Co nás čeká v roce 2014 v SEO a online marketingu?

Novinky pro rok 2014 v SEO
Creative Commons License Thomas Leuthard via Compfight

Rok 2013 byl rokem 2. verze Penguina, Hummingbirda a drtivým nárůstem (not provided). Zažili jsme první konferenci o SEO a nejlepší online marketingovou konferenci u nás vůbec. Provedl jsem dva experimenty – ovlivnění indexace sociálnímí sítěmi a ovlivnění indexace návštěvami z Google Chrome. Otestoval jsem Shoptet a Prestashop z pohledu on-page faktorů a Google spustil Keyword Planner. Odešel jsem z agentury a začal pracovat pouze pro své klienty jako nezávislý specialista na online marketing. Takový byl rok 2013. Co nás ale může čekat v roce 2014?

Jaké změny a trendy v online marketingu odhaduji pro rok 2014?

Obsahový marketing

Ještě více poroste význam obsahovéhého marketingu a autoritativnosti obsahu. Seoptimalizátoři a lidé, co chtějí na online marketingu maximálně ušetřit, se to budou snažit stále obcházet. Proto se bude Google uchylovat k dalším represivním krokům. Poroste význam kvalitního copywritingu a poptávky po copywriterech, ale ne jen ve významu psaní textu, ale obecně strategické práce s obsahem. Konečně se začnou více dělat obsahové analýzy a více práce budou mít obsahoví stratégové. Mnohem více se začne realizovat inbound marketing. Nebudou mít více práce nejen copywriteři, ale i grafici, kteří umí na základě dat vyrábět líbivé infografiky nebo vizualizace. Bude velká poptávka po datové žurnalistice.

Linkbuilding a konzultanti

Běžný linkbuilding webtržnického typu bude mrtvý. Pokud bude linkbuilding realizován, tak pomocí partnerství a navazování vztahů. Nebude možné reralizovat osamocené SEO, linkbuildingové, obsahové nebo strategie pro sociální sítě. Mnohem více přijdou ke slovu zkušení konzultanti, kteří se na to dokážou podívat šířeji a skloubit všechny placené i neplacené kanály online marketingu.

Vyhledávání

Seznam nespustí svůj maticový design v České republice. Google bude pokračovat ve vylepšování hledání a organické hledání bude mít čím dál tím více knowledge graphu a placených výsledků a v statistikách bude mít stále méně organických dat. Mnohem více lidí v ČR se bude věnovat Yandexu.

Agentury a freelanceři

Agentury budou mnohem více spolupracovat s externisty a dojde k většímu rozvoji in-house týmů. Agenturní práce přejde do zcela jiné formy pomoci klientům, přestanou se nakupovat odkazy a psát liché články. Agentury jako je Acomware nebo Effectix budou muset výrazně změnit portfolio služeb. Dojde k ústupu výkonově placených osamocených kanálů neplacených za proklik jako je SEO, sociální sítě a linkbuilding. Některé agentury a klienti se přestanou bát freelancerů a naopak si z nich budou sestavovat své dream týmy.

Personalizace a testování

Podnikatelé a firmy se budou mnohem více věnovat samovzdělávání. Kvalitní konference, školení a obecně edukace klientů budou mít čím dál větší význam. Bude pokračovat trend vstřícné a proaktivní komunikace se zákazníkem. Mnohem větší roli budou mít data a personalizace, ať už se bavíme o remarketingu, personalizaci webů nebo newsletterů. Analytika bude zásadní. Weby se budou více testovat a použitelnost a konverzní cesty bude řešit skoro každý. To, že každý z nás má jiné výsledky Google, jiný News Feed ve Facebooku, bude běžné i u komerčních webů – zejména e-shopů.

Knowledge a Open graph

Díky nárůstu kvalitního obsahu se bude i v placených kampaních mnohem víc cílit kromě klasických komerčních frází i na informačně zajímavý obsah – laterální long-tailové fráze. SEO strategie opustí cílení na dotazy, které Google zobrazí v Knowledge Graphu. Mnohem více se začne řešit optimalizace profilů sociálních sítí, a to zejména pro Open Graph Facebooku. Mikroformáty se dostanou do běžného standardu tvorby webů.

