Definice: Co je SEO – optimalizace pro vyhledáče?

SEO
(c) Creative Commons Flickr

SEO je zkratka anglických slov Search Engine Optimization (pozor, ne optimalization), což se často otrocky a zavádějícím způsobem překládá jako optimalizace pro vyhledávače. Komplikace přichází už v tom momentu, kdy se ptáme, co je to search engine. Anglická Wikipedie nám správně napovídá, že se jedná o „software system that is designed to search for information on the World Wide Web„. Tedy jakýkoliv program, který umí hledat na internetu. Takže to neplatí pouze na vyhledávače typu Seznam.cz nebo Google (Bing, Yandex, Baidu, Naver), ale i pro YouTube, Facebook, Twitter nebo české katalogy Firmy.cz a Najisto.cz a mnohé další.

Tím se nám otevírá cesta k anglické definici na anglické Wikipedii:

Search engine optimization (SEO) is the process of affecting the visibility of a website or a web page in a search engine’s „natural“ or un-paid („organic“) search results. In general, the earlier (or higher ranked on the search results page), and more frequently a site appears in the search results list, the more visitors it will receive from the search engine’s users. SEO may target different kinds of search, including image search, local search, video search, academic search, news search and industry-specific vertical search engines.

Můj neumělý překlad:

SEO je proces ovlivňování viditelnosti webu nebo stránky v neplacené části výsledků internetového vyhledávače. Obecně řečeno, čím výše a čím častěji se web objevuje ve výsledcích vyhledávače, tím více návštěvníků web může z internetového vyhledávače získat. SEO může cílit na různé typy hledání včetně obrázků, lokálního hledání, videí, akademických informací, novinek nebo užšího hledání v specifických oborech.

Velmi přesně to odpovídá definici Marka Prokopa z roku 2009, který SEO vysvětluje a definuje jako „optimalizaci nalezitelnosti na internetu„. Což je termín, ke kterému se mnoho SEO odborníků včetně mne přiklání. Jak zavádějící je v porovnání s tímto současná definice na české Wikipedii:

Search Engine Optimization (zkratka SEOoptimalizace pro vyhledávače) je metodika vytváření a upravování webových stránek takovým způsobem, aby jejich forma a obsah byly vhodné pro automatizované zpracování v internetových vyhledávačích. Cílem pak je získat ve výsledku hledání ve vyhledávačích, které odpovídá obsahu, pro danou webovou stránku vyšší pozici a tím četnější a zároveň cílené návštěvníky.

I pokud se odkloním od širší Markovy definice a konzervativně budu trvat na search engines (internetových vyhledávačích), tak SEO je soubor metod, které vám pomohou zlepšit viditelnost v internetových vyhledávačích (a je jedno, které vyhledávače to jsou). Za pomocí těchto metod se váš web nebo stránka začne zobrazovat ve výsledcích lépe (vizuálně to může být výše) a častěji.

SEO optimalizace je nesmysl

SEO optimalizace
SEO optimalizace je nesmysl.

Neříkejte SEO optimalizace. Je to stejný nesmysl jako CD disk. SEO což je opravdu zkratka Search Engine Optimization jehož nešikovný překlad optimalizace pro vyhledávače v češtině nesnese formulaci “optimalizace pro vyhledávače optimalizace”. Buď SEO nebo optimalizace pro vyhledávače, kombinace obojího vypadá podivně a je často signálem amaterství. Termín SEO optimalizátoři v sobě nese již negativní konotaci.

SEO je tedy aplikovatelné nejen na vyhledávače typu Google a Seznam, ale i na další, jejichž příklady zde pro názornost uvádím:

  • Klábosení.cz
  • Google+
  • Firmy.cz
  • Twitter
  • Najisto.cz
  • Facebook
  • Search Engine Land
  • Vkontakte
  • Můj blog BloxxterNet
  • … a mnohé další

Daší definice SEO

SEO is the practice of improving and promoting a web site in order to increase the number of visitors the site receives from search engines. There are many aspects to SEO, from the words on your page to the way other sites link to you on the web. Sometimes SEO is simply a matter of making sure your site is structured in a way that search engines understand. Search Engine Optimization isn’t just about „engines.“ It’s about making your site better for people too.

The Beginners guide to SEO, Moz.com

SEO = optimalizace nalezitelnosti na internetu. Tedy soubor metodik a strategií, které v rukou zkušeného konzultanta dokáží vytvořit efektivní kombinaci postupů, vedoucí k získání návštěvnosti z míst, kde jej jeho cílová skupina vyhledává a nabídnutí adekvátní odpověď na jejich dotazy.

Filip Podstavec, specialista na linkbuilding

Optimizing digital content for better performance in search. If it can be searched on, it can be optimized.

