Google od ledna 2017 penalizuje weby s obtěžujícími popupy

Google před časem začal penalizovat stránky s výzvou k instalaci mobilní aplikace, která zabírala velké množství stránky. Nyní jde ještě dál a jasně říká, že k metodám, které na webu otravují uživatele nebude vůbec vstřícný. Reakcí  na takové antiUX chování bude penalizace. Je to jasný signál od Google, který říká, že po #mobilefirst bude cílem i #uxfirst.

23. srpna se oficiálně vyjádřil k  tomu jako techniky se mu nelíbí a jaké mají výjimku. Poté co 85% webu ve vyhledávání splňuje definici mobile friendly (také odstranil značku mobile friendly z SERPu) se tedy zaměřuje na obtěžující popupy a podobné pateloviny:

Patelovina
Patelovina

Google primárně vadí něco, co nazývá intrusive interstitials. Jedná se o jakékoliv prvky, které vizuálně obtěžují a brání uživateli se jednoduše dostat k obsahu. U takových stránek v mobilním vyhledávání, Google deklaruje horší umisťování se ve výsledcích vyhledávání.

Jedná se o:

  • vyskakovací okna nebo lightboxy (známé jako popupy), které brání uživateli vidět obsah stránky,
  • obsah, který musíte odkliknout, abyste viděli obsah stránky,
  • unikátní obsah je až pod ohybem a první co vidíte bez scrolování je opět nějaký obtěžující obsah.

Všech těchto metod jsem si všiml zejména na některých affiliate webech, na neslavně známých webech informačního marketingu (kiršoviny) a poslední dobou i na blozích freelancerů. Google si ale dobře uvědomuje, že někdy tyto metody jsou nezbytné a definuje také seznam výjimek, kde mu to nevadí:

  • popupy reagující na nějakou legislativu – cookie lišta, potvrzení věku atp.,
  • přihlašovací dialogy a platební brány,
  • bannery a upoutávky zakrývající malou část stránky a neskrývající většinu obsahu,
  • exit popup okna,
  • nevadí to u tabletů (ne, dle Google tablet není mobilní zařízení a tato aktualizace se týká jen mobilních zařízení).

Stejně jako https, mobile ranking faktor i tento nový signál  – vejde v platnost 10. ledna 2017 a je tedy čas na přípravu) je pouze jeden z mnoha a je minoritní. Osobně to nevnímám jako penalizaci (i když zahraniční zdroje o tom tak hovoří), ale jako něco čím můžete získat cenné body navíc.

Tato změna u Google nejvíce ovlivní strategie e-mailingu a získávání e-mailových databází, pošlete tento článek vašim specialistům na e-mailing, ať můžete vaši strategii do ledna 2017 bezpečně upravit. Takovou strategií může být i Content upgrade, který doporučuje Jakub Čižmář. Jen bych rád zopakoval, že se podle všech informací jedná pouze o stránky dostupné z mobilního vyhledávání.

Tento nový signál může být pomocným hodnocením partnerských webů třeba v linkbuildingu.

 

17201 shlédnutí (celkově) 72 shlédnutí (dnes)
Sdílením buduješ SEO!Share on Facebook98Tweet about this on TwitterShare on Google+2Share on LinkedIn11Buffer this page
Pavel Ungr
Věnuji se SEO již 10 let od roku 2004. Z Et netery jsem nastoupil do Ataxa a následně do H1.cz. Od roku 2009 pracuji jako SEO konzultant. Vedu školení o SEO. Pravidelně publikuji zejména o internetovém marketingu a přednáším. Krom SEO se aktivně zajímám o UX, obsahový marketing, sociální sítě a jejich využití z pohledu inbound marketingu. Baví mě experimenty ve stylu práce Randyho Fishkina z Mozu a propaguji SEO jako tvorbu zajímavého a kvalitního obsahového webu.

komentářů 12

  1. Pavle, díky za hezké shrnutí. Také to vidím tak, že nepůjde o penalizaci, ale o lehce mínusové body v případě, že to nebude vyřešeno.
    Je otázka, jak se Google postaví k popupům vyskakujícím na stránce po určité době (XY sekundách). Ty by totiž čistě teoreticky neměl být schopen odhalit.

  2. Dakujem za informaciu. Mna by zaujimalo, ako bude vnimat lightbox vyskakujuci po urcitej dobe (napr po 5 sekundach stravenych na stranke), alebo akcii (scroll do viac ako 50% obsahu) a pod. Ci a ako to vobec moze/bude posudzovat. Alebo to bude len pre instant popupy?

  3. Zaujímavá vec, najskôr ma napadlo že aj celkom rozumný a dobrý krok, ale ked som sa nad tým viac zamyslel, tak v podstate bude to výrazne škodiť pre niekoho pri e-mail marketingu a pri získavaní fanúšikov na facebook u určitých typov stránok apod. Uvidíme či to nejako viac výrazne zahýbe serpom som celkom aj zvedavý.
    Peter napsal článek Ako vybrať last minute?My Profile

  4. Jak je myšleno u stránek dostupných z mobilního vyhledávání? Chápu to dobře, že pokud popup pro sběr e-mailu budu mít pouze na desktop verzi a na mobilní jej nezobrazím, tak bude vše v pořádku?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

CommentLuv badge