mažu kategorii – to si je fakt všechny smažu bez dotazu?

Ani Shoptet nenabízí možnost změny parametrů (důležitost, frekvenci aj.) pro danou URL v sitemap.xml. Oproti Prestě Shoptet ale správně pracuje s kanonizací při jiném řazení produktů. Líbí se mi, že už v administraci umí pracovat s filtry, ale trochu mě mate, proč do URL vkládá neobvyklé znaky jako je dvojtečka nebo čárka? Proč nejsou jednotlivé položky filtrů oddělené běžnou pomlčkou nebo lomítkem? I když to asi není vůbec problém. A opět – sociální pluginy chybí.

Shoptet: editace kategorie
Shoptet: editace kategorie

Shrnutí

Oba dva systémy jsou víceméně nesrovnatelné. Presta je poskytován zdarma, jako open source a je poměrně složitý na správu a nastavování. Ani jeho použitelnost v základním nastavení není nic moc. Pokud si však k němu „přikoupíte“ programátora, může vám z něj udělat solidní nástroj na správu e-shopu za rozumné peníze. Z pohledu SEO je to solidní průměr, ale můžeme tam najít velké rezervy.

Oproti tomu Shoptet je na tom výrazně lépe. Jak z hlediska používání, tak z pohledu on-page SEO. Je však třeba zmínit, že na to, že je Shoptet placené řešení, má nemalé rezervy v on-page SEO. Nicméně je jasné, že Shoptet je dobré, uživatelsky zaměřené řešení se zajímavým potenciálem, který ale zatím není ani zdaleka naplněn. Jinými slovy, líbí se mi, ale není zdaleka, alespoň z pohledu SEO, stoprocentní.

Který je lepší? To vám neporadím. Opět platí, že to záleží… Na situaci, na potřebách a několika desítkách dalších faktorů. Myslíte, že vaše e-shopové řešení je na tom se SEO skvěle? Lépe než Shoptet a Prestashop dohromady? Napište mi na pavel.ungr@bloxxter.cz. Uvidíme, zda obstojíte.:-)

PS: Není možné považovat toto srovnání za úplné a kompletní. Komplexní analýza administrace e-shopu z pohledu SEO by si zasloužila mnohem více času. ale, je to malý nástřel toho, kam se ubírat.

2794 shlédnutí (celkově) 10 shlédnutí (dnes)
Sdílením buduješ SEO!Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+5Share on LinkedIn6Buffer this page
Pavel Ungr
Věnuji se SEO již 10 let od roku 2004. Z Et netery jsem nastoupil do Ataxa a následně do H1.cz. Od roku 2009 pracuji jako SEO konzultant. Vedu školení o SEO. Pravidelně publikuji zejména o internetovém marketingu a přednáším. Krom SEO se aktivně zajímám o UX, obsahový marketing, sociální sítě a jejich využití z pohledu inbound marketingu. Baví mě experimenty ve stylu práce Randyho Fishkina z Mozu a propaguji SEO jako tvorbu zajímavého a kvalitního obsahového webu.

komentářů 21

  1. pokud se mne klient zeptá na systém na e-shop co vyjde rozumně co se týká ceny/možností/kvality, nemám mu co doporučit.
    Každý umí něco, ale žádný nezvládá vše, co by bylo potřeba. A to mluvím jen o přizpůsobitelnosti jednotlivých řešení pro SEO a práci s obsahem – použitelnost teď nechávám stranou.

    Presta (a jakýkoli další opensource) má výhodu, že je klientova, a ten si ji může libovolně překopat. Musí ale vědět jak a stojí to peníze.

    Hotové systémy mají výhodu v podpoře, v tom že to prostě od začátku jede, ale klient nevlastní aplikaci a běda jak dojde na nějaké úpravy na míru. Navíc se SEO jsou na tom bídně, protože prostě musí být univerzální. Jednak jde o překážky co jsi popsal, ale také je třeba často nemožné vytvořit potřebné cílové stránky atd.

    S těžkým srdcem proto klientům vždycky doporučuju řešení na míru, protože to je, i přes počáteční investici, do budoucna nejlepší a bez kompromisů.

  2. a omlouvám se, že píšu nadvakrát, ale s prvním komentářem jsem se trochu unáhlil… Nejen řešení na míru, ale i open source e-commerce řešení jsou fajn, když klient ví co s nimi. Vzpomněl jsem si totiž na známého, který provozuje několik úspěšných shopů na totálně překopaném OpenCartu.