Lee Oden, CEO TopRank

SEO je soubor opakovaných procesů, jejichž cílem je maximalizovat šance na nalezení a navštívení cílové stránky či aplikace z vyhledávání a odkazujících zdrojů uživateli, pro něž lze předpokládat, že je stránka či aplikace relevantní.

Zdeněk Dvořák, linkbuilder – Linki.cz

SEO = přesvědčit vyhledávač svým webem a jeho oblibou o tom, že mám nejlepší možnou odpověď na otázky hledajících uživatelů. Za to si přeji hodně relevantních návštěv, za které nemusím přímo platit. Ze SERPu, z odkazů i z lepší známosti mé značky.

Lukáš Pítra, SEO konzultant

 Cíle SEO

SEO je nástroj online marketingu, a proto nemá jendoznačně definovaný cíl. Jako nástroj ho můžete použít mnoha různými způsoby. Opět pár příkladů:

  • Přivádění návštěvnosti
  • Snížení míry odchodu ze stránek
  • Snížení nákladů na zákaznickou podporu
  • Zlepšení viditelnosti značky na internetu
  • SERM (Search Engine Reputation Management – Online Reputation Management)
  • Zvýšení konverzního poměru
  • Zvýšení zisku
  • … a mnohé další

Metody SEO

SEO metodou je každá metoda, která nám pomáhá zlepšovat viditelnost ve vyhledávačích a napomáhá cíli, který jsme si pro náš nástroj – SEO – vybrali. Pokud bych se chtěl omezovat pouze na vyhledávače typu Seznam a Google, mohou to být napříklady tyto metriky (údaje vychází z mých zkušenosti a práce pro mé klienty s ohledem na korelace ve studii Search Engine Ranking Factors). Pochopitelně se jedná o zjednodušené znázornění těch nejdůležitějších faktorů ze stovek existujících.

Metriky hodnocení SEO
Metriky hodnocení SEO

Mezi SEO metody patří tedy vše, co může vylepšit hodnocení podle kterých vyhledávače hodnotí weby. Zároveň, ale to nesmí být PraSEO, tedy podvodné SEO techniky tzv. SEO pro SEO. Vždy držte těchto tří doporučení:

  • Nedělejte nic, co byste na vašem webu neudělali, kdyby neexistovaly internetové vyhledávače.
  • Nedělejte nic, u čeho by vám vadilo, že to ví vaše konkurence.
  • Nezapomínejte na to, že dobré výsledky v SEO si musíte zasloužit. Pokud bychom to převedli pouze na pozice ve vyhledávačích, ptejte se sami sebe: „Opravdu si zasloužíme, aby byl náš web na toto klíčové slovo na předních pozicích? Jsme lepší než konkurence?

Zajímavé SEO metody

 Online marketing, inbound marketing a SEO

Pokud jste dočetli až sem, asi tušíte, že terminologie v online marketingu je tředy poněkud nejednoznačná. Jaký je tedy vztah mezi SEO, online marketingem a inbound marketingem?

  • Online marketing zahrnuje všechny kanály online propagace.
  • Inbound marketing všechny metody propagace neplacené za proklik (i když i v tom jsou experti nejednoznační) – základem je najít relevantní publikum, zaujmout, konvertovat a následně analyzovat.
  • SEO je nejmenší podmnožinou, a ačkoliv se zaměřuje pouze na internetové vyhledávače, jeho přesah je téměř tak velký jako u inbound marketingu, protože hodnocení webu ovlivňuje velké množství, zejména off-page, faktorů.
Vztah mezi online, inbound marketingem a SEO
Vztah mezi online, inbound marketingem a SEO

Možná se teď správně ptáte, jestli je SEO vlastně SEO a co by měli dělat SEO konzultanti. Trošku to už nakousl Marek Prokop, ale já to zkusím dopovědět ještě o trochu víc. Přijde mi, že poslední dobou dělám víc online marketing než SEO. Proto mám u sebe na webu napsané, že jsem konzultant online marketingu se specializací na SEO. Zjišťuji, že narážím na UX problémy, špatně vedený profil na Facebooku nebo špatně otagovanou PPC kampaň. Pokud na to narazím, jdeme to s klientem řešit. Pokud to je v mé kvalifikaci, poradím sám, jinak doporučuji ověřené kolegy z branže. Martina Matějku, Lukáše Pítru, Martina Kolčabu a Marka Prokopa na SEO. Honzu Kvasničku nebo H1.cz na UX. Větrovku, Inborn nebo PPC Guru na PPC a Adama Zbiejczuka a Davida Lörincze na sociální sítě. Martina Valentu, iParťák a Vojtu Kotouše na grafiku. NetDevelo a Tomáše Ševčíka na weby.

