Co Pepa Řezníček a jeho SEO škola Včeliště nedělá dobře

I don't need shades to look cool
(c) Andrea

Pepa Řezníček z Včeliště nabízí jako ukázku své práce SEO audit (mimo jiné název nejmenšího SEO produktu Ataxa). Jde s kůží na trh a já se rád podíval na kůži člověka, který tvrdí, že jeho školení jsou lepší než SEO školení Marka Prokopa. To je pro mne rozhodně výzva, zejména od někoho, kdo na školení Marka nebyl. A já mám výzvy rád. Takže Pepo, tady máte seznam toho, co jste podle mne měl udělat lépe.


Duplicity a přesměrování

Pepa kontroluje přesměrování z varianty bez www na www variantu. Správně. Vůbec však neřeší, jak je realizována. JavaScriptem? Meta tagem? Kódem 303, 302 nebo 301? Samozřejmě správná metoda je přesměrování 301 a můžete si jej ověřit například pomocí skvělého rozšíření pro Firefox HttpFox. Dále je třeba klientovi sdělit, že duplicity varianty s a bez www nejsou problém z pohledu vyhledávačů (ti si s ní dokáží poradit), ale z pohledu tříštění síly odkazů na obě varianty. My přeci chceme, aby se síla odkazů sčítala na jedné neduplicitní URL.

Logika titulku

Pepa navrhuje vylepšit titulek na „Rozvoz květin do 90 minut zdarma“. Tato formulace, jakkoliv má své přínosy, může být matoucí. Lze ji totiž vykládat i tak, že květiny, které rozvezeme do 90 minut budou zdarma. Což předpokládám není business plán zmíněného obchodu.:-) Takže pozor na matoucí formulace, jsou důležitější, než super SEO.

Hledanost na Seznamu

Pepa našel, že se v ten den fráze „kulatá svatební kytice“ hledala 9x. Pak to číslo pouze znásobil počtem dní v měsíci a myslí si, že tam získává měsíční hledanost (!). Omyl, vážení čtenáři, nejen, že zmiňovanou hledanost nemá fráze „kulatá svatební kytice“, ale je to fráze „kulatá kytice svatební“ a v den, kdy jsem ji hledal já, už měla v přesné shodě pouze 6 hledání. Šlaka! Jak to? Je to jednoduché, hledanost fluktuuje a každý den je jiná, stejně tak je jiná dle sezónního vlivu a rozhodně by bylo chybou tvrdit, že pravidelná měsíční hledanost je 270 měsíčně či 9 denně. Naopak, dle nástroje pro návrh klíčových slov Sklik ukazuje neměřitelnou průměrnou měsíční hledanost:

Sklik Hledanost

Neměl by tohle školitel včelího SEO vědět?

 Grammar Nazi

Již nepodstatnou drobností jsou formulační nepřesnosti, kdy Pepa používá termíny jako interpunkční znaky nebo kdy tvrdí, že meta description má být pouze na podstránkách. Ačkoliv je to nesmysl, je to je spíše nepodstatný problém, který ukazuje pouze Pepovu prezentační nezkušenost, než na neznalost tématu.

Na těchto několika pár případech jsem poměrně jasně ukázal, že Pepa rozhodně není takový kanón, jak se snaží odborné i laické veřejnosti tvrdit. I ve dvacetiminutovém SEO auditu zdarma se mi podařilo najít za krátkou chvíli několik věcných chyb (nechci se raději ptát kolik chyb se pak dá najít v komplexní analýze nebo kontinuálním SEO), které ukazují, že u Pepy nemůžeme hledat zkušenost, kterou bychom čekali od člověka, jehož školení je přeci lepší než školení Marka Prokopa (a to nejsem zdaleka první). Je to pak otázka, zda-li člověk vlastnící „SEO školu“, je tou správnou osobou, od které by se dalo SEO učit.

Mě to tedy rozhodně nepřesvědčilo.

2659 shlédnutí (celkově) 9 shlédnutí (dnes)
Sdílením buduješ SEO!Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+9Share on LinkedIn0Buffer this page
Pavel Ungr
Věnuji se SEO již 10 let od roku 2004. Z Et netery jsem nastoupil do Ataxa a následně do H1.cz. Od roku 2009 pracuji jako SEO konzultant. Vedu školení o SEO. Pravidelně publikuji zejména o internetovém marketingu a přednáším. Krom SEO se aktivně zajímám o UX, obsahový marketing, sociální sítě a jejich využití z pohledu inbound marketingu. Baví mě experimenty ve stylu práce Randyho Fishkina z Mozu a propaguji SEO jako tvorbu zajímavého a kvalitního obsahového webu.

komentářů 18

  1. Začít dnes dělat konzultanta nebo nabízet profi SEO služby na první pohled vypadá docela jednoduše, ale i když bych chtěl, já bych si na to zrovna netroufl. Je fakt, že je prostě potřeba toho mít za sebou dost.
    Pokud bych nabízel tyto služby, spíš raději volím formu freelancera, který spíš při optimalizaci pomáhá, ale nemůže zajistit 100% úspěšnost. Tvářit se tak a „dělat“ něco jiného pak znamená, že budu čelit kritice.