Mobilní segment

Reklamy i uživatelé se budou více přesouvat do mobilního segmentu a veliký boom zažije mobilní marketing. Resposnivní a mobilní weby musí být v nabídce každého webového vývojáře. Bude poptávka po firmách tvořící mobilní aplikace. Mobilní PPC reklamy porostou a weby budou nastavené tak, aby šlo objednat z jakéhokoliv  mobilního zařízení.


Tohle jsou podle mne trendy, kterých by bylo dobré se držet. Jako vždycky platí, že „to záleží“ na typu webu, oboru a konkrétní situaci. Berte toto tedy spíše jako možnou inspiraci pro váš online marketing pro rok 2014. Pokud bychom to shrnuli do několika bodů:

  • Mobilní weby a mobilní online marketing
  • Personalizace
  • Důsledná analytika a „data-based“ online marketing
  • Obsahový marketing – správný a kvalitní obsah pro správné lidi
  • Změna pohledu na realizaci online marketingu u firem, agnetur, klientů i freelancerů

Určitě se na to dá říct spoustu věcí jako – to nejde, je to moc náročné, je to drahé, to mi nikdo nezaplatí a to se mi určitě nevrátí. Zeptám se vás ale, opravdu si pak zasloužíte své zákazníky? Zasloužíte si být na předních pozicích vyhledávačů?

Hodně štěstí v online marketingu v roce 2014 a když si nebudete vědět rady, rád vám pomůžu.

3640 shlédnutí (celkově) 8 shlédnutí (dnes)
Sdílením buduješ SEO!Share on Facebook35Tweet about this on TwitterShare on Google+14Share on LinkedIn2Buffer this page
Pavel Ungr
Věnuji se SEO již 10 let od roku 2004. Z Et netery jsem nastoupil do Ataxa a následně do H1.cz. Od roku 2009 pracuji jako SEO konzultant. Vedu školení o SEO. Pravidelně publikuji zejména o internetovém marketingu a přednáším. Krom SEO se aktivně zajímám o UX, obsahový marketing, sociální sítě a jejich využití z pohledu inbound marketingu. Baví mě experimenty ve stylu práce Randyho Fishkina z Mozu a propaguji SEO jako tvorbu zajímavého a kvalitního obsahového webu.

komentářů 33

  1. Co dělá Acomware špatně? Vzhledem k tomu, že tam dělal SEO tvůj kolega Martin Matějka? Effectix má nějakou tu odkazovou lištu, ne?

  2. Dobré zhrnutie Pavle. A je dobré, že si to začínajú uvedomovať i niektorí klienti. Väčšinu firiem však čaká ešte dlhá cesta, kým opustia zabehané koľaje a budú ochotné zmeniť svoj pohľad na online marketing. Vyvolať túto zmenu je súčasť našej práce. I preto sú takéto články dôležité.

  3. Obecně u agentur, se kterými jsem se pracovně setkal, mi přijde, že zpracovávají klientem objedané služby, ale nedokaží (nechtějí?) se na problém podívat ze široka a poradit nějaké komplexnější řešení.

  4. Pevně věřím, že Seznam tu vyhledávací hrůzu opravdu na desktopu nespustí. Bude zajímavé sledovat, co provedou zvýšené náklady na obsahový marketing.

  5. O mobilním marketingu se jako o trendu mluví snad co pamatuju. Teď už jen počkat, až doroste do takového rozmachu, jako zažil v posledních dvou letech obsahový marketing.

    Za mě ještě malé doplnění (nebo spíš rozvinutí). Budování obsahu se věnuje čím dál víc klientů, takže se k tomuto trendu přidá ještě další – růst testování obsahu a jeho vylepšování (zajímavé, jak málo se na toto téma odborné blogy zaměřují).

    Jo a freelancerům samozřejmě věštím tu nejlepší budoucnost, když už mezi ně patřím :).

