S Infinite Scroll si budete chtít sáhnout na dno

Infinite scroll nabízí elegantní a velmi účinnou techniku na proplouvání informačním oceánem bez nutnosti čekání, než se načte další stránka. Základním předpokladem je, že zatímco uživatel roluje, další obsah je automaticky načítán. Toto „trendy“ řešení vnímám jako nevyhnutelnou odezvu vzrůstající popularity sociálních sítí a nutkavou potřebu vstřebávat neustále rostoucí množství obsahu. Pro Twitter, Facebook, Pinterest a několik dalších stránek funguje výborně, mobilní zařízení se bez něj neobejdou, ale pro celý zbytek vesmíru to už taková hitparáda není.

The Neverending Scroll
The Neverending Scroll

Nebudu se zabývat dopadem na SEO. Spokojte se s tvrzením, že skloubit SEO a infinite scroll zpravidla jde, ale bývá to drbání pravou rukou za levým uchem. Jsem přesvědčená, že kámen úrazu tohoto interaktivního rolování tkví zejména v tom, v jakém stavu po sobě zanechává uživatele:

Otupělost. Když Etsy experimentovali v roce 2012 s nekonečným rolováním záhy zjistili, že to vedlo k poklesu prokliků položek o 10 %. Infinite scrolling vede k méně klikům. Jste ztraceni v datech a máte potíže s rozlišováním mezi pro vás relevantním a irelevantním obsahem. Není zajímavých informací, je už jen více dat – více rychleji.  Ztrácíte touhu na cokoli klikat. Scroll… load… scroll… load… scroll… load… game is NOT over. Už tušíte, proč se nemusí vyplatit staré dobré „tahle stránka je poslední“?

Dezorientace. Jste ponecháni bezmyšlenkovitému rolování. Nemáte kontrolu nad průchodem, ani představu o množství dostupného obsahu. Data nad vámi plně přebírají kontrolu. Pokud pokračujete na další stránku a vrátíte se zpět, jste buď hozeni na začátek rolování bez zapamatování dřívější pozice, nebo se ocitnete na původním místě bez původního obsahu. Opět upadáte do umělého spánku rolování.

Falešný optimismus. To mohou být rozčilující vertikální posuvníky hrající pingpong se spodní hranou prohlížeče nebo patičky na dosah vždy jen tak trochu. Do patičky se v rámci úklidu webové architektury dávají doplňkové a servisní informace nezbytné pro tápající uživatele. U nekonečného rolování se z dostupnosti patičky stává opravdová výzva. Na VotočVohoz tyto odkazy z patičky moudře rozkopírovali pod pravý navigační sloupec. Už je ale netrápí, že se de facto nikdo nedostane k odkazům na stáhnutí aplikací a zahraniční projekty. (Věděli jste, že VotočVohoz fungují v 6 dalších zemích?!)

Ztráta výjimečnosti. Chcete vidět jen výsek toho nejlepšího, místo toho je vám nabídnuta nekončící inspirace všeho a hned. Efektní a inovativní, ale zcela opomíjející potřebu být pánem situace.

Prohlubující se deprese. Skutečně uživatelé chtějí nekončící tok dat? Podle Google se 94 % uživatelů spokojí s prvním z deseti nabízených výsledků. Ještě jsem neslyšela „hlavně mě dostaňte pryč z první stránky SERPu“. Ale v rámci infinite scroll jste nuceni pokračovat v procházení obsahu, plýtvání časem a zvyšování míry prokrastinace.

Infinite pages (viz Andrevv.com), parallaxní efekt (viz Bagigia.com), hybridní řešení infinite scroll (viz Alza)… řada vábniček a lákadel. Ať to či ono, podle mě tkví ideální řešení infinite scroll v kombinaci naplnění potřeb uživatelů:

  1. Okamžitý přístup k exkluzivním datům
  2. Pocit, že mají vše pod kontrolou
  3. Nutnost existence patičky
  4. Standardně chovající se prostředí.

Nestavit WOW efekt nad samotnou prezentaci dat v co možná nejefektivnější cestě. Nezapomenout testovat (s tím vám může pomoci naše školení) a sledovat ty správné klíčové ukazatele, jako jsou míra prokliku interních odkazů, průměrná míra okamžitého opuštění a procento odchodů z listu.

Jaké příklady infinite scroll se vám líbí? K jakým způsobům předcházení vyjmenovaných neduhů se přikláníte?

Zdroje:

2883 shlédnutí (celkově) 11 shlédnutí (dnes)
Sdílením buduješ SEO!Share on Facebook25Tweet about this on TwitterShare on Google+3Share on LinkedIn10Buffer this page
Romana Velflová
Primárně se specializuji na webovou analytiku a interpretaci toho nepřehledného v přehledech. Coby webový analytik - marketér působím také v Medio Interactive. Tu a tam něco napíši na náš blog. Věřím v dobro Google Analytics a nutné dodržování bezpečnosti při práci s ním. Mými osobními ochrannými pomůckami je orientace v internetovém marketingu a hlubší vhled zejména do marketingu výkonnostního (PPC, srovnávače cen, mailing).

komentářů 5

  1. Díky za zajímavý článek!

    „jste nuceni pokračovat v procházení obsahu, plýtvání časem a zvyšování míry prokrastinace“

    Myslím, že servery typu 9gag z nekonečného scrollování výborně těží. Uživatelé přepnou do pasivního módu a pouze konzumují obsah.

    Zrovna na 9gagu mi přijde zajímavé, jak postupně přidávají další kategorie – Top, Trending, Fresh atp.

    Pokud uživatel dojede na konec v kategorii Top (předchozí příspěvky už viděl dříve), jednoduše překlikne do „Trending“ a může znova vesele scrollovat 🙂

  2. Důvod, proč ho zmiňuji je jednoduchý – jde o další zajímavý způsob prezentace obsahu ve spojení s rolováním stránky. A jak se to může projevovat ve vnímání stránky? Tak, že si řeknu „pomalé načítání, ale hezkýýýý!“ Nesnažím se zde vymezovat proti žádné technice. Poukazuji na to, že je chyba stavět do popředí techniku pro techniku, namísto uživatele.

  3. Infinite scrolling by se samozřejmě měl dávat jen tam, kde to dává smysl a vede to ke zlepšení použitelnosti. Tzn. sociální sítě a další portály, které potřebují uspokojit hlad svých návštěvníků po obsahu. 9GAG je výborný příklad, tam by naopak tlačítko „next“ vedlo k vyrušení z „tranzu“.

    Článek je dobrý souhrn technických výzev při implementaci infinite scrollingu, které se dají vyřešit, když člověk chce a má k tomu prostředky.

    Rozbité tlačítko Zpět při infinite scrollingu je nedbalost vývojářů řešitelná v JavaScriptu. Nedosažitelnost patičky je logická, ta zkrátka s infinite scrollingem kombinovat nejde a takový web by ji neměl obsahovat.

    Jak na indexovatelnost při infinite scrollingu popisuje Google (http://googlewebmastercentral.blogspot.cz/2014/02/infinite-scroll-search-friendly.html), je to velice snadné.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

CommentLuv badge