  2. Pavle, článek mi přijde možná zbytečně hnidopišský.
    Já bych si třeba na základě tohoto videa netroufl říct, že autor auditu neřeší, jakým způsobem je dělané přesměrování URL s a bez „www“ na začátku. Jestli je to JavaScriptem, nebo přes HTTP hlavičku. Ve videu prostě již jen shrne výsledek svého testování, že je to v pořádku. O tom, jak na to přišel, zde není zmínka.
    Taky nevidím problém v tom, že nevysvětluje v relativně krátkém prezentačním videu, co by takové nepřesměrování mohlo zavinit. Je to zkrátka v pořádku, tak proč by to dál rozebíral.

  3. Pavle (a Jirko), já naopak souhlasím. Fakt, že na tak krátkém videu je tolik chyb a různých nepřesností, spíš poukazuje na to, kolik chyb a nepřesností je v celém projektu.

    Já se například o Pepovi dozvěděl až ve chvíli, kdy se objevila SEO škola. Nikdy předtím jsem o něm neslyšel a nepovažuji se v oboru za nováčka. Čekal bych, že člověk, který se bude natolik kasat, že má nejlepší „SEO trénink“, bude mít jméno, bude ovládat prezentační dovednosti na jedničku a bude nebude dělat takové chyby, jaké Pavel popsal v článku…

  4. také k tomu mám své výhrady (a ne málo), videa zdarma jsou zavádějících/nepřesných/nepravdivých informací plná, ale popravdě, mi, Pavle, tohle přijde jako celkem zbytečné rýpání. Pepu neznám a nechci se ho zastávat, jen jsem tím chtěl říct, že jsem od Tebe zvyklý na články na jiné úrovni. Neber to nijak zle, jen taková malá připomínka. 🙂

  5. Jirko, Martine, ano souhlasim je to, zbytečně, hnidopišské. Nicméně člověk, který se kasá lepším školením než má Marek Prokop se přeci nemá čeho bát. Tedy, pokud říká pravdu.

  6. Zase si ale zaslouží respekt, protože já osobně bych si online analýzu určitě nenatáčel. Ono jako vždycky se dá něco překroutit nebo vyložit jinak, popř. nezmínit všechny varianty a hned se do vás někdo pustí. Faktem ale je, že zrovna v tomhle videu je těch chyb a nepřeností opravdu dost.

    Podle mě jim teď docházej zakázky, tak se to snažej trošku rozproudit 🙂

  7. Jirko, tak určitě, mě se třeba líbí jak je technicky to video zpracované, vážně hezký. A po pravdě těch chyb mohlo být mnohem víc. Kdyby se Pepa nenavážel o ostatních, asi by tenhle článek vůbec nevznikl.

  8. Panove, panove. Na to, ze jste vsichni marketeri tady brojíte proti zakladni marketingove zasade, delat neco lepsi nez je 🙂 Bila je belejsi. Uces drzi za kazdeho pocasi, …
    Ze je clanek hnidopissky? Po posledni Pepove guerilla akci Srovnavani skoleni a vytocenem Pavlovi na Twitteru se ani neni cemu divit 😉
    Pritom vsechny tyhle SEO skoly, Email akademie a podobne by slo zhodnotit jednou vetou: Kdo umi ten dela, kdo neumi ten uci 😉

  9. Zdravím a díky Pavle za zhodnocení.

    Předem chci upozornit, že jsem nesrovnával moje kvality s markem nebo tvými. Porovnával jsem školení po obsahové části podle informací na webu a dokonce jsem Markovi psal, jestli je to takto rozsahově v pořádku. Ale o to už jsem se snažil vysvětlit jinde, takže zde nebudu rozvádět.

    K videu: Původně jsem chtěl, aby bylo video ještě kratší. Určitě by šlo popsat vše více do hloubky, více vysvětlit. Ale tak na to nemá člověk čas. Video natáčím jenom jednou, protože jeho cílem je předat informace, ne se ani jednou nepřeřeknout. Určitě bych mohl řešit, jak je realizováno přesměrování, jak je to přesně s tou hledaností. Snažím se lidem předat informace a stejně tak to můžeš dělat i ty, třeba i lépe, pokud máš více zkušeností a lepší prezentační schopnosti než já. Já budu rád, když uvidím podobnou analýzu od někoho jiného. Každý den se každý z nás učí, to všichni určitě znáte.

  10. Ahoj Josefe (Pepo?), díky za tvůj komentář, já klasická videa nedělám, dělám klasická školení, workshopy a webináře. Ale můžu to zkusit, jaký software prosím tě používáš na tvorbu těch videí? To se mi líbí moc. Mohl bych to vyzkoušet.

