Guestpost: Střízlivý pohled na službu Linkmonitor.cz

I když  jsem byl k službě Linkmonitor vždy poměrně skeptický, dohodli jsme se s Františkem Szabó, zakladatelem služby, že se na něj opravdu poctivě podívám a sepíšu svůj subjektivní pohled na tuto službu. Předtím bych ale rád zveřejnil Františkův osobní pohled na jeho službu. Doufám, že vás zaujme stejně jako moje pozdější praktická recenze.

Pavel Ungr

Rád bych touto cestou nabídnul určitou sebereflexi nad službou, kterou intenzivně propaguji a aktivně provozuji.

Proč vůbec vznikla služba Linkmonitor? Asi vám to bude znít jako klišé, ale je to opravdu tak – pro vlastní potřebu. Nejdříve sloužila k evidenci webů, prodejů a výměn inzerce pro můj vlastní přehled. Zabýval jsem se jednu dobu intenzivně prodejem inzerce a na trhu žádný podobný nástroj nebyl. Postupem času jsem ale přesedl z pozice prodejce spíše do pozice inzerenta a začal se ohlížet po trhu, jak je možné jednoduše nakupovat inzerci. Možností bylo více:

  • Webtrh, Webdeal, Forum.lupa.cz, Werb, Webfair
  • Placla, Postsgenius.cz – nákup pr článků
  • Ranky, Backlinksgenius, mlink, webads.cz – automatické systémy
  • Přímé oslovování webů pro inzerci – z fulltextu
  • Vlastní databáze kontaktů

Myslím že automatizovaných řešení prodeje inzerce nemají budoucnost, stejně jako netématické sitewide odkazy. Proto jsem vyloučil komplet všechny automatické systémy. Další koho jsem vyloučil z mého dalšího hledání byl systém Postgenius.cz, který má slabou podporu a velké množství stížností ze strany bloggerů i inzerentů. Pro nákup inzerce jsem také nakonec vyřadil Forum.lupa.cz, Werb a Webfair, Webdeal pro špatné předchozí zkušenosti a nízký počet nabídek na poptávky. Vlastní databáze kontaktů je pro začínajícího inzerenta, nebo pouze příležitostného inzerenta nereálná možnost a využívají ji hlavně vetší SEO firmy. Myslím si ale, že takové databáze rychle zastarávají, nabídka reklamních ploch se velice často mění, provozovatelů webů tvoří nové weby a staré prodávají.

Inzerenti mají v podstatě 3 možnosti pro nákupu tematické inzerce:

  1. Webtrh

Na webtrhu je možné vytvořit poptávku zdarma a dostat obvykle velké množství různě kvalitních nabídek. Problém je ale jejich netematičnost. I když specifikujete poptávku, stejně vám v PM nebo emailové schránce přiletí obrovské množství nerelevantních inzertních ploch, které nepoptáváte a zabírá vám zbytečně čas tyto netematické nabídky filtrovat. Z vlastní zkušenosti také vím, že na poptávku vám plno větších prodejů inzerce ani nezareaguje, protože již webtrh nevyužívají jako místo k prodeji inzerce.

  1. Placla

Placla nabízí poměrně stabilní a příliš se neměnící strukturu partnerů se svými magazíny. Má určité mechanizmy jak zabránit možnosti vložení nekvalitních magazínů partnerem. U poptávky není možné specifikovat kategorii a tak vám na každou vaši poptávku zareagují v podstatě ty samé nabídky. Navíc se zde vyskytuje opravdu obrovské množství blogů tzv : made for placla. Neříkám, že zde nenarazíte na kvalitní blogy, ale práce s placlou je opět velice nepraktická díky nemožnosti specifikace tématu.

3. Přímé oslovování webů z fulltextu

Tato velice pracná metoda se osvědčuje asi nejvíce, na druhou stranu bere obrovské množství času. Je možné si práci částečně ulehčit například systémy jako Collabim (docela drahý placený nástroj), nicméně s velkým množství provozovatelů stránek se vůbec nedomluvíte, ve většině případů na ně není ani funkční a dostupný kontakt. Obvykle nákup takovéto inzerce ve spojení s časem stráveným na vyjednávání vyšel neuvěřitelně draho.

Podotýkám, že celou dobu se to bavíme pouze o nákupu inzerce. Možností jak dělat linkbuilding zdarma je obrovské množství a nejlepší je linkbaiting. Nicméně ve velkém množství případů je pro SEO nutné i určité množství kvalitní placené inzerce.

Situace na trhu

Situace na trhu není úplně ideální. Proto jsem se rozhodl rozšířit Linkmonitor o takový malý vylepšený webtrh, který umí poptávat, prodávat a vyměňovat všechny myslitelné druhy inzerce. Vše samozřejmě bez automatizace a hlavně na základě kritérií, které inzerenty zajímají – kategorie, případně PR, SR, nebo počet fanoušků. Říkal jsem si, že nebude se systémem problém prorazit, nastavil jsem velice přátelskou politiku a začal pracovat na vytvoření tohoto trhu.

Postupem času jsem ale začal nemile narážet. Systém byl do konce srpna v provozu naprosto zdarma. Čekal jsem mnohem větší aktivitu jak ze strany partnerů (kteří chtějí nabízet inzerci) tak ze strany inzerentů (pro poptávky). Systém jsme neustále vylepšovali, poptávky přibývali, některé obchody se realizovaly, ale pořád jsme nebyli schopni překročit určitou kritickou hodnotu poptávky a nabídky.

Od 1.9 jsme nakonec spustili placenou verzi, kterou aktuálně využívá přibližně 40 zákazníků z řad prodejců inzerce. Inzerenti mohou využívat systém naprosto zdarma a dokonce mohou zadávat poptávky do systému bez registrace.

Netvrdím že Linkmonitor je to nejlepší, co inzerent může v současné situaci využít. Dokonce ani netvrdím, že pokud inzerent zadá poptávku, tak bude vždy spokojen s nabídkami. Je také možné, že některé poptávky nebudeme schopni ani uspokojit a nabídnout žádné kvalitní relevantní nabídky. V systému je něco přes 2200 webů a v žádném případě nejsou všechny témata a kategorie pokryty. Nicméně myslím že tady pracuju na nástroji, který může inzerentům významně ulehčit hledání relevantních a zajímavých reklamních ploch od majitelů stránek, kteří mají zájem inzerci prodávat a je s nimi bezproblémová domluva.

Aktuálně je určitě největší slabinou Linkmonitor právě malé množství reklamních ploch v systému. Cílem je pokrýt větší paletu kategorií a různých typů inzerce a přehoupnou se přes 5000 registrovaných webů. Tyto weby budou mít samozřejmě různou kvalitu a cenové podmínky, ale o to nám jde pokrýt co nejširší škálu poptávek inzerentů.

5555 shlédnutí (celkově) 21 shlédnutí (dnes)
Sdílením buduješ SEO!Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Share on LinkedIn0Buffer this page

komentáře 4

  1. Služba bude určitě fajn, ale z pohledu uživatele, který vlastní malý web na kterém chce nabídnout reklamu, je 100 Kč měsíčně moc. Pokud by existoval tarif pro jednowebové jedince, dalo by se o tom uvažovat a myslím, že by pak nebyl problém pokrýt i témata, která zatím v nabídce nejsou.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

CommentLuv badge