Ano, jak je vidět, zkušený SEO konzultant přesahuje SEO tak, jak je běžně vnímáno. SEO má a musí mít velký přesah, proto role SEO konzultanta musí být od technických znalostí tvorby webu a správy serveru, přes nastavení struktury a analýzy dat, až pro kreativní obsahové strategie. A to vše musí umět vidět v širším kontextu s přesahem do UX, SEO, PPC, analytiky nebo sociálních sítích.

Což hezky ukazuje, kam všude SEO roztahuje svá mocná chapadla, a taky to, že rozhodně neumírá.

Zdroj k tématu: 3 věty, které vám měli říct o SEO jako první.

6854 shlédnutí (celkově) 13 shlédnutí (dnes)
Sdílením buduješ SEO!Share on Facebook47Tweet about this on TwitterShare on Google+23Share on LinkedIn56Buffer this page
Pavel Ungr
Věnuji se SEO již 10 let od roku 2004. Z Et netery jsem nastoupil do Ataxa a následně do H1.cz. Od roku 2009 pracuji jako SEO konzultant. Vedu školení o SEO. Pravidelně publikuji zejména o internetovém marketingu a přednáším. Krom SEO se aktivně zajímám o UX, obsahový marketing, sociální sítě a jejich využití z pohledu inbound marketingu. Baví mě experimenty ve stylu práce Randyho Fishkina z Mozu a propaguji SEO jako tvorbu zajímavého a kvalitního obsahového webu.

komentářů 27

  1. Pavle, moc se mi líbí takové články a snaha vysvětlit poměrně obtížnou a nejednoznačnou povahu SEO. V jedné pasáži jsem ale narazil na častý protiargument klientů u kterého by mě zajímal tvůj názor. Píšeš, že:ptejte se sami sebe: „Opravdu si zasloužíme, aby byl náš web na toto klíčové slovo na předních pozicích? Jsme lepší než konkurence?„

    Občas se mi stává, že klient velmi dobře ví, že není lepší než konkurence, dokáže to i přiznat a právě proto si chce najmout SEO konzultanta. Tzn. vnímá jeho přidanou hodnotu jako člověka „co to všechno ve vyhledávačích zařídí“.

    Šel bys do takové spolupráce?
    Martin Vinš napsal článek Rozhor s Jakubem Maškem o volných nohách, klientech a inspiraciMy Profile

  2. Karle, díky za komentář.
    1. Vhodným zacílení na cílovou skupinu, tvornou persón i vhodnou optimalizací pomocí klíčových slov. Jinými slovy, když dobře zaměříme SEO na správné lidi bounce rate se může snížit. Samozřejmě to neplatí všude a vždycky, viz např. http://blog.h1.cz/aktualne/2-nejcastejsi-myty-o-bounce-rate/
    2. Moc nechápu dotaz, můžeš ho nějak upřesnit?
    Pavel Ungr napsal článek Google umožňuje přes Scraper report nahlásit váš ukradený obsahMy Profile

  3. „Inbound marketing všechny metody propagace neplacené za proklik…“
    Takže display placený za imprese je inbound? 😉

  4. Martin Vinš: Pokud klient v ničem nevyniká pak by před řešením výkonových nástrojů měl řešit primárně svůj byznys a jak říká Pavel, něco najít či vytvořit.

    Je totiž úplně jedno kolik peněz se do SEO (PPC, bannerů, … ) nasype – pokud projekt zapadá v davu a nemá co nabídnout, bude z toho v dlouhém období pořád jen černá díra na peníze.

    Dobrý SEO konzultant do toho dřív ani nepůjde protože ví, že jinak bude spolupráce nutně dřív nebo později končit rozladěním, neúspěchem a hledáním viníka tam, kde není.
    Lukáš Pítra napsal článek O site-wide patičkách v SEOMy Profile

  5. Mě se zdá, že by podle vás měla být práce konzultanta jenom na výběrových projektech, které se „snadno“ propagují. Podle mě by měl marketér umět prodat i věci, které nejsou sami dobré a kvalitní, právě proto ten marketing potřebují.
    Radek napsal článek SMS půjčka na složenkuMy Profile

  6. Radku, mohu se zeptat, proč by někdo měl propagovat nekvalitní produkty? Asi máme každý svůj morální kredit nastavený jinak. Já prostě některé věci nedělat, protože je to v přímém rozporu s mým svědomím.
    Karle, to záleží na konkrétním projektu. Záleží jaké jsou podmínky a jak se domluvíme. Obecně – já nedělám výkonový marketing, protože na něj nevěřím. Takže prodávám své zkušenosti a čas zkušeného odborníka. Do odměňování za konverzi bych nešel, protože nevím jak ji objektivně změřit. Last click atribuce není cesta.
    Pavel Ungr napsal článek Definice: Co je SEO?My Profile