  11. Mám Mac a používám Screenflow.

    Pokud je něco, co se ti na videu líbilo, mohl bys tím článek vyvážit, když si najdeš chvilku.

  12. Kdo hledá chyby, ten je vždycky najde. 😉
    Já bych rád chválil. Josefa za odvahu a projekt, který stál nemálo úsilí. Osobně mi je jedno, jestli je hledanost 6 nebo 9. Líbí se mi mnohem víc, než jen zpracování videa.
    Pavlovi díky za článek. Zase jsem si připomněl, že se mám podívat sám na sebe a do sebe.

  13. Josefa Řezníčka znám osobně, myslím si že si na nic nehraje.. Předává své zkušenosti v SEO škole myslím že do té doby tady nebylo žádné takové online školení. Nebál bych se říct že dává dobré rady.

  14. Zkusim podobnym zpusobem rozebrat tento clanek:
    1. Hned na zacatku vytka, ze „SEO audit“ je vypujceny nazev od Ataxo. Podle mne zcela zbytecna a mylna, jelikoz jde o obecnou frazi. Google mi ted ukazuje asi 7,5 mil stranek, kt. tuto frazi obsahuji – https://www.google.cz/search?q=seo+audit
    Vidim v tom zaujatost.

    2. „tvrdí, že jeho školení jsou lepší než SEO školení Marka Prokopa“
    Zrejme se autora osobne dotkl clanek http://www.seoskola.cz/srovnani-seo-skoleni/
    Kdyz se ted na nej divam, tak to byl podle mne pouze chytry marketingovy tah. Hodne se o nem diskutovalo a zafungoval jako linkbaiting. Jsou tam popsana srovnavaci kriteria. Samozrejme tak, aby vyhral Reznicek, vzdyt to psal on. 🙂 Myslim si, ze Markova pozice je neotresitelna a nikdo z profesionalu to nemuze brat vazne. Jedine mozna potencialni klienti, kteri davaji prednost nizke cene, delce skoleni a podpory.

    3. Redirekt 301 je sice dulezity, ale kdo rika, ze Reznicek to musel povinne uvest v tomto videu? Nesliboval preci, ze dava plny detailni rozbor, naopak mluvi o „mini seo analyze“ a o „vypichnuti par bodu“. To bych mohl kritizovat, ze jste neodhalil vsechny chyby ve videu a ze Vas rozbor je nedokonaly a odflaknuty. 🙂

    4. Zonglovani s cisly – hledanost na seznamu. Vycitate, ze to vynasobil 30 🙂 Ale vzdyt ani to samotne cislo, ktere seznam uvadi neni duveryhodne! Pointa byla nekde jinde – ze ta fraze je vyznamna a ze se vyplati pro ni optimalizovat spec. stranku. Cisla jsou pouze pro ilustraci a vime snad vsichni o jejich nepresnosti. Zmenilo by se neco, kdyby vysledne cislo nebylo 270, ale 250 nebo 200, 300?

    Ne, svym rozborem jste neukazal jasne, ze „Pepa neni takovy kanon“ v SEO. Ukazal jste spise, ze jste vzal prilis vazne a osobne to srovnani skoleni.

    Ale i tak jsem Vam vdecny za diskuzi a upozorneni na video od p. Reznicka. Podle meho nazoru video je velmi dobry marketingovy krok, ktery prinese autorovi nove zakazniky a beznym uzivatelum internetu poodhali postupy SEO odborniku jeste pred objednavkou konzultace.

  15. No, to není moc dobrý rozbor:-)
    1. Není to výtka jen upozornění na zajímavost. Počet hledání vyhledávače Googlem není argument, který by to co píšu jakkoliv popíral. Je to jako bych argumentoval 1 190 000 hledáním fráze Slevomat:-)
    2. Ano dotkl se mě, protože srovnává nesrovnatelné. Možná by se to dalo vyhodnotit jako klamavá reklama. asi neshodneme na tom co je chytrý marketing. Tohle za chytré nelze moc považovat.
    3. Neříkám, že musí, ale mluvit o přesměrování a nenastínit celou problematiku a možná špatná řešení přesměrování považuji osobně za amatérské, protože tím může dojít ke zmatení klienta, který bez této poznámky může nadále vše přesměrovávat třeba mate tagem nebo java scriptem.
    4. No tady jste zdá se nchytil základní myšlenku vy, nejde o to, že čísla jsou nepřesná, ale že Josef plete denní hledání, měsíční průměrnou hledanost a myslí si, že to lze jednoduše násobit. Což je nesmysl a vede to k mylným závěrům a opět – k matení klienta.

    Myslím, že není špatné brát věci vážně a osobně.

  16. Jednoznačně jde o výborný marketingový tah, který rozebralo mnoho blogů – klobouk dolů. Co se týče chyb v SEO, máte pravdu, ale pořád nejde o nic vážného a jediný fail vidím v tom srovnání s Markem Prokopem.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

CommentLuv badge