  6. vlastním dva základné weby a niekoľko podporných webov, po roku platenej prezentácie v adwords mesačne cca 1500-2000€ i napriek môjmu presvedčeniu že český web http://www.krby-tuma.cz je dobrý sme na Google.cz na 20 pozícii , napriek tomu že ten istý slovenský web http://www.krby-tuma.sk je dlhodobo na prvej pozícii v Google.sk.
    Vážim si Vašu prácu i názory, hľadám profesionálny názor ktorým smerom sa uberať, s cieľom vylepšenia pozície na Google.cz i seznam .cz pre náš český web , vďaka za Váš čas i každú dobrú radu, za ktorú som pochopiteľne ochotný zaplatiť,
    s pozdravom Miroslav

  7. Jsem toho názoru, že Yandex u nás nezažije nějaký obrovský boom. Jsme národ lenochů, takže seznam bude mít stále svojí pozici na trhu. Můžeme být rádi, že jsme jedna ze zemí, která má vlastní lokální vyhledávač, který může konkurovat Googlu.

  8. pěkně sepsáno, trochu se obávám, aby seznam a google nedopadnul jako zoznam.sk co se týče výsledků vyhledledávání, první stránky placená reklama a pak teprve někde na páté stránce teprve neplacené výsledky. Taky dneska zoznam.sk upadá…

  9. Ahoj, celkem nesouhlasím s boomem mobilního marketingu v nějakém větším měřítku, jak píšeš Pavle. Možná u těch velkých hráčů, tam asi ano. Ale u těch „středních“ e-shopů a webů, které v GA měří sice rostoucí provoz z mobilních zařízení na svých projektech ale málo konverzí, to bude stále dost opomíjená oblast do které se jim nebude chtít tolik investovat a budou se i nadále spoléhat na již vyzkoušené kanály. Já si myslím, že tohle bude chtít ještě nějaký čas.

  10. Ahoj Pavle,

    moc hezky napsáno, ale bohužel si troufnu tvrdit, že jsi to napsal pro horizont minimálně dvou až tří let… Když vidím rychlost, jak někteří naši klienti pracují (jsme agentura o cca deseti lidech), tak většině webů v ČR to potrvá ještě roky. Větší hráči snad ano, ale menší na to nemají chuť, čas, ani peníze (dokud nepochopí, že to jinak nejde)… Tedy alespoň má zkušenost!

    Dobře jsi napsal, že to nelze generalizovat.. Jsou obory/weby, hlavně ty méně konkurenční, kde pořádná struktura webu, dobře udělané onpage faktory a nějaký ten text a odkaz bude stačit… Více konkurenční prostředí už musí počítat s mixem, to každopádně.

    V ideálním případě to tak bude, ale z vlastní zkušenosti vím, že realita bude jiná a potrvá to mnohem déle. Nicméně směr jsi určitě vystihl…

  11. Veľmi pekný a predovšetkým kvalitne napísaný článok, ale asi by som trochu zmenil nadpis na „Co nás čeká v BUDOUCNU v SEO a online marketingu“. Nemyslím si, že sa rokom 2014 online marketing takto radikálne zmení a bohužiaľ sa stále budú objavovať noví webtržníckí „linkbuilderi“, klienti budú chcieť svoj web optimalizovať na 2-3 kľúčové slová, obsahové stratégie 99% firiem nebudú vobec zaujímať a konverzné cesty určite každý riešiť nebude. Takto to vidím ja. Bodaj by sa to zmenilo za rok podľa Vás, to by sa nám žilo 🙂

  12. Ten kachličkový design seznamu vypadá sice na první pohled strašně ale možná se to běžnému uživateli zalíbí a ostatní si budou muset zvvyknout

  13. Ahoj Pavle, přeji ti/nám, aby se tvá přání splnila. Přeji to proto, protože by to byl (další) kvalitativní posun od dnešní tragédie nákupu zpětných odkazů a psaní nonsence článků směrem k zaměření na skutečného zákazníka. Tedy SEO, potažmo online marketing by se více přibližoval ke kvalitě, kterou lze najít u klasického/offline marketingu. Tím myslím vzdělávací akce pro zákazníky (semináře, veletrhy) tištěné brožury (s vysvětlením pojmů a proč je firma v daném oboru nejlepší), vyškolení obchodníci, kteří vymýšlí klientům řešení na míru. Tedy obdoba přístupů, které jsou na našem internetu ještě spíše výjimkou. Nicméně je evidentní, že každý další rok se marketing na internetu rozvíjí/kultivuje (už alespoň nefrčí MFA weby, nejsou „partnerské stránky s odkazy“, po trhu nelítá tolik zběsilých obchodníků Seznamu/Centra/Internet Tradingu a již i malé firmy tuší co je PPC reklama, atd.)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

CommentLuv badge