  7. Karle, jo – tomu rozumím. Co mědává smysl se stát součástí nějakého projektu, kde bych mohl mluvit jak do obchodních, UX, PR a jiných rozhodnutí, takže bych měl pod kontrolovu víc věcí. Pokud je to nastavená na SEI – i s těmi přesahy – tak mě klient často řekne, že to nestihl, nebo že to neudělá a pak je odměňování za výkon prostě na houby.
    Pavel Ungr napsal článek Definice: Co je SEO?My Profile

  8. Radku, marketing pochází od slovíčka market a v tradičním (třeba Kottlerovském) pojetí zahrnuje krom propagace (což asi myslíte vy) mimo jiné také produkt a cenu.

    A úspěšní markeťáci, třeba Ogilvy, by vám řekli, že dobrý marketing stojí a padá na dobrém produktu.

    Marketing je mimo jiné o tom dobrý produkt najít a vytvořit, ne o tom vecpat lidem ten špatný pozlacený a převlečený za něco, co není.
    Lukáš Pítra napsal článek O site-wide patičkách v SEOMy Profile

  9. Chybí ti v článku ta nejlepší defenice (tedy podle mě):

    SEO je soubor metod, které maximalizují pravděpodobnost, že uživatel najde informaci, kterou vy nabízíte a on hledá. Marek Prokop

  10. Dobré shrnutí, hezky se Vám to , Pavle, vyvíjí. Myslím, že by mělo být zdůrazněno, že cílem je stejně tak jako tak vybudovat kvalitní brand. Aby stále více „hledačů“ hledalo nejprve na vaší stránce a teprve poté používali vyhledávače. Řekl bych, že všechny strategie, které posilují tohle, by měly být upřednostněny a právě facebook v nich má roli nezastupitelnou a silnější než jiné popsané prvky. Samozřejmě klasická 4P jsou stejně základ, bez produktu to nejde a i to,zda máte nebo nemáte produkt,vám sociální komunikace odhalí velmi rychle.

  11. Dobrý den,

    zajímalo by mě, zda jsou české firmy, které nabízejí SEO služby za 2000-5000,-Kč solidní. Nedávno jsem četla, že je lepší si sám vybudovat kvalitní zpětné odkazy nebo si je popřípadě individuálně zakoupit.

    Co je na tom pravdy?? Kamarádka si před půl rokem pro svůj e-shop zakoupila SEO balíček od nejmenované české firmy za 4,999,-Kč a místo toho, aby byla vidět, její pozice na Google dramaticky padá.

  12. Kamilo,
    cena a kvalita mohou a nemusí souviset. Špatně je první určit cenu a pak se ptát, co je to vlastně za obor, firmu, co mám propagovat. Každopádně v JEDNORÁZOVÉ ceně 2-5 tis. Kč se daná firma nemůže ani pořádně zamyslet, co je potřeba dělat.

    Když jsem vedl marketing v ebráně, tak za měsíční paušál 5000 měl klient perfektně nastavené SEO na webu a rozumný fungující (a nepoškozující! podotýkám v době google zoo) linkbuilding. A když náhodou nebyl slíbený výsledek, měl slevu.

    Závěr? Jestli se firma primárně ohání seo-servisem, nabízí za tu cenu katalogy apod. – pryč od ní. Jinak se ptejte jejich klientů na obchodní výsledky a přivedenou návštěvnost. A fakt ne na pozice 🙂
    Karel Borovička napsal článek Špatná poptávka neexistuje. Je to jen volání o pomoc.My Profile

  13. Tak je to pěkné, srozumitelné. Přidám to na svůj seniorweb na webnode pro Univerzitu 3. věku z počítačového oboru. Sama mám jen češtinářskou poznámku: optimalizace SEO je stejně zdařilé vyjádření jako „odborná expertisa“ (expertisa=odborný posudek) nebo „cena vstupného“ (vstupné=cena vstupenky). Pak jsou ještě jiné jazykové krásy jako je výraz „nejoptimálnější“ nebo „nejideálnější“. Někomu nestačí, že je něco nejlepší, musí to být nejnejlepší…

  14. Docela zajímavej článek. Jen nevím, co se ti nelíbí na té definici z české Wiki 🙂

    zboží.cz a heureka jsou přece také „internetové vyhledávače“ – zbožové internetové vyhledávače. – jsou na internetu.

    Nikde neni napsané, že je to „optimalizace pro fulltextové vyhledávače“ 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

CommentLuv badge