    Každopádně osobně mi z toho nejhůř vychází pronájem, a to nejen ten od Shoptetu, ale jakýkoli. Nesnesl bych pocit že rozjíždím byznys na něčem, co není a nebude moje, nemůžu do toho vrtat a každá úprava stojí celkem dost peněz.

    Pokud ale někdo chce pronájem, patří Shoptet jednoznačně k nejlepším volbám – a těch řešení jsem neviděl málo.

  3. Řešení na míru postavené na opensource má obrovskou výhodu, pokud se s dodavatelem v budoucnu neshodnete. Seženete si jiného na stávající e-shop.

  4. Já bych tedy shoptetu 70% nedal – už za to, že nejde nastavit titulek. To považuju z hlediska míry prokliku za zásadní faktor.

  5. Netuší někdo, proč si to ty e-shopy neopraví? Přece nemůže stát tolik času toto opravit. Vím, že nejde dodat kvalitní produkt hned na poprvé a je potřeba ze zákazníka pořád získávat peníze, nicméně že i ty pronájmy mají takové chyby, a to klient platí za různé funkce navíc.

  6. Eriku, to je i můj pohled.
    Tomáši, titulek nastavíš, ale je stejný jako nadpis. Takže se dá s titulkem pracovat, ale není to ideální.
    Petro, předpokládám, že to nepovažují za prioritu nebo o tom nevědí.

  7. Pavle diky za super pripominky, zapracujeme na tom abychom to co nejdrive upravili/opravili. Co se pripominek tyce:
    – socialni pluginy mame, uz v zakladu a myslim si ze v maximalni mire co se jen da nabidnout 🙂 (nastaveni / propojeni / socialni site)
    – rozdilny title oproti H1 nastavit u nas lze, kdyztak k nam zavolejte/napiste a my vam rekneme jak. Zkusime to zakomponovat lepe do administrace

  8. Miroslave, počítal jsem, že to někde v nastavení bude, ale srovnával jsem opravdu defaultní nastavení bez brouzdání v nastavení. Což platí i pro Prestu, ty tam mají taky nastavení pretty URL. ale jsem rád, že vám to k něčemu je.

  9. Osobně používám prestu několik let a začal jsem na hodně staré verzi, to co popisuješ je pravda, ale spousta věcí se dá odladit jednoduchou úpravou. Přidání sociálních pluginů je velice jednoduché – stáhne se modul nebo se přidá addthis, i kanonizace je řešena…jenom to chce chvilku hledat resp. stáhnout dodatečné moduly.

    A hlavně srovnávat plecený a neplacený e-shop se mi taky moc nelíbí, když to kluci dělají zadara a skoro každé 3 měsíce vyjde nějaký nový update.

  10. Poznámka – asi by bylo u takových článků vhodné psát verzi, na které jste to zkoušel. Nynější Presta 1.5.4 se dost liší od toho, co bylo před rokem.

  11. Tomáši, souhlasím. ale podmínky testu byly stejné pro oba systémy. Takže defaultní instalace. Mě srovnání placeného a neplaceného produktu dává smysl, protože ukazuje zda a pro koho se vyplatí připlatit.
    Romane, poslední verze, myslím 1.5.4.
    Honzo, nezkoušel jsem ho, možná v další vlně.

  12. No nebyly úplně stejné, protože u placené verze předpokládám, že nastavení bude lepší v základu, než u free. Proto si myslím, že se to moc srovnat nedá 🙂

  13. S Prestashopem několik let pracuji u mnoha klientů. Administrace není easy, ale lze zde odstranit téměř všechny nedostatky (nezapnuté po instalaci).

    Ve verzi 1.5 velmi oceňuji stránkování, filtrování, počet produktů na stránce za heshem (#) v URL.
    URL je „správně“ jak JavaScriptem, tak bez JS. např:
    http://www.jrdecor.cz/podlahy/#/page-8
    http://www.jrdecor.cz/podlahy/?&p=8
    V titulku se mění i číslo…
    Spousta věcí lze dodělat se schopným programátorem nebo najít jako modul (i free). Sociálních modulů je hromada. V ostatních systémech máte často smůlu.

  14. Pronajímatelný Shopgen/eshop-rychle na tom taky není nejlíp, co se týče SEO. Nejhorší je to v části publikování článků, ale už třeba samotná URL…
    Se Zencartem a hezkými URL jsem si kdysi taky užil 🙂

  15. Malá pracovní poptávka: Hledám dlouhodobou spolupráci /vývojáře Prestashopů pro mé klienty. Nutné reference a osobní schůzky v Praze. Vhodné pro jednotlivce i tým.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

CommentLuv badge